hvordan finder jeg Søffrens søn Rasmus født i Faaborg ca. 1679-80

Startet af Hjørdis Wederwang, 09 Aug 2013 - 21:14

Forrige emne - Næste emne

Hjørdis Wederwang

Der er forskellige historier om Rasmus Fabricius
1. Smed i Dunkær Ærø
2.Told Visitør i Norge

Med venlig hilsen

Hjørdis

Kirsten Didriksen

Hej Hjørdis!

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at der findes mindst to "Faaborg'er"  ;)
Så måske skal du synligøre hvilken Faaborg du søger i !

Venlig hilsen
Kirsten

Ole Dorch

Efter mine oplysninger var Søffrens søn Rasmus, ham der blev toldvisitør i Norge.
Jeg har oprindeligt mine oplysninger fra Fabricius-slægtsbogen (Fåborg-slægten), som jeg for rigtigt mange år siden lånte på Frederiksberg Bibliotek, og forskellige andre udgivelser samt lejlighedsvist samarbejde med Fabricius slægtsforeningen.

Der findes flere slægter Fabricius blandt andet fra Ærø.

Fabricius-slægterne (foreningen) har en fælles hjemmeside, hvor jeg har fundet dette som nævner smeden i Dunkær:
http://www.fabricius-slaegt.dk/index.php/soby-aero

Du kan også gå inde på hjemmesiden og bestille login, og selv finde frem til de oplysninger du har brug for ( http://www.fabricius-slaegt.dk/?view=featured )- eller bede om hjælp hos webmasteren Christian Fabricius ( e-mail): cf@webnetmail.dk

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hjørdis Wederwang

Faaborg-linie I
forordet til DSF IV, 1930:En Broder til den første af Præsterne boede som Smed i Dunkær:
Iflg. Danske Slægter Fabricius er den første præst Søffrens Søn Christian hvilket kan tolkes at det må være Rasmus der blev smed i Dunkær.
I Slægtetavlen står Rasmus Sørensen *c.1680-1731, Smed i Dunkær (Ærø).
I Teksten under Børneflokken fra Hjemmet side XLV står Rasmus Sørensen Fabricius  Toldvisitør  15 marts 1717.

Oprindelig søgte jeg efter hvornår Fabricius navnet første gang blev brugt det skulle være første gang ved Ottho's dåb iflg. Danske Slægter Fabricius, men alle af Søffrens børn er døbt Sørensen.

Der er flere unøjagtigheder og lige nu er det så Rasmus Sørensen jeg forsker i, så al hjælp til at dokumentere sandheden, så godt det lader sig gøre, er velkommen/nødvendig.

Med venlig hilsen

Hjørdis