Viden om Søren Aabye og Appelone Royen - Hammerum herred savnes

Startet af Annette Damgaard Hansen, 11 Aug 2013 - 20:08

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej Allesammen!

Jeg søger oplysninger om Søren Nielsen Aabye og Appelone Nielsdatter Royen.

Her er hvad jeg ved om dem: Appelone Nielsdatter Royen (1750 - 1822) fra Øster Høgild  og hosekræmmer Søren Nielsen Aabye (1748 – 1811) fra Aulum.

Efter Appelones fars - Niels M. Royens død i 1782, overtog parret hans gård i Øster Høgild, hvor Søren Aabye ernærer sig som gårdboer og et en ubetydeligt handel med strømper.

Parret havde b.la. to børn ved navn Niels Sørensen Aabye (1776 – 1826) og Zidsel Sørensdatter Aabye (1782 - ?). Appelone Nielsdatter Royen havde en halvsøster ved navn Zidsel Nielsdatter Royen, da hendes mand Christen Christensen Agerskov dør, kommer hendes børn Christen Christensen Agerskov og Appelone Christensdatter Agerskov i pleje hos Appelone og Søren. Christen Chr. Agerskov gifter sig med halvkusinen Zidsel S. Aabye, mens Appelone Agerskov gifter sig med halvfætteren Niels S. Aabye. På det tidspunkt er børnene flyttet til København for at drive Hosekræmmerforretning sammen med M. A. Kierkegaard og A.A. Kirkegaard, der er fætre til filosoffen Søren Aabye Kierkegaards far Michale Pedersen Kierkegaard.

Men følger Søren N. Aabye og Appelone Royen efter til København. Ved en folketælling i 1801 er de bosat i Gjellerup sogn, hvor Søren ses som husmand med jord og strømpebinder. Spørgsmålet er om de forblev i Gjellerup sogn og har handel med strømper der, eller om Søren strikkede strømper til familiens virksomhed i København. Og om de flyttede til København.

I 1813 formoder jeg at i hvert fald Appelone Royen bor i København? Filosoffen Søren Aabye Kierkegaard døbes i 1813 og får navnet Aabye efter den gamle hosekræmmer Søren Nielsen Aabye, der var død kort forinden. Ved dåben bærer Appelone Aabye (f. Royen) barnet, mens Anders Andersen Kierkegaard, Niels Sørensen Aabye, Christen Christensen Agerskov, Peder Poyen Sørensen Aabye, og Otto Møller samt faderen Michael Pedersen Kierkegaard står faddere.

Mon nogen her på siden ved noget om Søren Nielsen Aabyes virke?

vh. Annette Damgaard




Arne Feldborg

Her er lidt jeg har noteret i tidens løb:

Abbelone Nielsdatter Rojen:

Født 1750 i Øster Høgild, Rind Sogn. Datter af Niels Madsen Røjen i Øster Høgild i hans andet (udaf 3) ægteskab med Sidsel Thygesdatter datter af Thyge Lauridsen  (aka: Thyge Skoophuus / Thyge Studsgaard), hvis søster Maren Lauridsdatter i øvrigt er identisk med den Maren  der blev gift med Anders Jensen fra Astrup og som er Michel Kierkegaards mormor. (At en anden af Niels Madsen Roiens døtre var Michael Kierkegaards første kone bør vel også nævnes).

Abbelone er gift  08 okt 1774 i Rind med Søren Nielsen (Aabye)

Søren Nielsen Aabye

Født 1748 i Aaby i Aulum Sogn.

Bevilling som hosekræmmer i København 01 nov 1769.

Overtog svigerfaderens gård i Øster Høgild ,og efterhånden også dennes arbejde som lokal agent for de mange familiemedlemmer (Roien, Agerschou, Ringsted, Aabye, Kierkegaard, mv.) der var etablerede hosekræmmere i København.

Allerede engang i 1790'erne sælger han Øster Høgild og går på pension, men kalder sig dog husmand og strømpebinder i et hus ved Gjellerup kirke.

Paret ses i Gjellerup kirkebog som følger:
26 dec 1801: Søren Aabyes Hustru ved Kirken.
28 mar 1803: Søren Aabyes Hustru
01 jan 1804: Søren Aabye ved Kirken
2 p. trin 1806: Søren Aabyes pige
alm. bededag 1807: Søren Aabyes Hustru
midfaste 1808: Søren Aabyes pige
2 sø i fast. 1809: Apelone Aabye

Derefter ses parret ikke i hverken Gjellerup eller Rind kirkebøger, ligesom ingen af den er noteret som begravede i de to sogne.

Der er altså intet her der indikerer at Søren Aabye skulle være død i Gjellerup, og den almindelige opfattelse er vel også at parret omkring 1809 rejser til København for at nyde deres otium hos sønnerne dér. Hele forløbet omkring Søren Kierkegaards dåb viser vel også at Søren Aabye fortsat har været en god ven af Michael Kierkegaard, og at han må være død ret kort tid før dennes søn skulle døbes.

Hvis Søren Aabye slet ikke havde boet i København, og hvis han var død i Jylland 5-6 år tidligere, ville Michael Kierkegaard næppe have vist ham den ære.

Abbelone Nielsdatter Rojen dør i København 18.1.1822, 72 år gammel. (jvnfr. Berlingske Tidende og Richters "Dødsfald i Danmark")

Søren Aabye er ikke nævnt hos Richter, og det vil være et hestearbejde at gennemsøge alle Københavnske kirkebøger for hans død. Vi ved jo end ikke i hvilket sogn han har boet.

Børn:

Niels Sørensen Aabye, født 1776 Rind, død 1826 København. Han fik 22. juli 1799 borgerskab i København. I 1813 var han fadder til Søren Kierkegaard.

Peder Royen Sørensen Aaby, født 1779 Rind. Han var ligesom broderen fadder ved Søren Kierkegaards dåb.

Zidsel Sørensdatter Aabye, født 1782 Rind.

Peder Aabye Sørensen, født 1784 Rind

Else Sørensdatter Aabye, født 1786 Rind, død 1788


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

Kære Arne Feldborg.

Endnu engang tak, det var lige nøjagtigt de oplysninger, jeg manglede, for at binde trådene sammen i det Royenske og det Kirkegaadrske Hosekræmmersyndikat.

vh. Annette

Annette Damgaard Hansen

#3
Jeg kan vist lige så godt bruge denne tråd til at spørge om man ved, om Else Marie Royens mand Søren Hansen Skjerlund og Sidsel Royens mand Christen Hansen Skjerlund, to brødre far Brande - såvel som Karen Royens mand Søren Madsen Tvermose havde selvstændig virksomhed som Hosekræmmere i Hammerum Herred, eller om de også var involveret på en eller anden måde i den Københavnske. familievirksomhed.

Søren Madsen Tværmose - f. 1742 i Sunds sogn - d. Feb 17 1825 i Bjødstrup
Christen Hansen Skærlund  -  f. 1749 i Skærlund  - d. 1832 i Juulsgaard, Ikast,
Søren Hansen Skjerlund - har jeg ikke fundet fødsels og dødsoplysninger på ham endnu

Det er relativt lidt, jeg har kunnet finde om dem.

vh. Annette

Villy M. Sorensen

Hej Annette,

her er hvad jeg har om Christen Hansen Skærlund:
Christen Hansen *1749c Skærlund †1832 Juulsgaard, Ikast, gift 1780.04.17 i Ikast med (kaldet Cecilia AgerscKou i kirkebogen) Sidsel Nielsdatter *1755c Øster Høgild, Rind †1842.03.26 Juulsgaard, Ikast som blev gift 1. gang 1773 i Rind med Christen Agerskou †1779 Juelsgaard, Ikast. Hun er datter af den rige hosekræmmer Niels Madsen Royen *1711c Røjen, Sunds †1782 Bjødstrup, Gjellerup og 3. kone Apelone Pedersdatter *1733c †1762 Øster Høgild, Rind. Christen og Sidsel bosat Juulsgaard, Ikast, Han beskrives som bonde og hosekræmmer i FT 1787 og 1801.
Børn (en ud af flere):
Christen Christensen Agerskov *1782c Julsgaard, Ikast †1850+ Holstebro? gift med halvkusine Else Marie Skjerlund datter af faderens bror Søren Hansen Skjærlunds kone. Se nedenfor under Søren Hansen.

Søren Hansen *1753c Skærlund, Brande †1813 Gjellerup. FT 1801: Hosekræmmer og gårdbeboer i Bjødstrup. Gift 1. gang 1782 med (hun første gang 1773 med Søren Pedersen Ringsted) Else Marie Nielsdatter Royen *1747 Rind †1786 Gjellerup, datter af Niels Madsen Royen *1711c †1782 Gjellerup gift 2. gang 1745c med Sidsel Tygesdatter †1751. Søren Hansen gift 2. gang med Mariane Christensdatter *1760c Gjellerup.
Børn (en ud af flere med 2. kone Mariane Christensdatter):
Else Marie Skjerlund *1792 Bjødstrup, Gjellerup †1850+ Holstebro gift med halvfætter købmand i Holstebro Christen Christensen Agerskov *1782c Julsgaard, Ikast †1850+ Holstebro? søn af Christen Agerskou †1779 Juelsgaard, Ikast og Sidsel Nielsdatter som er gift 2. gang med Christen Hansen, se ovenfor. De har mindst fire børn.

Se i øvrigt:
http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#skaer-1746

Søren Nielsen Aabye er nævnt to gange i Brande kirkebog:
CitatNr. 2066 26.01.1777 Lars Eriksen, Brande By. FAR: Erik Larsen. MOR: Anne Michelsdatter.
BÅREN AF: Abelone Nielsdatter Røyen, Høgild-Øster, Rind, Søren Nielsen Aabyes Kone i Hygild.
FADDER Nr. 1: Søren Nielsen Aabye, Hygild-Øster, Rind
FADDER Nr. 2: ? ? Søren Aabyes Karl, Hygild-Øster, Rind
FADDER Nr. 3: Mette Christensdatter, Brande By, Brande, Peder Østergaards kone.
FADDER Nr. 4: ? ? Mad. Brandts pige, Brande By, Brande
NÆVNT Nr. 1: Peder Pedersen Østergaard, Brande By, Brande, Konen Maren Christensdatter fadder.
KIRKEBOGSTEKSTEN: 8. Septuagesima havde Erick Larsen i Brande en Søn til Daaben af sin 1 Kone Anne kaldet Lars, baaret af Søren {Nielsen} Aabyes Kone {Abelone Nielsdatter Røyen} i Hygeld {Rind}. Faddere Vare Søren {Nielsen} Aabye og Karl. Peder {Pedersen} Østergaards Kone {Mette Christensdatter}, Madamme Brandtes Pige
Begravelse nr. 6091
NOTITS: Begravet to et halt år gammel 1779. Erik Larsen i 1781 til Sandfeld Bjerre. Det er i øvrigt den her nævnte Søren Aabye, som Søren Kierkegaard er opkaldt efter.

Det er ikke klart, hvor Erik Larsen kommer fra.
Erik Larsen *1731c †1792 Sandfeld-Bjerre gift 1. 1776 i Arnborg med Anne Mikkelsdatter *1742 Toksvig, Arnborg †1784 (skifte) Sandfeld-Bjerre, hun er datter af Mikkel Christensen Toksvig, Arnborg *1722c †1792 Toksvig og Karen Jensdatter *1707c †1777 Toksvig.

CitatNr. 2163 01.01.1781 Anna Kirstine Madsdatter, Grarup. FAR: Mads Jensen. MOR: Else Marie Jensdatter.
BÅREN AF: Abelone Nielsdatter Røyen, Høgild-Øster, Rind, Søren Nielsen Aabyes Kone i Hygild.
FADDER Nr. 1: Jens Madsen, Flø, Brande
FADDER Nr. 2: Jens Jensen, Flø, Brande
FADDER Nr. 3: Ane Kirstine Jensdatter, Brande By, Brande, Peder Pedersen Arnborgs kone.
FADDER Nr. 4: Maren Jensdatter, Flø, Brande, Jens Madsens datter.
NÆVNT Nr. 1: Søren Nielsen Aabye, Høgild-Øster, Rind, Konen Abelone Nielsdatter Røyen bærer.
NÆVNT Nr. 2: Peder Pedersen Arnborg, Brande By, Brande, Konen Ane Kirstine Jensdatter bærer.
KIRKEBOGSTEKSTEN: 2. Samme Dag havde og Mads Jensen i Grarup og Hustru Else Marie Jens Datter en Datter til Daaben kaldet Anna Kierstine, baaret af Søren {Nielsen} Aabyes kone {Abelone Nielsdatter Røyen} i Øster Hygild {Rind}. Faddere vare Jens Madsen i Fløe og Søn Jens {Jensen}, Peder {Pedersen} Arnborgs kone {Ane Kirstine Jensdatter}. Jens Madsens Datter Maren {Jensdatter}
NOTITS: Mads Jensen formodes udfra flere fadderlister at være søn af Jens Madsen set 1763 i Flø med tre børn over 12 år.

Her er forbindelsen til Rind over konen Else Marie Jensdatter, der er født i Kollund, Rind.

Mads Jensen - Grarup, Blæsbjerg, Vester Harrild i Ejstrup. *1745c Flø, Brande, 1776-85 Grarup, senere kaldet Blæsbjerg, hvor han ses 1785-93, derefter 1793-1805 Vester Harrild i Ejstrup, gift med Else Marie Jensdatter *1756 Kollund, Rind †1802 Vester Harrild datter af Jens Lauridsen *1732c †1764 Kollund, Rind og Anne Jensdatter †1781+. Mads kaldes farbroder til et af bror Jens Jensens børn i 1797 i Tornvig, Arnborg.

Venlig Hilsen
Villy


Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Arne Feldborg

Skjærlund brødrene er der andre der ved mere om.

Fonnesbæk / Tværmose folkene udgjorde jo et helt dynasti for sig, som bla. også arbejde sammen med Henrik Lund (een af de tre Lund-fætre) der var var gift med Jacob Madsen Tvermoses datter.

Søren Madsen Tværmose har formentlig handlet for de tre brødre og andre familiemedlemmer han havde han havde i København. Tre af hans egne sønner kom iøvrigt også derover.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

Hej Villy og Arne.

Tak for de fine oplysninger. Jeg kender godt linket til nørvang-herred.dk , men øvrige informationer er nye for mig.  :D

v.h. Annette Damgaard

Thestrup-Bjørn

#7
Hej Annette!

Du spørger bl.a. om Søren Nielsen Aabye, som jeg har noteret død 1812 i København.  Hvor jeg har det fra, husker jeg desværre ikke. Måske er årstallet fra et skifte?

Jeg har også noteret, at enken, APPELONE NIELSDTR. RØJEN  i foråret 1813 sammen med sine to sønner  er fadder til vennen Michael Kirkegaards barn - som til ære for hendes nyligt afdøde mand bliver døbt Søren Aabye Kirkegaard (og ham kender vi jo alle).

Havde bl.a. nedenstående i mine gemmer:

Skifteuddrag (som må være fra Brejl)

782 Niels Madsen Rojen i Øster Høgild i Rind sogn. 5.6.1782, fol.152B.
Første ægteskab med Else Marie Lauridsdatter. 1B:
1) Karen Nielsdatter, [skifte 26.5.1777 lbnr.597], var g.m. Søren Madsen Tværmose i Bjødstrup i Gjellerup sogn. 3B: Mads, Else Marie, Niels
Andet ægteskab med Sidsel Thygesdatter, [skifte 30.1.1754 lbnr. 239]. 3B:
2) Thyge Nielsen Rojen 36, brændevinsbrænder i København
3) Else Marie Nielsdatter, enke efter Søren Ringsted i Bjødstrup i Gjellerup sogn, [skifte 9.7.1782 lbnr.764]
4) Abelone Nielsdatter g.m. Søren Nielsen Aaby på stedet
Tredje ægteskab med Abelone Pedersdatter, [bevilling til uskiftet bo 24.6.1762 lbnr.323]. 4B:
5) Sidsel Nielsdatter g.m. Christen Hansen Skærlund i Tulstrup i Ikast sogn
6) Kirsten Nielsdatter
7) Else Nielsdatter
VIII) Mads Nielsen Rojen 20 i København.

-------

Fkt-1787; Rind - Øster Høgild; 1;
306; Søren Anebye; -; 39; gift,1; hosbond / gaardbeboer, driver en ubetydelig handel med strømper
307; Apeloni Nielsdatter; -; 37; gift,1; hans kone
308; Niels Sørenssen; -; 12; ugift; deres børn af 1.ægteskab
309; Peder Sørenssen; -; 8; ugift; deres børn af 1.ægteskab
310; Peder Køjen Sørenssen; -; 3; ugift; deres børn af 1.ægteskab
311; Zidsel Sørensdatter; -; 5; ugift; deres børn af 1.ægteskab
312; Else Sørensdatter; -; 1; ugift; deres børn af 1.ægteskab
313; Else Nielsdatter; -; 26; ugift; hosbondens kones søster
314; Søren Iversen; -; 37; ugift; tjenestefolk
315; Jens Christensen; -; 13; ugift; tjenestefolk
316; Magrethe Hagensdatter; -; 27; ugift; tjenestefolk
317; Mette Madsdatter; -; 13; ugift; tjenestefolk

---------

Fkt-1801; Gjellerup - Giellerup bye; 28;
295; Søren Aabye; m; 53; gift,1; Hosbonde / Huusmand med jord og strømpebinder
296; Appelone Nielsdatter; k; 51; gift,1; Hans kone
297; Christiane Nielsdatter; k; 30; ugift; Tienestepiige


------------------

For øvrigt er der tråde her i DISForum ang. familien Agerskov - Agerschou.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Annette Damgaard Hansen

#8
Mange tak Thestrup-Bjørn  ;)

Haha, det er da svært underholdende det her.

CitatFødt 1750 i Øster Høgild, Rind Sogn. Datter af Niels Madsen Røjen i Øster Høgild i hans andet (udaf 3) ægteskab med Sidsel Thygesdatter datter af Thyge Lauridsen  (aka: Thyge Skoophuus / Thyge Studsgaard), hvis søster Maren Lauridsdatter i øvrigt er identisk med den Maren  der blev gift med Anders Jensen fra Astrup og som er Michel Kierkegaards mormor. (At en anden af Niels Madsen Roiens døtre var Michael Kierkegaards første kone bør vel også nævnes).

Hvis Thyge Lauridsens søster er Michel Kierkegaards mormor, så bliver jeg pludselig blodsbeslægtet med Søren Kierkegaard på fjerndistancen. Jeg mener at Thyge Skoophuus aka Thyge Lauridsen Tarm var gift med Zidsel Pedersdatter, hvis forældre var Peder Pedersen Møller og hustru Appelone Pedersdatter. Hvis det passer, så er Peder Pedersen Møller og Appelone Pedersdatter mine tipx7 oldeforældre og Søren Kierkegaards tipx2 oldeforældre. Kan det bekræftes?

vh. Annette Damgaard

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Annette Damgaard Hansen


Thestrup-Bjørn

Der er skifte i København efter Søren Aabyes enke!

Se Generalregister 1822-1823 - ao-opslag 2.


Sandsynligvis angives det heri, hvor enken døde (= adressen, hvor registreringen af boet skete)
- og måske angives det også, hvor og hvornår Søren Aabye døde.

Er lidt i tvivl, om skiftet findes i forseglingsprotokollen eller i registreringsprotokollen.

Skiftet må andre tjekke på Rigsarkivet.
Desværre bor jeg for langt væk fra Rigsarkivet.


Husk endelig at meddele resultatet her i tråden, hvad skiftet siger.
Jeg er overbevist om, at vi er flere interesserede.

---------

Jeg har i Generalregistret ikke fundet Søren Aabyes skifte - har dog kun set under navnet Aabye (og kun for årene 1811 og 1812).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Arne Feldborg

#12
Citat fra: Annette Damgaard Hansen Dato 12 Aug 2013 - 09:49
Søren Kierkegaard på fjerndistancen. Jeg mener at Thyge Skoophuus aka Thyge Lauridsen Tarm var gift med Zidsel Pedersdatter,
Nej, det var hans far der var gift med hende.

Lige en uddybning:
Laurids Thygesen Tarm var gift med nævnte Sidsel Pedersdatter
Hans søn:
Thyge Lauridsen Skophus / Studsgaard var gift med Appelone Sørensdatter.

De to sidstnævnte er iøvrigt begge efterkommere af Peder Pedersen Møller og Apelone Eskesdatter.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend Aage Nielsen

En eventuel slægtsforbindelsen mellem Appolone Eskesdatter i Tarm og Søren Kierkegaard, går gennem Thyge Lauridsen Tarms søster Maren Lauridsdatter. Men ingen har vist endnu kunnet føre bevis for det, derimod findes der en del indicier.
Se min artikel om Appolone Eskesdatter på Hammerum.herred.dk
http://hammerum-herred.dk/medlemmer/AppoloneEskesdatter/AppoloneEskesdatter.htm

og samme sted
http://hammerum-herred.dk/skifter/andre/th_thomsen_lund/Peder%20Pedersen%20Moeller%20i%20Hanning%20Heegaard.doc

mvh

Svend Aage Nielsen


Annette Damgaard Hansen

Sikke fin respons.

Thestrup-Bjørn

Spændende med Generalregister
Jeg har nu  kigget i Generalregister 1811 - 1812 og kan heller ikke umiddelbart finde Søren Aabye under S.
Hvis han hverken er at finde i Københavns Generalregister (skiftekommision) eller i Gjellerup kirkebøgerne, så er han nok død i hestevognen på vejen mellem Gjellerup og Kbh.  ;D

Nå, spøg til side. Jeg er ikke erfaren i brug af Rigsarkivet, så hvordan bestiller jeg skiftet efter Appelone Royen?
Generalregister 1822-1823 - ao-opslag 2.

Arne Feldborg
Tak for korrektionen, jeg er lige sprunget en generation for langt op, kan jeg se. Der er ufattelig mange Appeloner og Zidsel'er i den familie, så man skal holde tungen lige i munden.

Svend Aage Nielsen
Det er faktisk din side om Appolone Eskesdatter i Tarm, der har ledt mig videre i min søgen efter medlemmer af den komplicerede Royen/Kierkegaard slægt. Jeg fik linket af Jytte Duholm. Dit andet  link kendte jeg ikke.

M.v.h. Annette Damgaard

Thestrup-Bjørn

Den rette skifteprotokol finder du v.hj.a de tal, der er anført i højre side i registret - og selvfølgelig årstallet.

Maden venter, så du må nøjes med instruktionen her
- https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63815.0.html
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Annette Damgaard Hansen

#16
Hmmm! måske har man aldrig fundet Søren Nielsen Aabyes død. Fabrikken som hans børn var medejere af lå i Gladsaxe, så han og Appelone kan jo have boet der? Men de kirkebøger fra Gladsaxe , der medtager dødsfald, starter først i 1813.

Det er da værd, at forsøge at få fat i Appelone Royens Skifte, men mit daglige arbejde her i Aarhus siger, at det må vente lidt med at tage til København.

Vh Annette

Annette Damgaard Hansen

#17
Hej Allesammen

Jeg er måske kommet Søren Aabyes fødselsdato lidt nærmere via en kopi af "Stamtavle over Gaardmand af Agerskov, Christen Christensens Efterkommere" af C. Agerskov, 1878.

I den står der, at Søren Nielsen Abye er født 1746, død den 30. Juni 1811. Desværre står der ikke hvor. Der er småfejl i stamtavlen, men det er det eneste konkrete bud, jeg kan finde.

vh. Annette

Arne Feldborg

Du mener hans dødsdato? Han er døbt 10 Maj 1748.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

#19
Hej Arne.

Ja, jeg mener hans dødsdato.  - den står opført i slægtsbogen som 30. Juni 1811. Det er jo en ret konkret dato.

Fødselstidspunktet angiver han som 1746, hvilket er upræcist, da han sikkert kun har kendt et cirka tidspunkt.

VH: Annette

Grete Agerlund Skatka

Jeg kan komme med lidt oplysninger om sønnerne
Fkt. 1801 København Frimands Kvarter matr. 89
Anders Kirkegaard               34 år 1.ægtsk. Hosekræmmer
Karen Kirkegaard                30 år 1.ægtsk
Else Kirstine Kirkegaard        2 år datter
Andreas Kirkegaard               1 år søn
Niels Aaby                            25 år ugift hosekræmmer
Peder Sørensen Aaby            16 år ugift læredreng

Fkt. 1801 Frimands Kvarter matr. 82
Michel And. Kirkegaard          26 år 1.ægtsk. købmand
Anna Sophie Kieldsen             22 år 1.ægtsk
Christen Agerskov                  24 år ugift købmand
Abelone Agerskov                   26 år ugift underholdning hos broderen
Christiane Kieldsen                 19 år ugift konens søster
Peter Røjen Aaby                    22 år ugift tjenestefolk

Abelone Nielsdatter som døde 18-1-1822 i København, er der nogen der ved i hvilket
kirkesogn hun døde

mvh.
Grete Skatka

Helle Thor Hirschmann

For ikke så længe siden lånte jeg nogle numre af Personalhistorisk tidsskrift på biblioteket og jeg mener at huske at der er en fyldig artikel om lige netop "Hosekræmmerslægten Royen i ......?".

Jeg mener der er en fyldig indholdsfortegnelse søgbar på nettet.
Her er hvad jeg fandt: Royen -Agnes Laustsen: En hosekræmmerslægt fra Hammerum herred. 1984 s.97-108.

12 gode sider.

Helle :D

Annette Damgaard Hansen

Hej Grete og Helle.

Spændende med folketællingen, de har jo nærmest boet i familiekollektiv, kan man se. Gad vide hvad Københavns frimands kvarter var for noget?

Jeg har lånt Personalhistorisk tidsskrift, der står meget, men desværre ikke hvilket sogn Appelone Nielsdatter Royen er død i. Den oplysning mangler jeg nemlig også :)

vh Annette

Grete Agerlund Skatka

Jeg har fundet Abelone s død det er i Trinitatis 1813-1833 opslag 619

Annette Damgaard Hansen

Hej Grete

Super godt. Jeg nu. har prøvet at søge i Trinitatis 1805 -1817 (år 1811 - 1812) efter Søren Nielsen Aabye, men kan ikke umiddelbart finde ham der.

vh. Annette

Grete Agerlund Skatka

På et gammel kort over København kan jeg se følgende.
Frimands kvarter er vist det indre København i gamle dage.( Helligånds kirken)
omgivet af Købmager Kvarter
Rosenborg Kvarter ( Trinitatis kirke)
Klædebo Kvarter (Vor frue sogns kirke)
Snaren Kvarter
Strand Kvarter  (støder op til Slotsholmen = Christiansborg)
og Øster Kvarter ( Østerbro)
Derudover er der Nørre kvarter ( Nørrebro)
Vester Kvarter ( Vesterbro)
Men jeg kan ikke se alle kirkerne i de forskellige kvartere.


Thestrup-Bjørn

Jeg har søgt hans død uden held i

Helligånd
Frederiks Hosp.
Kgs. Lyngby
Trin.
Vor Fru
Vor Frelser
Skt. Petri
Frederiksberg


-------------------------

Som jeg nævnte tidligere, vil hans dødsdata måske fremgå af enkens skifte
- hvorfor efterprøves dette ikke  ???

Jeg nævnte også, at Agerskov-slægten er behandlet tidligere her i DISForum
- dette har man vist heller ikke set  ???

Her er linket -  https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=12833.20%3bwap2

Læg mærke til, at tråden er på flere sider.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Grete Agerlund Skatka

Angående skiftet.
Så har jeg været inde på ao for at se det, men kan ikke finde det.
Så skal nok på rigsarkivet for at se det.


Thestrup-Bjørn

JA - som jeg nævnte. Kan skiftet kun ses på Rigsarkivet.
Tal (og bogstaver), der er optegnet ved personer i Generalregistret skal bruges ved bestilling af den protokollen, hvori skiftet findes.

Lidt tidsspilde, at jeg bliver nødt til at gentage mig selv.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Arne Feldborg

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 14 Aug 2013 - 15:26
Som jeg nævnte tidligere, vil hans dødsdata måske fremgå af enkens skifte
- hvorfor efterprøves dette ikke  ???
Nu er det jo ikke alle der lige har adgang til Rigsarkivet med dags varsel.

CitatJeg nævnte også, at Agerskov-slægten er behandlet tidligere her i DISForum
- dette har man vist heller ikke set  ???
Det kan du jo ikke vide om man har. Men som du også selv nævner, i den tråd du selv henviser, til så har de to familier ikke direkte noget med hinanden at gøre.

Men der findes da andre tråde om den her familie.
Feks:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1631&rowstart=0
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.