Jacob Andreasen Badskjær og frue:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 27 Jun 2013 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Denne min ane har efter min erindring tilknytning til Ærøskøbing.

Han dør 1712 i Gråsten, hvor han var rådmand og forpagter.

På den baggrund antager jeg, at hans efternavn ikke er en stillingsbetegnelse.

Man kan forestille sig, at han har rødder i Nordjylland.

Gift med Bodil Pedersdatter - deres søn, som er født 29. december 1690, bliver sognepræst i Galten, Framlev, Aarhus, hvor Bodil også dør som en særdeles bedaget dame!

Det angives, at hun er født ca. 1639 og død 1740.

Ligger nogen mon inde med et guldkorn eller to vedrørende disses forfædre?

Gode tanker fra C.
Gode tanker fra Charlotte...

Jytte Østlund

Hej.

Her er forældrene :
http://www.geni.com/people/Jacob-Andreasen-Badski%C3%A6r/6000000015340615826


Bodel Pedersdatter var gift 3 gange

1) Rasmus Hansen Hjortø 
1 datter Kirsten  f. ca. 1680- 1730)

2) Jacob Andreasen Badskær , 2 sønner
    Andreas Jacobsen ( f. 1690- 1774)
    Peter Jacobsen  ( f. 1694 - ?) Var gift med  stedfaderens datter Dorthea Johansdatter 

3) Johan Bondesen Død 1731


Hilsen
             Jytte

C. C. K. Fogsgaard

Kære Jytte, du er en knag!

Jeg har en anden tråd (Belberer/Balberer), og jeg må gå det efter i sømmene.

Jeg er lige ved at tro, at det er samme personer.

Masser af venlige tanker fra C.
Gode tanker fra Charlotte...

Flemming Lindkær Schmidt

#3
Hej igen :)
Jacob Andreasen Badskjær og frue (Bodil Pedersdatter) er mine 6xtipper, om hvem jeg har følgende notater i "Legacy":

http://danish-wikipedia.wiki-site.com/index.html:
1750  blev øen, der var delt i flere hertugenklaver, samlet til en forvaltningsenhed. En mindesten ved Olde Mølle markerer samlingen. Ærø var indtil 1864 en del af hertugdømmet Slesvig, som det også kaldes. Christian 4's fætter, Christian, var hertug over Ærø fra 1622 til 1633 og boede med sin samleverske Cathrine Griebels på herregården Gråsten. Ærø lå uden for det danske kongeriges toldmure, og der var skabt grundlag for et blomstrende smugleri, som var levevejen for en lang række ærøboer. Øen gårde lå samlet i landsbyerne og blev drevet efter uhensigtsmæssige metoder, der ikke kunne leve op til dem, der ellers blev anvendt rundt om i kongeriget. Bønderne havde lidt store tab under svenskekrigen.
Ca. 1750 tønder land, blev drevet af de 4 ærøske godser gennem hoveripligt. Staten overtog jorden i 1767 og solgte jorden i småparceller på nær et par større gårde. Disse jordlodder kunne lejes af lokalbefolkningen, således at forstå at de blev solgt mod en årlig afgift - en form for afbetaling. 1767 blev godserne Gråsten og Voderup nedlagt og solgt, og gårdene nedrevet. Samme år nedbrændt godset Gudsgave, og jorden udstykkedes 1768. 1772 fulgte endelig Søbygård med.
---------------------------------------------------------
Fra Palle Abramsson, Skovby, Ærø:

Jacob Andreasen, Badskærer, kirkeværge, købmand og rådmand Søndergade i Ærøskøbing
Forpagter af Gråsten 1708-1712.

----------------------------------------------
                  Jacob Andreasen Badskærer
                    * ca. 1660          †  19-7-1712 i Rise
           I.      Anniche  
                   * 1654               †  21-5-1689
           II. 8-1-1690 Bodil Pedersdatter (enke efter Rasmus Hansen Hiortø)
                    * ca. 1665          † 1740 i Galten
-------------------------------------------------------------
  kirkebog 2-11-1683:
dj 2 Novembd. som var en fredag bleff døbt Claus Nielsen Organist en datter kaldet Helvig, fadderne Mette Brands I Gyden som bar Barnet, Jacob Battsker (Jacob Andersen Badskærer), Laurits Thomsen, DidErik tu Mølen, Hans Jensen, Hans Laurit-sen, Kirstine Christens-datter, Maren Thomasdatter, Hans Jensen Slytter.
---------------------------------

Da Jacob blev gift 1690 står der: Erlige och Kunstrige (?)! mand Jacob Andersen Balberer.

Af byens regskab året efter fremgår det, at brylluppet blev holdt på rådhuset og varede en dag, hvorfor han skulle betale  3 mark.

Tingbogen 8-7-1692 side 15: Jacob Andersen har købt et byskifte af Hans Hansen Rådmand.

Råds.p. 13-10-1692: Jacob Andresen Bahrd Beheeder har gjort sin borgelig ed og blevet indskrevet i byen.

1699 kom Lorent Thomsen i Klammerie og Slagsmaal med et Par Karle i Ærøskjøbing og blev ved den Leilighed ihjelslagen, i det mindste døde han umiddelbar ovenpaa Striden.  Stadens Barber "Meister Jacob Andersen" blev af Retten beordret at syne det døde Legeme, og han erklærede, at Lorentz Thomsen nok maaske var død af et Slag, hvilket gav Retten Anledning til at frikjende de Skyldige (Hüberts beskrivelse over Ærø, 1834, side 131).
 
Ærøskøbing kirkebog 2-5-1700:
Dominica Jubilate blev ãrlige, agtbare og velfornemme mand, Peder Pedersen Stage, og ãrlige, dydige og Gudfrygtige Møe,  Kirsten Rasmusdatter  trolovede i hendes faders, Rådmand Jacob Andersens Huus i Søndergade; og vare disse ãrlige, Høyagt-bare og velfornemme Mænd, Hans Jacobsen og Peder Stage Cautions og
   
Tingbogen 1703, side 174b: Jacob Andersen begærer skøde på det hus, gård og 3 byskifter som han har købt af Christen Hansen, fordum borger og indvåner i Ærøskøbing.

Tingbogen 1706, side 228b:
Iver Pedersen er rådmand Jacob Andreasen skyldig 26 rigsdaler, for hvilket han som sikkerhed stiller sin jern kak-ke-lovn og en bryggekel på femfjerdings tønde 163,75 liter).

Tingbogen 1708 side 253: Jacob Andersen Pensionær
 "         "    "                 254  Jacob Andersens Købmands husbog viser at Rasmus
                                     Marstal skylder ham 22 mark
Tingbogen 1708, side 253:
Her nævnes ældle Hr. Jacob Andreasen Pensionær.
Han har forpagtet Gråsten som han stadig har ved sin død 1712.

Det at Jacob Badskær bliver begravet i Rise bekræfter at han må havde haft bopæl på herregården Gråsten som han havde forpagtet.

Pensionær: en betegnelse som altid bruges om forpagtere af en af de Ærøske hovedgårde.
--------------------------------------------------------------------------

Mvh

Flemming L. Schmidt
Mvh.
Flemming L. Schmidt

C. C. K. Fogsgaard

"Allerkiæreste" Flemming, hvor godtfolk er etc. - man bliver helt højtidelig.

Det var dog en prægtig salve, du der læssede af, og den er med kyshånd modtaget!

En herlig mand fra Ærø var på jagt for mig i weekenden og nåede lignende konklusioner.

Kært barn har jo som bekendt mange navne.

Hvor er vi altså noble!

Det var godt, du skrev igen, men med hensyn til Gertrud Vinter enedes man om, at hendes far har heddet Rasmus - kan den oplysning være dig til hjælp?

Mægtigt!

Flot arbejdet og en hyldest er i disse sekunder på vej i æteren.

Magnifique!

;D

Gode tanker fra Charlotte...