Julius M. Nielsen fra Kongensbro, født 1856

Startet af Tom Nauerby, 19 Jul 2013 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Tom Nauerby

Jeg har ganske mistet sporet af Julius Manchi / Meinchen / Meineke Nielsen (mellemnavnet har jeg fundet i forskellige varianter). Han blev født den 21/7 1856 i Kongensbro (Grønbæk sogn, Lysgård herred, Viborg amt) og konfirmeret i Randers købstad (Skt. Morten) i 1871. Ved FT 1880 er han bosiddende hos sine forældre på Rådhuspladsen i Randers og har profession af styrmand. Derefter har jeg ikke kunne finde nogle spor efter ham, så alle former for hjælp er meget velkomne.

Med venlig hilsen Tom Nauerby

Else Skovbo Jensen

Har du hans forældres dødstidspunkt ? Måske er der et skifte efter dem. Julius kunne jo være død ( f. eks. druknet på havet ) og det vil sandsynligvis fremgå af forældrenes skifte.


mvh
Else

Tom Nauerby

Hej Else

Mange tak for forslaget. Det er en kildetype, som jeg ikke har nogen erfaring med, men det må helt sikkert forsøges.

Julius' mor, Henriette Kirstine Nielsen (født Bahne), døde den 27/6 1896. Hans far, Andreas Nielsen, som var værtshusholder i Randers det meste af sit liv, døde på samme dato i 1899 i Hvidbjerg, men blev begravet i Randers Sankt Mortens sogn. Der står en bemærkning i kirkebogen om Refs herreds skifteret ved hans begravelse, så jeg regner med, at det er et spor at gå efter.

Venlig hilsen Tom

Else Skovbo Jensen



Hej Tom
Den pågældende skifteprotokol findes på Landsarkivet i Viborg. Om Andreas Nielsen og hans kone er der, ved jeg jo ikke. Måske er de kun i dødsanmeldelsesprotokollen.
Du skal bestille over Daisy . Hassing-Refs herred starter du med at skrive.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=hassing-refs+herred&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=521747&ngnid=2934817&heid=1811953&henid=1811953&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Der findes også skifteprotokoller forskellige teder på nettet, men jeg har ikke kunnet finde for Refs herred så sent som 1899.


med venlig hilsen
Else
















Anders Nielsen og hans kone er deri ( eller måske