1749, Dåb i Ørslevkloster sogn.

Startet af Kåre Nielsen Abraham, 16 Jul 2013 - 11:15

Forrige emne - Næste emne

Kåre Nielsen Abraham

Hej
Ved Christen Pedersen & Kirsten Nielsdatter's trolovelse & vielse i 1775, kan man læse at Christen er fra Bøstrup; men Hvor er Kirsten fra??
Og...
Ved Kirsten's begravelse i aug.1789 er hun 40år. Jeg mener derfor at ha' fundet hendes dåb i 1749; men jeg er usikker på om det nu også er hende? - Jeg læser at denne Kirsten er uægte datter af Maren Sørens?datter...xxxxx....og udlagt barnefader Niels Reinholdt...xxxxx.
Men står der ellers noget, som måske kan bekræfte at det er hende??

Se venligst:
Christen & Kirsten's trolovelse: Viborg, Fjends herred, Ørslevkloster, 1774-1812, opsalg 226 (1775)
Christen & Kirsten's vielse: Viborg, Fjends herred, Ørslevkloster, 1774-1812, opsalg 274 (1775)
Kirsten's dåb: Viborg, Fjends herred, Ørslevkloster, 1686-1773, opsalg 89 (7.sept.)
Vh
Kåre Nielsen Abraham

Asger Berg

Hej Kåre,

Mht. trolovelsen:

Jeg læser det som: Kirsten Nielsdatter, til Jørgen Lxxx. Det opfatter jeg som, at hun er i tjeneste eller bor hos Jørgen Lxxgxx (jeg kan ikke læse efternavnet). Det samme står ved den overstregede indførelse i 1774.

Ved vielsen 1775 står der for mig at se lidt mærkværdigt: og Kirsten Niels Daters  Hustru (hans? hustru).

Mvh
Asger


Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kåre Nielsen Abraham

Tak for buddet til Asger.

Lige et spørgsmål mere:
Ved DDD 1787 er Kirsten Nielsdatter's moder, 74-årige enke Maren Sørensdatter flyttet ind hos datteren i Bøstrup by. Men jeg finder ikke opslaget for Marens død & begravelse!
Kan det være hende som dør i starten af 1796, 84år gammel ??
Se venligst:
Viborg, Fjends, Ørslevkloster, 1774-1812, opslag 345
Vh
Kåre

Kåre Nielsen Abraham

Er der ingen der har et bud ??
Vh
Kåre

Asger Berg

Hej Kåre,

Mht. Viborg, Fjends, Ørslevkloster, 1774-1812, opslag 345, så læser jeg:

Marie Væver i Hald  84.

Om det så er "den rigtige", véd jeg ikke!

Mvh
Asger 
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kåre Nielsen Abraham

Nej, det er desværre ikke den rigtige. Hun hedder jo Maren og skal være død hos datteren i Bøstrup.
Men tak for hjælpen, Asger.
Vh
Kåre

Karen Marie Knudsen

Kære Kåre.

Har du set konfirmationen KB 1686-1773 opslag 118 år 1767?
Det ser ud til, at maren bliver gift med Kirstens fader i Hald.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Kåre Nielsen Abraham

Til Karen Marie...
Jo, jeg kender godt til Maren's vielse med Kirsten's far.
Det jeg søger er datering om Maren's død - og da hun som 74-årig bor hos datteren i Bøstrup, formoder jeg jo at hun også dør i Bøstrup el. i hvert fald i sognet - jeg kan bare ikke finde opslaget!
Kan du?
Vh
Kåre