Hvad kan man læse ud af et navn?

Startet af Morten Nielsen, 07 Jul 2013 - 22:32

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Hej,

Min oldefars (født 1875) fulde navn var: Jens Andersen Hansen Jørgensen.

Der er ingen oplysninger i KB om hans far; der står blot, han er uægte søn af Ane Christine Jørgensen.

Jeg synes, det er ret usædvanligt med hele 3 efternavne.

Jørgensen er selvfølgelig efter moderen.

Kan man tænke sig, at hans morfar har heddet Hansen Jørgensen til efternavn?

Hvor kan det tænkes, at Andersen kommer fra? Hvis det er fra faderen, skal denne vel have givet tilladelse dertil?

Hvad var traditionen for navngivning med flere efternavne?

Jeg håber, at jeg måske via hans efternavne kan komme et skridt videre henimod at finde hans far.

Venlig hilsen

Morten Nielsen

Ruth Neumeister

Et lille hint:
Det villle hjælpe meget, hvis du kunne refere til kildemateriale:
Amt, herred, sogn, opslag i kirkebog (AO) el. l. ellers er det svært st hjælpe.

Med venlig hilsen
Ruth

Alice Oppenheim

#2
Præcis!

Traditionerne var forskellige fra landsdel til landsdel ... uden at kende sognet, kan man næppe kloge sig på det emne :)
— Når dét er sagt, så skyder jeg på Sønderjylland (har jeg ret?), dér er der tradition for flere "efternavne" efter hinanden — og/eller "efternavne" som "fornavne" :)

Tilføjet: Har du fået tydet dåben — ord for ord? Ved du hvorfra hans Mor stammer? Hvor er fadderne fra?

Morten Nielsen

Kære Alice og Ruth,

Jeg beklager, at jeg ikke oplyste KB for dåben, men jeg var mere ude efter en generel indgang til navngivning.

Hans dåb:
Tønder, Lø, Brede, 1860-1898, opslag 54, nr. 18
Fadderne er:
Niels Peter Nielsen, Borrig
Niels Christian Jensen, Borrig
Else Kjestine Jensen, Borrig

Hans mor er fra Borrig, men hverken ved dåb, konfirmation, vielse eller død er der oplysninger om faderen. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om moderens forældre.

Han er mærkelig nok konfirmeret i nabosognet Abild (som 16-årig), og der er enkelte af fadderne ved hans børns dåb, der kommer fra Abild sogn, så måske jeg skulle prøve at lede i Abild sogn? Men hvad skal jeg lede efter?

Venlig hilsen

Morten

Morten Nielsen

Er der slet ingen, som kan give mig et skub?

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Morten

bare en tanke

Kunne den uangivne far have heddet enten Andersen eller Hansen ?.

Han skal jo ikke give tilladelse til de mellemnavne der bruges - kun til efternavnet

Får han nogle søskende - og hvad kommer de til at hedde ??

En hård nød at knække

Hilsen Elizabeth i Vermont

John Thomsen

Citat fra: Morten Nielsen
Han er mærkelig nok konfirmeret i nabosognet Abild (som 16-årig)

Du må gerne føje til tråden om Jens Andersen Hansen Jørgensen, at du har fundet hans konfirmation.

Christian Konstmann Autzen

Mit bud vil være, at den rette far hed Anders Hansen.

Men ellers forekommer det, at man giver børn lange efter-navne i det sønderjyske på den tid - min kones "bedstefar" f.eks. og hans bedstefar hed det samme "Hans Nielsen Hansen", hvor hans far hed Hans Mathiesen Hansen.

Det kunne måske være en ide at lede efter en (ungkarl), som hedder Anders Hansen (?), som det rette far til barnet.

PS: Borrig (Borg) er ellers det sted, hvor min mors familie kommer fra, men ingen af dem hedder dog noget med Anders(en) Hansen. 

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Morten Nielsen

Hej Elizabeth, John og Christian,

Tak for jeres svar.

Elizabeth: Det kunne godt tænkes, at Andersen eller Hansen er fra faderen, hvilket Christian jo også er inde på. Jeg har ikke fundet nogle søskende endnu. Min far mener, at min oldefar havde nogle brødre (måske halvbrødre). Hvor kunne det altså have været godt med nogle FT; når man som i denne situation kun har KB, er det lidt som at lede efter en nål i en høstak.

John: Jeg har tilføjet oplysningerne om hans dåb til min aneefterlysning.

Christian: Dit bud vil jeg prøve at arbejde videre med. Med 3 efternavne er der jo mange muligheder. Man kunne måske også forestille sig, at hans morfar hed Hansen Jørgensen til efternavn, og at Andersen var efter faderen.

Venlig hilsen

Morten Nielsen