Opdatering af kirkebøger i Arkivalieronline

Startet af Hans Erik Steffensen, 21 Jul 2013 - 20:50

Forrige emne - Næste emne

Hans Erik Steffensen

Er der en eller flere, der kan oplyse mig om, hvor lang tid, der går med at opdatere en fejl i skanning af kirkebøger.
Jeg har anmeldt 2 fejl i Sct. Peders sogn, Støvring herred, Randers amt den 4. april 2013. Det drejer sig om døde mænd og kvinder i begyndelsen af 1961. Sognet starter en ny kirkebog primo marts 1961. Fejlen er markeret i Arkivalieronlines mangel liste.

Med venlig hilsen
Hans Erik Steffensen

John Nielsen

Hej Hans Erik

Vi har fejl fra deres første system endnu, og de er vel ved det 10 der omkring.
I forbindelse med overgangen til det nye system har de udmeldt at de ikke længere retter fejl i det gamle, det er også noget vi har set et antal gange.

Uanset så er der færre og færre fejl, og deres system er også meget mere stabilt end det var tidligere.

Det ser ud til at der mangler sider i 1958-1961, men filerne er der ikke så der kan ikke gøres noget udefra.

Hilsen John Nielsen

Hans Erik Steffensen

Ja det er da kedeligt, at de er holdt med at rette så åbenlyse fejl.
Der vel ikke andet at gøre, end at køre til Viborg og låne kirkebogen. Det var vel ikke meningen med at lave søgninger online.

Med venlig hilsen
Hans Erik Steffensen

John Nielsen

Hej Hans Erik

Du skal være klar over at der er begrænsninger i Viborg med hvad du må låne (100 års regel).
CPR du ved og så er det jo online, så check lige før du kører.

Hilsen John Nielsen

Hans Erik Steffensen

Hej John.

Tak for advarselen; jo jeg er selvfølgelig klar over reglerne, men 100 årsreglen gælder vel ikke døde personer som i mit tilfælde.
Jeg kan så bare undre mig, at der ikke er andre, der er faldet over fejlene, men nu vil jeg lade det være, som det er.

Med venlig hilsen
Hans  Erik

John Nielsen

Hej Hans Erik

Som jeg forstår det så er der indført en 100 års regel på grund af CPR, istedet for de normale 50 og 10 år.
Der er et eller andet med at arkiverne fortolker det forskelligt, men her hører min viden op.

Hilsen John Nielsen

Thestrup-Bjørn

Hej Hans Erik!

Før du evt. begiver dig til Landsarkivet i Viborg, kunne du jo forsøge dig med en henvendelse direkte til kirkegårdslederen for den kirkegård, hvor "dine" personer er begravet.

Hans specielle begravelsesprotokol (som ikke er en kirkebog) er ikke omfattet af 100-års reglen.
Hvis netop han er ligeså velvillig som dem, jeg har haft kontakt med, så kan han bl.a. oplyse om, hvem der ligger begravet i samme grav - desuden om hvem der er anført som ejer af gravstedet.
Og det oplyser en kirkebog jo ikke.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Erik Steffensen

Kære Thestrup-Bjørn og alle der har bidraget.

Tak for jeres bidrag i denne sag.
Jeg er nu kommet dertil, at jeg vil lade den ligge i en længere periode og så se, om ikke Arkivalieronline får rettet fejlen.
Som Thestrup-bjørn skriver, kan jeg jo tage en tur til Randers og tale med begravelsesvæsenet eller kirkekontoret.

Med venlig hilsen og endnu en gang tak

Hans Erik Steffensen