Christensen

Startet af Jette Frederiksen, 01 Mar 2012 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Jette Frederiksen

Hej.
Jeg håber nu på hjælp til at finde nogle Aner, som jeg har givet op.

Det er Ane Dorthea Christensen F.6 marts 1836 i Tveje Merløse. 1866 får Anne Dorthea Christensen barn nummer to, Julie laura Klien f .April 24, 1866, på Den Kongelige Fødselsstiftelse, Amaliegade 25, København.
Den 18/8 66 tager hun til Store Strandstræde no. 27 3. Sal til gaden hos Enken Jochumsen, (med barnet tror jeg), efter det ved jeg ikke hvor hun er, hun avlider måske eller så emigrere hun, måske bliver hun gift, jeg kan slet ikke finde hende i KB eller FT.

Barnet  findes senere på  Holsteinsminde børnehjem, når barnet bliver konfirmeret står det inget navn på forældre.. bare et nummer under forældre. Barnet er min Oldemor.

Anne Dorthea Christensen havde en bror, Lauritz Christensen f .5 jan 1839 i Tveje Merløse, det seneste jeg har på ham, er som  tjenstekarl hos Niels Larsen, Gårdman og sognefogde i Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt (FT 1860 )

An(n)e Dorthea Christensen og lauritz Christensen er børn til Kirsten Knudsdatter f .16 Dec 1804, Stestrup, Sjælland, Danmark og Christen larsen f.23 Feb 1812, København, Danmark .

Jeg er ikke så erfaren eller dygtig, så jeg ved hvor jeg skal søge mere end hvad jeg har gjort ,Mit sidste håb er her. Så hvor finds Ane Dorthea og Lauritz Christensen? Tak

Kirsten Sanders

Hej Jette

Jeg kan ikke lige hjælpe dig med det, du spørger efter, men måske har jeg her nogle oplysninger, som du ikke er klar over:

Anne Dorthea Christensdatter - også omtalt om Ane Dorthe Christensdatter eller Ane Christensdatter - har ud over den af dig omtalte bror, Laurits (født 5/1 1839), en halvbroder, Peter Christiansen (født 10/12 1844 i Stigs Bjergby), der ses som plejebarn hos Anne Dortheas mor, Kirsten Knudsdatter, ved FT i 1850 og 1855 (i 1850 angivet som "deres barn", i 1855 som "plejebarn").
Han er faktisk søn af "ugift fruentimmer Maren Christiansdatter hos Mormester Jens Christiansen (født 1814 i Soderup og gift med Bodil Pedersdatter, født 1812 i Mørke). Og som barnefader er udlagt Christen Larsen, Smeden i Mehrløse, altså Anne Dortheas far.

Det kan altså være, at du skal prøve at søge efter de alternative navne, når du leder efter hende. Forresten ser det ikke ud til, at hun er emigreret.


Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Kære Jette.
Du vil få en bedre kontakt til dem, der kan og vil hjælpe dig (og dem er der egentlig mange af her), hvis du i overskriften skriver
Navn, tidspunkt, sted]. - som det da også anbefales foroven om "at skrive et godt indlæg".
Christensen er ikke særligt oplysende - det er vist kun Jensen, der er endnu værre.
Med venlig hilsen og god jagt
Jan

Jette Frederiksen

Citat fra: Jan Koefoed Baastrup Rømer Dato 01 Mar 2012 - 16:24
Kære Jette.
Du vil få en bedre kontakt til dem, der kan og vil hjælpe dig (og dem er der egentlig mange af her), hvis du i overskriften skriver
Navn, tidspunkt, sted]. - som det da også anbefales foroven om "at skrive et godt indlæg".
Christensen er ikke særligt oplysende - det er vist kun Jensen, der er endnu værre.
Med venlig hilsen og god jagt
Jan

Tak, det er rigtigt vad du skriver, tänkte ikke lige på det  ::)
Mvh Jette

Jette Frederiksen

Citat fra: Kirsten Sanders Dato 01 Mar 2012 - 13:01
Hej Jette

Jeg kan ikke lige hjælpe dig med det, du spørger efter, men måske har jeg her nogle oplysninger, som du ikke er klar over:

Anne Dorthea Christensdatter - også omtalt om Ane Dorthe Christensdatter eller Ane Christensdatter - har ud over den af dig omtalte bror, Laurits (født 5/1 1839), en halvbroder, Peter Christiansen (født 10/12 1844 i Stigs Bjergby), der ses som plejebarn hos Anne Dortheas mor, Kirsten Knudsdatter, ved FT i 1850 og 1855 (i 1850 angivet som "deres barn", i 1855 som "plejebarn").
Han er faktisk søn af "ugift fruentimmer Maren Christiansdatter hos Mormester Jens Christiansen (født 1814 i Soderup og gift med Bodil Pedersdatter, født 1812 i Mørke). Og som barnefader er udlagt Christen Larsen, Smeden i Mehrløse, altså Anne Dortheas far.

Det kan altså være, at du skal prøve at søge efter de alternative navne, når du leder efter hende. Forresten ser det ikke ud til, at hun er emigreret.


Venlig hilsen
Kirsten

Hej Kirsten.

Tusind tak for dit svar.Jeg havde set plejbarnet, men jeg havde ikke kigget nærmere på hvem der var far .. tak for oplysningen, det vil da blive en hjälp!  ;)

Mvh Jette

Jette Nielsen

Hej Jette

Ane Dorthea og Lars Christensen gemmer sig godt, jeg kan heller ikke finde dem senere end omk 1860
Du skrev at Ane Dorthea fik barn nr.2, hvad blev der af barn nr.1,?
Kan man evt søge på det barn?
I afgangsliste Tv.Merløse 1840-60 ops.38 nr.34 afgår Ane Dorthea 1860 til Holbæk.

Skifte efter:
Christen Larsen smed 40 i Tveie Meerlose   14 May 1853      pg 251 286 384 438 440 472 497 498
   ? 14 Nov 1845
WIFE:    Kirsten Knudsdtr
CH:      Peter Christian Christensen                8  (? dod by 1855)
         Ane Dorthe Christensdtr  ugift
         Laurits Christensen      14   ( Lars Christensen )
BRO:      A.C.W. Larsen muursmed/muursvend i Holbek (by: Rohde kiobmand i Holbek)
wgd: Niels Larsen sognefoged i Tveie Meerlose
[Merlose-Tuse Herred; Bk 7 1851-1855; Film 49378]
-------------------

Du har formentlig selv fundet FT. - Kirsten Knudsdtr. døde 4/7 1860 ops.198
så måske forsvinder børnene fra sognet derefter. Jeg finder dem ikke i København ved søgning
Har du kigget efter om de skulle være døde i Tv.Merløse efter 1860?

Holbæk, Merløse, Tveje Merløse, Husene uden for Strandporten, Merløse Hospital, 112, FT-1860, D5582
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Knudsdatter 55  Enke Enken har frit husly i Hospitalet  Kirke Eskilstrup Sogn, Holbæk Amt
Anders Jochumsen 70  Enkemand Pensioneret Skovfoged  Vester Saaby   
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Jette Nielsen

Jette Frederiksen

Citat fra: Jette Nielsen Dato 01 Mar 2012 - 21:48
Hej Jette

Ane Dorthea og Lars Christensen gemmer sig godt, jeg kan heller ikke finde dem senere end omk 1860
Du skrev at Ane Dorthea fik barn nr.2, hvad blev der af barn nr.1,?
Kan man evt søge på det barn?
I afgangsliste Tv.Merløse 1840-60 ops.38 nr.34 afgår Ane Dorthea 1860 til Holbæk.

Skifte efter:
Christen Larsen smed 40 i Tveie Meerlose   14 May 1853      pg 251 286 384 438 440 472 497 498
   ? 14 Nov 1845
WIFE:    Kirsten Knudsdtr
CH:      Peter Christian Christensen                8  (? dod by 1855)
         Ane Dorthe Christensdtr  ugift
         Laurits Christensen      14   ( Lars Christensen )
BRO:      A.C.W. Larsen muursmed/muursvend i Holbek (by: Rohde kiobmand i Holbek)
wgd: Niels Larsen sognefoged i Tveie Meerlose
[Merlose-Tuse Herred; Bk 7 1851-1855; Film 49378]
-------------------

Du har formentlig selv fundet FT. - Kirsten Knudsdtr. døde 4/7 1860 ops.198
så måske forsvinder børnene fra sognet derefter. Jeg finder dem ikke i København ved søgning
Har du kigget efter om de skulle være døde i Tv.Merløse efter 1860?

Holbæk, Merløse, Tveje Merløse, Husene uden for Strandporten, Merløse Hospital, 112, FT-1860, D5582
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Knudsdatter 55  Enke Enken har frit husly i Hospitalet  Kirke Eskilstrup Sogn, Holbæk Amt
Anders Jochumsen 70  Enkemand Pensioneret Skovfoged  Vester Saaby   
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Jette Nielsen


Hej Jette
Ane Dorthea fik to børn uden for ægteskab .. Carl Johan Bisser og senere min Oldemor. Carl Johan Bisser er f.13 oktober 1861 i Holbæk, Sjælland, han døde som  baby, Carl Johan Bisser får Anne Dorteha med Johan Bisser.

Jeg har ledet i alle KB og FT omkring København efter Anne Dorthea og rundt der hvor hun er født, men jeg kan slet ikke finde hende .. ikke hendes søskende heller, men jeg er nok nødt til at gå igennem det igen, kan have overset något.Så ligesom dig, finder jeg intet efter 1860 lige nu.
I oktober 1866, hun heller ikke længere tilskud for Juliea Laura Klien, så spørgsmålet er, hvad der skete? Giftede hun sig eller døde hun?

Ja tak jeg har alle de oplysninger om Christen Larsen og Kirsten Knudsdatters død og begravelse .Men det føles som man gerne vil "begrave" de andre også, svært at komme videre, når noget ikke er færdig!
Jeg har en slægtning, en dame på 97 år som var gift med et barnbarn til Julie Laura Klien som måske skulle kunne huske noget men hun er desværre ikke så frisk i hukommelsen længere.

MVH Jette


Gitte Høst

Hej Jette
Jeg kan se at du er i familie med Johan peter Bisser, det er jeg også det er min oldefar, jeg mener at min tipoldefar hedder Johannes Bisser.
min email. jusilit@hotmail.dk

Jette Frederiksen

Citat fra: Gitte Høst Dato 10 Jun 2012 - 00:22
Hej Jette
Jeg kan se at du er i familie med Johan peter Bisser, det er jeg også det er min oldefar, jeg mener at min tipoldefar hedder Johannes Bisser.
min email. jusilit@hotmail.dk


Hej Gitte

Jeg har sendt dig en email

//Jette

Jette Frederiksen

I min søgning efter Ane Dorthe Christensen og hendes bror Lauritz skrev Jette Nielsen 01 03 2012

//Ane Dorthea og Lars Christensen gemmer sig godt, jeg kan heller ikke finde dem senere end omk 1860//




Jeg har endelig fundet Lauritz Christensen.Jeg var på udkig efter et skifte på en helt anden person, så man kan sige jeg var heldig.

Lauritz Christensen døde i Slesvig 1862, han var stationeret i Gottorp.

Man skall nok aldrig give op omkring forsvundne personerser ser det ud som :-)

Ane Dorthea, har jeg endnu ikke fundet .. men det kommer vel,og som jeg sagde ..er man heldig falder vi over noget vi kan bruge!

Med venlig hilsen og en god dag

Jette
Sverige