Alma Petersen københavn

Startet af Katharina Louise Janhøj Jensen, 22 Jul 2013 - 00:20

Forrige emne - Næste emne

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej.
Min far har tit talt om moster Alma. Jeg (og min far) har altid troet at der var tale om en rigtig moster. Men jeg kan ikke finde hende.
Mor Louise Jørgine Petersen (f. Andersen) f. d. 19 okt 1888 ?
Far Alfred Lorents Petersen f. d. 9 maj 1886 ?
Gift 1908
Børn:
Alma ?
Franklin Louis Petersen f. d. 3 feb. 1908 Kbh (fundet på datoen alene i politiets registreblade opslag 19)?
Anny Magna Petersen. Skt. Matthæus, Sokkelund, Kbh. 1907-1911 opslag 253 nr 201

Jeg kan ikke finde hende i FT 1921, 1925 eller 1930 sammen med familien.

Denne gren af familien er simpelthen den sværeste at finde noget om, og jeg kan Heller ikke komme længere tilbage da jeg ikke kan finde andet end FT i en kort periode på dem.
Hvis der er nogen der har gode ideer til hvordan jeg kommer videre er i mere end velkommen til at proppe visdom ind i mit taknemmelige  hoved.

på forhånd tak
Katharina Jensen


Jesper Skov

Ved Franklin Louis Petersen dåb i Kristkirken (1904-1908 opslag 136) er moderen 19 år og ugift - teoretisk kunne hun jo have fået et barn før det.

Er der ingen, der ved, hvornår Alma Petersen er født? Det ville være nemmere at vide det.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anne Mortensen

#2
Kunne Alma ikke være en søster til Alfred Lorents Petersen ?
---------------------------

Alfred:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2455396&searchname=polit_adv
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej. Tak, Jeg har ikke kunnet finde Franklins dåb nogensteder, så det var dejligt. Tak for jeres hjælp begge to. Desværre er der ikke flere i live der har kendt moster Alma.
Venlig hilsen
Katharina Jensen

Gitte Johansen

Jeg har ikke fundet Alma, men har du dette?

Vielse i Kristkirken, 1900-1908, opslag 233


København, København (Staden), Griffenfeldtsgade, Udenbys Klædebo Kvarter, 459, 8, FT-1880, D2935
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Andersen   39   Gift      Kusk   Frederiksborg
Inger Andersen   41   Gift      Hans hustru   Ulæseligt
Jensine Hansen   12   Ugift      Plejebarn   København
Niels Peter Andersen   10   Ugift      Deres barn   København
Johanne Bartoline Andersen   8   Ugift      Deres barn   København
Edle Cecilie Andersen   6   Ugift      Deres barn   København
Hans Christian Andersen   4   Ugift      Deres barn   København
Niels Axel Andersen   ½   Ugift      Deres barn   København
Jens Christensen   38   Enkemand      Arbejdsmand   København
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bjarne Nielsen

Hej Katharina

Det er godt nok nogle svære opgaver du stiller, men lidt små bidder kan jeg da hjælpe med.

Folketælling 1921  Teglværksgade 16, Østerbro, Kbh. opslag 28

Folketælling 1925   Samme adresse   opslag 149

Folketælling 1930    Samme adresse  opslag 123. Her er der tilkommet et barn Jørgen. Der er anført fødsel af kun 3 børn, så hvor Alma Kommer ind i billedet forstår jeg ikke helt.

Alfred Lorents, født 9/5 1886   Skt. Matthæus  (92)

Louise Jørgine  født 19/10 1888   Frederiksberg (174)

Så har du lidt at pusle med

MVH
Bjarne Nielsen

Jesper Skov

Hvis du ved, hvor og hvornår hun døde, kan du se, hvor hun er født.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Bjarne Nielsen

Kære medforskere m.m.

Vær venligst opmærksom på oplysningen i FKT 1930. Familien Petersen har kun 3 børn.

Alma er derfor ikke barn af familien Petersen.

MVH
Bjarne N.

Jesper Skov

Kære Bjarne Nielsen.

Folketællingerne 1921, 1925 og 1930 var allerede fundet jf. det første indlæg - men derfor er det da altid rart at få opslagsnumre på.

Bemærk endvidere omtalte kolonnes titel "Hvormange levende Børn i Ægteskabet?".
Alma vil stadig være en moster, selv om hun kun er barn af en af forældrene. Hun kan også være adopteret langt senere.

Det vil hjælpe, hvis man vidste, om hun fødselsmæssigt var før, efter eller samtidig med de andre børn.

Jeg råder stadig til at finde hendes eksistens senere i livet (vielse, bopæl, børn osv.) og så gå baglæns.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

#9
Hvis vi tænker i baner af det Anne Mortensen skriver, så kunne det vel også være en søster til Louise Jørgine. Petersen er jo ikke et ualmindeligt navn. Er du overhovedet sikker på, at hun hed Petersen?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Katharina Louise Janhøj Jensen

Igen tusind tak til alle. (Gitte du er altså en magiker.) Jeg er nået et stort skridt videre og havde også den tanke at det kunne være en søster til Louise, men nej. Leder stadig efter drengen der er født i 1928.
Vender tilbage når jeg har fået overblik over alle de mange oplysninger jeg sidder med pga jeres ufattelige store hjælp. Jeg har fået sat lidt navne på nogle gamle fotografier og fået udvidet stamtræet med to generationer kun pga denne ene tråd. TAK
glad og rundtosset hilsen fra
Katharina Jensen

Jesper Skov

Hvis du med drengen fra 1928 mener Jørgen Petersen, så har Gitte Johansen allerede fundet ham i din anden tråd om emnet https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,62906.0.html

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Bjarne Nielsen

Kære Medforskere og spørger

Selv her i sommervarmen har jeg også været i stand til at fabrikere nogle tanker. Som følger:

1. Alma født før de andre børn. Jesper Skovs forslag. Selvfølgelig en mulighed. Louise Jørgine er født på Frederiksberg. Derfor ville jeg se kirkebøger for Frederiksberg omkring 1905 - 1907. Derefter bortadopteret ?

2. Kan hun være hustru til Franklin eller til Jørgen ?  De gode mennesker Katharina og hendes far kan måske huske forkert, idet der jo er tale om begivenheder noget langt tilbage. Det at man kalder eller husker en person som moster kan jo også være en tilsnigelse eller en kærlig betegnelse.

MVH
Bjarne Nielsen

Anne Mortensen

Når Alma er eller bliver kaldt moster og hedder Petersen hælder jeg til Alfreds side.
Louise er født Andersen.

Kan også være en veninde eller kollega som bliver kaldt moster og ikke som nu til dags en person man kalder fornavn.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Glem den folketælling, jeg har sat ind om Niels Andersen.

Det er ikke den rigtige familie.

Niels og Inger Sophie, bliver viet i Garnisons,

1877-1887, opslag 90, nr. 122.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

I ft1911, København, Oehlenschlægergade, Ulige numre, opslag 40, er der sørme en Alma Andersen med familien.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej igen.
Jeg har stort set tjek på de fleste nu. Vender tilbage når jeg har fået alle mine notater ajourført og kan se hvad jeg mangler at finde ud af.
Moster Alma er stadig et mysterie.
Jeg ved ikke hvad hun hed til efternavn, hvornår hun skulle være født eller hvor hun har boet, så jeg tror det må ligge hen i det uvisse lidt endnu.
Jeg har dog et billede hvor min far har fortalt mig, at en af personerne er moster Alma. Det er et gruppebilled med bl.a Louise Petersen på. Bagpå står der Mormor med noget af sin familie og der er 4 damer og 4 herrer på. Alle tror jeg, er af samme generation, men med Alma som den yngste.
Endnu engang mange tak. Og Gitte jeg kunne godt tænke mig at have dine evner til at grave frem. Måske om et par år at jeg kan hjælpe nogen på samme måde.
Dette gælder selvfølgelig også for resten af jer.
Mange hilsner fra
Katharina

Gitte Johansen

Har du set Alma i 1911. Det er mors moster.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Katharina Louise Janhøj Jensen

Jeg sad lige og skrev svar da du som sædvanlig hurtig som lynet har løst det ulæselige ;D, Glæder mig til at grave lidt i dette
Kæmpe kram herfra

Katharina Louise Janhøj Jensen

Nogen der kan hjælpe med Alma Andersens dåb? født 12 februar 1897.
På forhånd tak
Katharina

Anne Mortensen

Du har fået meget hjælp og vel også lært noget.

Prøv at søger hende i
http://www.politietsregisterblade.dk/

eller gå i gang med kirkebøgerne fra en ende  - nu har du hendes fødselsdata - det er jo også det dine hjælpere må gøre  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Katharina Louise Janhøj Jensen

Forstår godt du skriver sådan. Men jeg har søgt i politiets registerblade både på dato alen på fornavn og efternavn alene, men intet resultat. Jeg har kigget i alle kirkebøger hvor jeg ved forældrene har boet uden resultat. Jeg har søgt efter hende et godt stykke tid, og det er først i dag at jeg finder frem til noget som helst bevis på at hun faktisk er medlem af familien pga Gittes hjælp.
Jeg har lagt rigtig mange timer i at søge mine slægtninge og er først begyndt at få hjælp herinde da jeg var gået helt  i stå. Men stadig, jeg forstår godt dit hjertesuk over at du føler det er for nemt at få hjælp. Og stadig. Jeg har været igang selv rigtig længe (alt for længe hvis du spørger mine børn der er trætte af at jeg bruger så lang tid på dette ;D)
Venlig hilsen Katharina

Jørgen Christensen

Løsningen på problemet er vist tæt på:

Almas konfirmation findes i København, Sct. Matthæus, 1905 - 1913, opslag 317 nederst. Ifølge oplysningerne der er hun født 12/2 1898 (altså ikke 1897, som folketællingen oplyste) og skal være døbt i Skt. Matthæus 17/4 1898.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Gitte Johansen

Skt. Matthæus, 1896-1898, opslag 281. nr. 134


Jørgen, havde ikke set dit svar, men nu er hun fundet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

#25
Hei

Ser at hun er funnet

Jeg har funnet familien i ft 1911 , Flensborggade oppslag 14.


Mette
Mette R Francke

Katharina Louise Janhøj Jensen

Atter engang Tusind tak for hjælpen
Katharina