Ussinggaard skudsmålsbog

Startet af Helge Riis, 30 Jul 2013 - 08:17

Forrige emne - Næste emne

Helge Riis

Hvilken arkivskaber skal man have fat i, hvis man vil finde en skudsmålsbog for en slægtning?

Jesper Skov

Skudsmålsbøger er personlige bøger, som arbejdsgiver skrev i ved afrejse. Hvis der er skudsmålsbøger bevaret, er det højest sandsynligt hos lokale museer, hvor folk har afleveret deres bog, men sæt ikke forventningerne for højt op.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Niels Ole Dahl

#2
Der findes dog også en del på landsarkiverne, men det er ikke altid man havde en bog, nogle gange fik man sit skudsmål på et stykke papir,jeg har fra min hustrus morfar et par skudsmål liggende fra 1920 på denne måde.


http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?a=&b=&c=skudsm%C3%A5l&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=15011523&ngnid=15011529&heid=14488382&henid=14488382&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=all&int=&ep=&es=&ed=
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Thestrup-Bjørn

Prøv på diverse lokalhistoriske arkiver, i sogne hvor personen har tjent - og det kan være mange.

Desværre ved jeg, at nogle arkiver faktisk smider disse bøger ud, når de indleveres  ???
- og det er jo ikke ligefrem meningen med vores afleveringer "til evig tid for offentligheden"
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998