Skal faddere være fysisk til stede v. dåb?

Startet af Jørgen Pedersen, 23 Jul 2013 - 11:03

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Er der nogen, der kender til regler vedr. dette emne?
På forhånd tak
Jørgen Pedersen
MVH. Jørgen Pedersen 8626

Mike Lyng

Ved min farmors dåb er kun nogle af fadderne fremmødt. Der er i kirkebogen skrevet, hvem af fadderne, der var mødt.


Mine notater vedr. denne dåb:

Faddere: Husmand Niels Madsen, Ølstykke, Indsidder Andreas Olsen hustru *, Ølstykke, Peder Olsen af Skjævinge, banevogter Niels Hansen ibdm.
Til stede ved dåben var: Forældrene og Andreas Olsens hustru, Ølstykke.
* Det fremgår ikke klart, om Andreas Olsen var fadder eller det kun var hans hustru
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Inger Buchard

Ved min fars dåb var den nærmeste familie faddere, men havde sendt vikarer, så antallet passede; årstal 1910

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Skov

Kære Mike Lyng.

Din farmoder var hjemmedøbt før hun blev fremstillet i kirken. Ved dåben (dvs. d. 4. marts) var forældrene og Andreas Olsens hustru til stede, mens fadderne ved fremstillingen (d. 3. april) var Niels Madsen og hustru, Andreas Olsen og Niels Hansen (om de var fysisk til stede eller ej er jo ikke til at vide).


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jørgen Pedersen

Foreløbigt må jeg konkludere, at det ikke er givet, at fx faddere bosiddende i Flensborg nødvendigvis rejste til København for at være fysisk til stede ved en barnedåb?(i midten af 1800 tallet en lang rejse). Tak til bidragsydere
MVH. Jørgen Pedersen 8626

Christian Grøndberg

#5
Hej,

I nogle tilfælde har forældrene til barnet ansøgt kongen, om han ikke vil stå fadder til deres barn. Det kunne være, hvis barnet skulle have samme første fornavn som kongen selv. Nogle gange accepterede kongen dette, selv ved almindelige jævne folks dåb, men det er klart, at heller ikke her mødte fadderen op.

Når dette er sagt, så har det været (og er stadig) kotyme, at fadderne er tilstede ved dåbshandlingen, men ikke et krav.

Med venlig hilsen
Christian

Jørgen Pedersen

MVH. Jørgen Pedersen 8626