Underofficer Højer - udlagt barnefader i 1812 i Stubbekøbing, Maribo amt

Startet af Christian Konstmann Autzen, 10 Jul 2013 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger oplysninger om underofficer Højer/Høyer, som i 1812 er udlagt som barnefader - se Maribo amt, Stubbekøbing sogn, 1798 - 1815, opslag 61.

Det er pigen Juliane Monemine, som bliver døbt - moderen er Ingeborg Staal, organist Staal's datter.

Denne indførsel i kirkebogen har tidligere været tydet, og det er så nu spørgsmålet om, hvem denne underofficer Højer rent faktisk er.

Efterkommere her er, for mit vedkommende, Mærsk (kusiner til min hustru).

Underofficer Højer skulle være i Sl. Inf. Regm. 6. kompagnie - som så formentlig har været udstationeret i området Falster/Sydsjælland.

Findes der i givet fald navnelister over sådanne (under-)officerer ?

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Nanna Bjørneboe

#1
Hej

Du kan prøve på Rigsarkivet. De har en stor mængde microfilm med stamkort og andre militær data. Om de har så langt tilbage er for mig uvist, men det er et forsøg værd.

Du kan også prøve her: http://www.wadschier.dk/kilder/egne/haer_soeg.php

mvh Nanna

Christian Konstmann Autzen

Hej Nanna

Tak for oplysningerne - jeg vil tjekke på Watchier først.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Slesvigske Infanteri-regiment var under englandskrigene stationeret på Falster, hvorfor det er dette regiment, som underofficer Højer helt sikkert var stationeret i.

Se her: http://www.dieckmann-family.dk/Pdf-filer/Sles_Fod_Reg.PDF

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Nanna Bjørneboe

Hej Christian

Det er interessant!
Jeg er selv interesseret i militær på Falster i den periode. Min ane sergent Thyrolff bliver i oktober 1811 far til en søn i København og 2 måneder senere gifter han sig med moderen Kirstine Schmidt i Ganisons kirken. Da hendes far dør i januar 1813 i København, står der i skiftet at hun opholder i Sønder Kirkeby på Falster med sin mand. Parret bliver skilt i København i 1815 og Thyrolff dør i København 1825.

Lad mig endelig vide hvis du finder noget...

mvh Nanna

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Det slesvigske regiment var, såvidt jeg husker, indkvarteret på Kortselitze i Sønder Alslev sogn.

I de omkringliggende sogne ses flere uægteskabelige børn og vielser, som involverer personer fra det nævnte regiment.

mvh Ingelise Jacobsen