Dåb, Odense, Skovby, Nørre Sandager, 1712-1785, opslag 84, nederst

Startet af Morten Nielsen, 10 Aug 2013 - 17:30

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Hej,

Jeg læser:

1742
Onsdagen 25. April blev Obrist Grambou
af(?) Sandagergaard hans Datter Christiane Fre
derica x Daab confirm. x Obrist Leut
nant paa Stor Harritslevgaard holt hende. Gene
ral Major von Grambou Lietnant Sehestedt
Capitain x x x


Venlig hilsen

Morten Nielsen

Ralph Rasmussen

Kun lidt opklaret:

Onsdagen 25. April blev Obrist Grambou
af Sandagergaard hans Datter Christiane Fre
derica hendes Daab confirm. Frue Obrist Leut
nant paa Stor Harritslevgaard holt hende. Gene
ral Major von Grambou Lietnant Sehestedt
Capitain x x x
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Morten Nielsen


Morten Nielsen

Hej,

Hvem har et bud på de sidste tre ord (jeg læser det sidste som: Finech)?

Noget andet: Hvad er faderen? Obrist(e) eller ObristL? Jeg har svært ved at få identificeret faderen, men måske kan en fuldstændig tydning af hans militære grad hjælpe på vej.

Venlig hilsen

Morten Nielsen

Regelsen

Hej Morten

(Sandagergård), "som enken Margrethe Catharine v. Hoppe (d.1731) ved nyt ægteskab 1713 bragte til major -

sen. generalmajor & kommandant i Nyborg - Hans Henrik v. Grambow, død 1758.

Efterfulgt af sønnen, oberstløjtn. Carl v. Grambow, død 1779, der var ~ med Amalie v. Holten, død 1784
Venlig hilsen
regelsen

Morten Nielsen

Hej Regelsen,

Tak for dit input, men det er desværre ikke så lige til, som det ser ud.

I 1742 er det generalmajoren, der sidder på Sandagergård; dermed er han udelukket. Sønnen Carl bliver først gift i 1756; dermed er han udelukket. Jeg hælder derfor til, at faderen må være én af generalmajorens brødre: Adam Diderich, Ernst Frederik eller Volrath Levin. Men iflg. de 3 brødres militære levnedsbeskrivelser bliver kun én af dem oberst; det er Volrath Levin, og det sker først i 1744. Ernst Frederik bliver først oberstløjtnant i 1747; både Adam Diderich og Volrath Levin er oberstløjtnant i 1742. Det er derfor vigtigt at få fastlagt hvilken grad, faderen har (oberst eller oberstløjtnant).

Jeg hæfter mig også ved to ting:

1. I den aktuelle dåb omtales faderen i KB som "af Sandagergård". Ved alle foregående og efterfølgende dåbe, hvor faderen til det pgl. døbte barn er ejer af Sandagergård, benævnes han som "på Sandagergård"; derfor må der være tale om en "udefrakommende", f.eks. én af de 3 brødre.

2. Den pgl. dåb er en dåbs-konfirmation, og selve dåben er ikke at finde i den pgl. KB; det kunne indikere, at selve dåben er foretaget i et andet sogn eller "hjemme" (hvor det så end måtte være).

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om barnet Christiane Friderica i anden sammenhæng for via den vej at kunne identificere faderen.

Du skulle vel ikke have information om forældrene til Carls kone Fridericha Amalie v. Holten samt oplysninger om stedet for deres vielse? Jeg har haft en tråd kørende vedr. dette under "Aneefterlysning".

Venlig hilsen

Morten Nielsen



Regelsen

Hej Morten

Bemærkninger:

>Frue Obrist Leutnant paa Stor Harritslevgaard holt hende< =

(Jens Lassen - hans søn, Hans Lassen - død 1718, var gift med Christiane Hoppe,
hun ægtede kort tid efter oberstløjtnant Philip Johan Hagedorn der døde 1740.

Sandagergård: Margrethe Caharine v.  Hoppe (gift med Nicolai Windz 1700) havde 3 børn
inden hun blev gift med H.H.Grambow, * 1677. [dt. af viceadmiral Iver Hansen Hoppe].

Frederikke Amalie v. Holten er * 1737 (gift med Carl v. Grambow 1715-1779), datter Henriette
Margrethe, * 1736.

(Diderik Otto Grambow, * 04.04.1732 i Mecklenburg).

Kronens skøder: Bind 4 1720-1730, Grambow - Wolrat Levin -kaptajn, side 571.
         
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Morten

Christiane Friderica Obristdatter dør jo 27.10.1747 i Ryslinge (ops 82)
Venlig hilsen
regelsen

Morten Nielsen

Hej Regelsen,

Tak for dine to svar! Takket være dig kan jeg nu identificere Christiane Frederica som en datter af Adam Didrich von Grambow, som sad på Tøjstrup gods 1743-1766. Jeg har faktisk været KB Ryslinge igennem, men jeg har overset netop denne - pinligt, må være trætte øjne :)

Af hensyn til kommende læsere er der en enkelt lille rettelse til dine oplysninger: Carls datter hedder Margrethe Henriette og er født d. 22. marts 1757 - det er hende, som er min ane.

Efterhånden har jeg fundet en del børn af de 4 Grambow-brødre, men noget kunne tyde på, at både Carl og hans datter Margrethe Henriette er enebørn.

Endnu en gang tak for din hjælp med at få denne brik på plads.

Venlig hilsen

Morten Nielsen



Regelsen

Hej Morten

Du har vel:  http://odensedatabasen.dk/kilde/skifte/54179

Og måske et spor: v. Grambow, Louis Bobe, stamtavle. (Efterladte papirer fra den reventlowske familiekreds, VII, 1906, 513-16!
Venlig hilsen
regelsen

Morten Nielsen

Hej Regelsen,

Tak for dit svar.

Jo, jeg har skiftet - skal ind på Landsarkivet for Fyn på onsdag og studere det nærmere.

Hvad er det sidste, du nævner, og hvor finder jeg det? Louis Bobe v. Grambow har jeg aldrig hørt om.

Venlig hilsen

Morten Nielsen


Morten Nielsen

Hej Regelsen,

Tak for linket; det er et spor, der skal følges!

Venlig hilsen

Morten Nielsen