FT 1906, Sct. Annæplads 7 2 sal, Kbh.

Startet af Hanne Fachmann, 21 Jul 2013 - 19:07

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fachmann

Kan der forsvinde noget?
Kammerherre Treschou, Sct. Annæplads 7 - 2 sal.

Har en gammel oplysning der siger:
FT 1906, opslag 13, kan man se at der bor en kammerherre Christian Treschow født i 1842 der ejer huset, med kone og 4 tjenestefolk.


Når jeg slå op nu, så findes forbladet til FT på opslag 11, opslag 12 er portneren i kælderen, opslag 13 tillægslisten.
Opslag 14 næste ejendom nr. 9.

Mystik? Jeg vil gerne have den originale FT. hvor finder jeg den?

Er der nogen som kan hjælpe med at opklarer det?


Rune Stjernholm

#1
Hej Hanne

Tror du ikke, 1906 i stedet skulle have været 1901?

Ved folketællingen i 1901 findes på opslag 13 præcis de oplysninger, du angiver.
Og Christian Rosenkilde Treschouw synes at dø i 1905 -ergo vil han næppe kunne findes i 1906.

- - -

Kammerherre Treschouw: https://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Treschow_til_Frydendal

:)
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Hanne Fachmann

#3
Hej Inger-Lise.
Det er sønnen.
Som jeg finder på Orelund Gods ved Holbæk i FT 1906.
Så jeg går ud fra at min farmor tager med der ned.

Som det kan gå, når man vil skrive en historie ;-)

Er det mon kun mig, som udreder andre familier, for at få styr på min egen?

Tror jeg har styr på sagen nu.

Tak for hjælpen begge to.



Hanne Fachmann

#4
Hej Rune.

Det er det jeg fandt ud af, at han står som død året før.
Kigger på 1901 tællingen.

Det er ham som det drejer sig om: Han var 1896 landvæsenselev og var fra samme år til 1905 forpagter af Orelund i Skamstrup Sogn, derefter fra 1905 til 1923 ejer af Torbenfeldt, som han omdøbte fra Frydendal. (Oplysningen kommer fra Wiki.)
Det passer så ikke helt fordi han tælles i FT 1906 med Orelund, med kone børn og alle de ansatte.



Hanne Fachmann

Nu har jeg set FT 1901 og det passer ikke med de oplysninger som jeg har markeret med FED font.
Så jeg tror der har været et blad, som ikke er der mere, da familien ikke kan være to steder
på en gang.

Hvordan kan den som gav mig oplysningen ellers vide at der er 4 børn.
Men i 1907 har familien nok været i Kbh. om vinteren, det var almindeligt at de fine godsejer var i Kbh.
Så kom farmor fra fru RITZAU til godsejer Treschou og da de om foråret tog på godset så tog hun med.
De er nogle fine steder hun blev tjenestepige. ;-)

Rune Stjernholm

#6
Hej Hanne

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår meningen i dit seneste indlæg...

Du skriver: 'Nu har jeg set FT 1901 og det passer ikke med de oplysninger som jeg har markeret med FED font.'

Med fed font skrev du i dit første indlæg: '...opslag 13, kan man se at der bor en kammerherre Christian Treschow født i 1842 der ejer huset, med kone og 4 tjenestefolk.'

Er det ikke præcis dét, man kan læse af FT1901, København Sct. Annæ Plads, opslag 13?
Kammerherre Christian Treschow (*1842), hans hustru og fire tjenestefolk; en tjener, en stuepige, en kammerjomfru og en husjomfru.

Og hvad er det for fire børn, du refererer til i dit sidste indlæg?

- - -

Og den Carl Adolph Rothe Treschow (*1839), som Inge-Lise henviser til, mon ikke han er Christian Rosenkilde Treschows bror snarere end hans søn?

;)
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hanne Fachmann

Kære Rune.
Ja du har ret, så nu må jeg vist heller gå i seng, vrøvler da noget i tingene.

Godnat og tak for afklaringen.

Hvad kan jeg så lære af dette, tjek dine kilde og hent dokumentet hjem, vent ikke et år.


Ham Inge-Lise har fundet, ved jeg ikke noget om.

Jeg har forsøgt at fastlægge min farmors vej, fra hun kom til fru RITZAU og derefter til adr. på
Sct, Annæ Plads og så til Orelund gods.
Der var hun et år og kom så til en læge i Fredensborg.

Hendes oplysning optræder kun i PR blade.