Hvor/hvornår dør Lisbeth Rasmussen, f. 1817 Åstrup Falster?

Startet af Henrik Rasmussen, 08 Aug 2013 - 13:47

Forrige emne - Næste emne

Henrik Rasmussen

Jeg har længe ledt efter en dødsdato (og et dødssted) for Lisbeth/Elisabeth Rasmusdatter, men forgæves. Kan en herinde mon bidrage til hvor jeg kan finde hende?

Fakta om hende:
FØDT: 1. dec. 1817 i Oure (Åstrup sogn, Falster) af Rasmus Larsen Kylling og Else Pedersen.

KONFIRMATION: Ved konfirmationen i 1832 (Åstrup) står en stedfader Ole Mortensen

FT 1834 og 1840 står hun som Lisbeth Rasmussen, tjenende i Oure

VIET: Hun vies i 1842 i Åstrup med Peder Hansen, der dør 1868 (Åstrup). Ved sidste FT (1860) er de kommet på fattighuset i Åstrup med deres børn.

FT 1870, 1880 og 1890 står hun som Lisbeth Rasmussen, boende i fattighuset i Åstrup, men er ikke med i FT 1901 - og ej heller at finde død i sognet 1890-1910. Jeg har kigget i skiftearkivalier for Stubbekøbing Herred 1870-1910, der dækker alle relevante nabosogn, men hun er der ikke.

Da hun er fattiglem 1860, 1870, 1880 og 1890 har hun næppe flyttet sogn.

I KB Åstrup 1891 opslag 157 dør en Listbeth Rasmussen. Alderen synes at passe (Jeg læser det som 74 år, dvs. fødeår 1817), men hun står som gift med Hans Kiøl. Det stemmer ikke med alle øvrige informationer jeg har, exv. FT fra året før, 1890 (Åstrup no. 25 – 122) hvor hun stadig står som enke, 72 år gammel. Hun er ikke viet i det mellemliggende år 1890-91.

HVOR BLEV HUN AF???????

Tusind tak på forhånd til de eksperter blandt jer der prøver at give et bud...

Henrik

Gitte Johansen

Kan dette Hans Kjøl være skrevet "sjusket" og at der skulle have stået Hansen Kylling i stedet for?




Maribo, Falsters Sønder, Aastrup, Aastrup Skoledistrikt, Aastrup By, Sognets Fattighus, 20 - F5, FT-1860, D6222
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Hansen Kylling   41   Gift   Almisselem      Aastrup Sogn, Maribo Amt
Lisbeth Rasmussen   43   Gift   Hans Hustru      Aastrup Sogn, Maribo Amt
Hans Peder Pedersen   12   Ugift   Deres Barn      Aastrup Sogn, Maribo Amt
Ole Pedersen   8   Ugift   Deres Barn      Aastrup Sogn, Maribo Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henrik Rasmussen

Hej Gitte,

kvalificeret gæt :-)

Jeg har haft tænkt det også, men Hans Kjøl burde da være far til Peder Kylling (Kjøl).

Selvfølgelig: Hvis alle andre døre forbliver lukkede må det være slutresultatet, men det er bare ikke logisk at en Peder bliver til en Hans og et Kylling samtidig til et Kjøl. Det er sgu for meget ændring til at være troværdigt...

Henrik

Henrik Rasmussen

Undrer mig lidt over at jeg ikke umiddelbart kan finde Hans Kiøl død i sognet. Til de der forsker i Kyllingerne i Åstrup, karleby osv.: Har I før set at Kylling er skrevet som Kiøl???