Hvor finder man oplysning om navneskift

Startet af Annette Damgaard Hansen, 26 Okt 2014 - 02:24

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Min oldefar tog navnet Gade i 1906. Efterfølgende kaldte alle hans børn også for Gade. Under min farmors og hendes søskendes dåb ses navneskiftet ikke. Hvor skal jeg lede efter deres navneskift?

Vh Annette Damgaard

Christian Konstmann Autzen

Det ser du i kirkebogen under hans fødsel/dåb.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kate Nielsen


Annette Damgaard Hansen

#3
Hej begge og tak.

Kate: Mange tak, det vil jeg kigge på, måske løsningen er her?.

Christian: Det troede jeg også, men sådan er det åbenbart ikke altid. Min oldefars navneændring, står ganske vist ved hans dåb, men ikke hans børns, selv om de alle kaldte sig Gade. Det er muligt, at de aldrig skiftede navn, men at de bare kaldte sig Gade, men det undrer mig, da mange af oldefars børne- og oldebørn er registreret som Gade.

Jeg tjekkede derfor min mand op. Han skiftede navn ved sidste lovgivning om navneændring ca. 2007 - 2008. Hans navneændring er ikke indført under hans dåb i Skt. Markus Sogn København, men navneskiftet skete også her i Vejlby-Risskov, og her ved jeg så ikke, hvor jeg finder det registreret.

VH Annette

Inger Toudal

Hej Annette

Det kunne måske tænkes, at navneændringen for din oldefars børns vedkommende kun er noteret i hovedministerialbogen (præstens kirkebog) og ikke i kontraministerialbogen (degnens kirkebog), selvom den selvfølgelig burde være nævnt i begge bøger.

Som der står i den folder, Kate henviste til:

"Hvis flere familiemedlemmer søgte i fællesskab, vil sagen være behandlet, hvor hovedansøgeren boede."

Så du kunne jo prøve at finde din oldefars navneændringssag og se, om hans børn får efternavnet Gade ved samme lejlighed.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Tak Inger, det er et godt forslag - det prøver jeg.

VH Annette