Deponering af advokatbeskikkelse

Startet af Charlotte Bundgaard, 07 Aug 2013 - 20:09

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Bundgaard

Hej,
Rolf Bohn Christiansen (1871 - 1950) var overretsssagfører i Randers. I 1922 deponeredes beskikkelserne og i 1924 rejste han til San Francisco.
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvad der fik ham til at opgive sin karriere, men ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gribe det an. Er der nogle, der kan hjælpe mig? På forhånd tak.
Med venlig hilsen Charlotte Bundgaard

Ib Hansen

Hej,

Advokatsamfundet giver følgende forklaring:

"Deponering
Ønsker du at deponere din advokatbeskikkelse, skal du sende din originale beskikkelse til Justitsministeriet. Advokatsamfundet får derefter automatisk besked om deponeringen fra Justitsministeriet."

Hvis du har deponeret din advokatbeskikkelse, må du ikke kalde dig advokat i forbindelse med forretningsforhold. Det betyder for eksempel, at du ikke må stå i telefonfagbogens afsnit med advokater.


Det betyder modsætningsvis, at du kan få beskikkelsen tilbage når du ønsker det. I dit tilfælde er han jo rejst ud, hvorfor han ikke kan anvende sin danske beskikkelse. Når han kommer hjem, kan han få den tilbage.

Mange hilsner
Ib

Charlotte Bundgaard

Hej Ib,
Tak for dit brev. Jeg tror, at Rolf Bohn Christiansen blev tvunget til at deponere advokatbeskikkelsen.
Men det er nok svært at få opklaret.
Med venlig hilsen
Charlotte