Søger Mads Hop i Skagen ca. 1590 - 1650

Startet af Annette Damgaard Hansen, 17 Jul 2013 - 01:49

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej folkens!

Jeg bøvler med at finde en ane, der nok hedder Mads Hop (Hoppe) og sikkert har boet i Skagen.

Hans søn hedder Hans Madsen Hop - eller Hoppe. Han blev født ca. 1632 i Højen (gl. Skagen) og døde 19. juni 1695 i Skagen, hvor han varen genstridig rådmand.

Han har havde vist en søn ved navn Jens Hansen Hop, der er født 2. påskedag 1657, han gav afkald på sin arv fra sin far og bedstefar ved bytinget i Skagen i 1708.

Jeg går ud fra, at der må stå, hvem hans bedstefar er i de papirer - men har endnu ikke kunnet finde dem.

Men hvis nogen kan hjælpe mig med at finde Mads Hopp i Skagen, vil jeg blive super lykkelig.

mvh Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej igen

Jeg tænker på, om der er nogen, der har erfaring med at finde skifter. Det er ikke min spidskompetance, men der må jo nok ligge et skifte fra bytinget i Skagen 1708, siden Jens Hansen Hop afskriver arv fra far og bedstefar.

Overvejer også om der kan være en bergravelse for Mads Hop i Skagen. Jeg har kigget i Kirkebogen, men den er meget rodet og besværlig at læse.

Sidst men ikke mindst overvejer jeg, om han kan have opholdt sig på Christianshavn, hvor der boede en rig brygger og møller ved navn Hans Hop, der kunne være hans relativ.

Hans Hop er nem at finde, så ham behøver jeg ikke oplysninger om :)

vh. Annette

Mogens Sørensen



    Hej Annette -

    prøv  www.gulle.dk/lundholm.htm     Lundholm Sørensens Arkiv, Skagen.

    Under kaldenavne  H = Hop finder du en hel del Hop'er bl.a. nogle af dem du
    nævner i din aneeftersøgnning.

    Håber det lykkes, held og lykke.

    Venlig hilsen
    Mogens - Fr.sund

Mogens Sørensen



   Hej Annette - igen

   kom lige i tanke om mulighed mere

   www.ustsen.com/hml/     Den Visuelle slægtsbog

   Find - Efternavne - H - Hop

   Venlig hilsen
   Mogens

Annette Damgaard Hansen

Hej Mogens.

Tusind tak for de fine links. Desværre stopper man også her ved Hans Madsen Hop, så hans far Mads er heller ikke med her, men til gengæld er der en masse andre historier og gode sager. SÅ tak for det.

vh Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej igen Mogens.

Så fandt jeg alligevel frem til lidt om Mads Hop, ved at søge på et af de andre navne i dine kilder.

I en gammelt DIS-tråd, fandt jeg dette:

CitatEn lille udredning om de forskellige slægter Hopp/Hoppe i Danmark.

Knud Danielsen Hopp er født o. 1640 og stammer muligvis fra den gamle nordjyske adels¬slægt Hop. I den privatkopierede bog, "Slægten Hop", der 1989 er tilgået Læsesalens bib¬liotek på Landsarkivet i Viborg (QH-69), omtales han imidlertid som oldebarn af Hans Hop (1562-1624), der var landbruger og humledyrker i Sydtyskland, senere i Holland, og som via sønnen Jean Hop (1599-16**) blev stamfader til den nyere adelsslægt Hoppe i Dan¬mark. Ovennævnte Hans Hop skulle desuden være far til Mads (Mathias) Hop (1590-1650), der o. 1625 indvandrede til Skagen og blev stamfader til den nordjyske slægt Hopp. Blandt Mads Hops børn nævnes Daniel Madsen Hopp, der skulle være far til Knud Danielsen Hopp; men da bogen angiver, at Daniel blev født i 1633, ja, så kan han i hvert fald ikke være far til Knud. Der foreligger dog den mulighed, at årstallet er forkert, og Da¬niel eventuelt er født, før slægten indvandrede til Skagen. Desværre angiver bogen ingen kilder til oplysningerne, så indtil videre må de opfattes som en hypotese.

Ovennævnte Mads/Mathias Hop havde imidlertid sønnen

Hans Madsen Hopp (1632-1695), der var fisker, kromand og landbruger i Skagen.

Han havde sønnen
Knud Hansen Hopp (1666-1739), der var forpagter i Elling og vist senere ejer af Kjærsgaard i Tornby.

Han havde sønnen
Thomas Hopp (1692-1742), der var rektor i Aalborg.

Han havde sønnen
Knud Paulin Hopp (født 21.10.1728), der var degn i Søndbjerg.

Det er formodentlig ham der dør i Odby i 1803, alderen passer i hvert fald.

Mvh

Svend Aage Nielsen

vh. Annette Damgaard