Ophold mod caution?

Startet af Birthe Nielsen, 13 Okt 2013 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nielsen

Hvad betyder det, når et barn får "ophold mod caution" hos en anden familie end forældrene?

venlig hilsen
Birthe Nielsen
3450

Hans Poulsen

Hej Birthe

Jeg gætter på, at du har set bemærkningen om kaution i en folketælling, og der kan være tale om en af de tidlige folketællinger, fx 1787, 1801, 1834, men også langt senere folketællinger.

Prøv at opgive kilden, du refererer til.

Her er et eksempel ud af uhyre mange.

Lov indeholdende Bestemmelser om Børn udenfor Ægteskab

og disses Forældre

Vi Frederik den Ottende, af Guds Naade Konge til Danmark, de Venders og Goters, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg.

Gøre vitterligt : Rigsdagen har vedtaget og vi ved Vort Samtykke

stadfæstet følgende Lov .

Kapitel 1.

Faderens Underholdspligt.

§ 1.

Og nu springer jeg hen til lovens § 17, stykke 1, hvor der er et eksempel på kautionsstillelse:

§ 17.

Vil en Mand, der er Fader udenfor Ægteskab, forlade Landet for længere eller ubestemt Tid, forinden han har opfyldt hele sin Bidragspligt efter denne Lov, er han forpligtet til forinden, i fornødent Fald efter Overøvrighedens Bestemmelse, og i det Omfang, denne efter Undersøgelse af Forholdene, maatte finde passende, at betale eller stille Sikkerhed for de paagældende Bidrag. Hvis ingen bedre Sikkerhed kan tilvejebringes, vil personlig Kaution af to Personer, hvis økonomiske Forhold ikke er ringere end Faderens, og hvis Kaution godkendes af det kommunale Raad i Faderens Forsørgelseskommune, være tilstrækkelig. Mod disse Personer haves da de samme Tvangsmidler som lige overfor Faderen. Kautionserklæringen afgives i København for Politidirektøren, udenfor København inden Politiretten, efter at de paagældende Personer ere gjorte bekendte med dens Virkninger.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Nielsen

Tak for svaret, som ikke helt er det, jeg søger, men jeg kan godt se, jeg vist ikke var helt tydelig i første omgang. Det handler om en 11-årig dreng, f. 1805 indenfor ægteskab, som iflg. lægdsrullen 1816 åbenbart ikke befinder sig i hjemmet. Der står i rullen under Anm.: Hos A.P. Vie, Svendborg mod caution.
Næsten det samme står igen i lægdsrullen i 1818. Her står under Anm.: Gentaget til Svendborg med Caution af Chr. Raun i Svendborg.
I 1821 og de følgende år er opholdsstedet Tved, hvor forældrene bor. Har han været sat i pleje?
Venlig hilsen
Birthe Nielsen

Hans Poulsen

 
Hej Birthe

Selv om jeg er på tynd is, vover jeg at fremture.

Prøv via Google, om du kan komme ind på

Maj-Britt og Per Agerbæk Sørensens

hjemmeside, hvor emnet lægdsruller og caution omtales.

Du skal klikke et par gange for at nå frem til teksten, men den er der.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Nielsen

Hej Hans

Tak for dit svar. Jeg vil straks prøve den nævnte hjemmeside.

venlig hilsen
Birthe

Egon Hansen

#5
Dengang var det kun sønner af "bondestanden" (og af arbejdere ved lanbruget og lign som var værnepligtige.
Hvis en familie med værnepligtige sønner, som endnu ikke har nået sessionsaldren, flytter til en købstad skulle der løses "amtspas" og gives garanti for at sønnerne tog plads i et landlægd når de nåede den sessionsåligtige alder.
Pleje eller ej? Småfolks børn kom tidligt ud at tjene, så var der en mund mindre at skaffe mad til! Det kunne være at det var ejeren af "opholdsstedet" som skulle cautionere for at drengen kom til et landlæg.!
Der hvor jeg har set det, er det en familie med to drenge, optaget i lægdsrullen i Sædder sogn, som flytter til Køge af arbejdsmæsige grunde, der må garantere at drengene flytter til et landlæg.
Mvh Egon

Birthe Nielsen

Hej Egon!

Jeg siger mange tak for dit uddybende svar; det kan meget godt være, at "opholdsstedet" har
cautioneret for Lars, for forældrene boede hele livet i "smålandsbyer".

Igen mange tak og venlig hilsen
Birthe Nielsen