Begravelse, Jørlunde, 1740

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 19 Maj 2013 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mit ønske om hjælp går egentligt på to forskellige kategorier, både tydning og hjælp til aner. Men jeg besluttede mig for at samle det her. Jeg leder efter oplysninger ommine ane Mogens Larsen. Jeg har fundet begravelser i kirkebogen og er nu i tvivl om der er tale om to Mogens Larsen i dette område, hvilket jo ikke er utænkeligt.

1.Jeg har bla. fundet begravelsen af et dødfødt barn 21. august 1740, jeg synes det fremgår at der er i Hjørlunde (jeg har fundet barnet født i Skenkelsø den 15. august, KB: 1729-1799, opslag 15)
Så det undrer mig lidt, måske står der Skenkelsø? Alle hans børn er i øvrigt født i Skenkelsø.

Jørlunde sogn, Ly.Fr., Frederiksborg amt
KB: 1729-1799, opslag 89

2. Lidt længere nede på samme side nævnes Mogens Larsen igen, et barn på 8 uger. Jeg vil gerne bede om en tydning af dette.
Jeg skal nævne at jeg ikke har fundet et yderligere barn født i 1740 af en Mogens Larsen.
Måske er det slet ikke Mogens Larsens barn?

3. Jeg finder en begravelse af Mogens Larsen og Mogens Larsens enke i Hjørlunde.
KB: 1729-1799, opslag 110. Er dette mon min Mogens Larsen?

På forhånd tak.

Mvh Rebecca

Poul Eriksen

Et ufuldstændigt svar:

Til dit pkt. 1:
Det dødfødte barn, som begraves i opslag 89, angives at være af "Skjenkelse", samme sted, hvor det er født (i opslag 15).

Til pkt.2:
Om det andet barn på opslag 89 står der:

Dom: 1 Adv: d: 27 Nov: lod Mogens Larsen af Skjenkel-
se begrave et lidet Pige-Barn, ved Navn Maren Helvig, gammel: ... 8 Uger
som han havde antaget at opfostre for een af sine På-
rørende i Kjøbenhavn ved Navn Ole Hanssøn, Vogn-
mandskusk, som skal være Barnets rette fader, men ved Døden afgangen.

Det er altså et plejebarn.

Spørgsmål 3 tør jeg ikke umiddelbart svare på --
Mit umiddelbare bud ville være ja; men når de nævnes at være af Jørlunde og ikke Skenkelsø, er jeg i tvivl, og ydermere undrer det mig, at Mogens Larsen ikke ser ud til at være i Frb. Amt i FT-1787, når nu disse begravelser finder sted i 1789.

Venlig hilsen,
Poul

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mange tak!

Til punkt 3 har jeg også gjort samme tanker og kan ikke finde parret i FT 1787!

Mvh Rebecca

Poul Eriksen

I Oeder 1771 kendes kun én Mogens Larsen i Frb. Amt, og han og konen bor i Jørlunde By (tællingen skelner mellem J. og Skenkelsø). Deres alder stemmer pænt med de to afdødes.
Hilsen,
Poul

Rebecca Dalhoff Helqvist

Beklager det sene svar, tak for svaret!

Mvh Rebecca