Karen Pedersen f. 30 marts/sept. 1848 Christianshavn/Ejby?

Startet af Peter Lund Pedersen, 07 Jul 2013 - 06:04

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Kan jeg finde Karens fødsel med angivelse af faderen?

Fra FT. 1855 er hun pleje datter i Jylland på Tulstrup Mølle

Viborg, Houlbjerg, Sall, Tulstrup Mølle , 66, FT-1855

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Didrik Jensen   64   Gift   Huusfader, Møller      Thorning
Kjerstine Jensen   44   Gift   hans Kone      Linaae
Didrik Pedersen   27   Ugift   Møllersvend      Vibye
Anders Peter Andersen   17   Ugift   Møller Dreng      Hammel
Frands Peter Nielsen   17   Ugift   Tjenestedreng      Sall
Ane Katrine Pedersen   19   Ugift   Tjenestepige      Thorning
Karen Petersen   6   Ugift   Pleiebarn      Kjøbenhavn


Viborg, Houlbjerg, Sall, Sall By, En Mølle, 46, FT-1860

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Didrik G. Jensen   68   Gift   Møllefæster, Huusfader      Thorning, Viborg Amt
Mette Kirstine Høiriis   53   Gift   hans Hustru      Linaa Sogn, Skanderb. Amt
Karen Pedersen   12   Ugift   deres Plejedatter      Christianshavn
Ane Kirstine Harbo   72   Enke   Huusfaderens Svigermoder      Tirstrup Sogn, Randers Amt
Oliva Olson   22   Ugift   Tjenestepige      Rystange Sogn i Sverrig
Christen Pedersen   61   Gift   Tjenestekarl (Huusejer)      Skanderup, Skanderb. Amt


Jeg går ud fra, at dette er hendes konfirmation. Kb- 1855-71, Sall, Houlbjerg, Viborg, opsl. 111 no. 1

27 Apr. 1862

Karen Pedersen
af Tulstrup Mølle

Forældre

Datter af ugift fruentimmer
Maren Rasmusdtr. i Ejby ?
og tjenestekarl Lars/Laurs?
Aagesen på Emdrup? 

Konfirmandens alder

født i Ejby?
d. 30 Marts 1848

Vaccineret

Rauchmaul
d. 25 Maj 1849

af Sall.


Jeg vil mene det er den rigtige Karen Pedersen, da jeg ikke kan finde andre med navnet Karen af Tulstrup Mølle i perioden. Men hvorfor står der pludselig Ejby som fødested, og hvilken Ejby menes der? Jeg har kigget i Kb. 1834-52 Ejby, Ramsø, Roskilde, men finder ikke Karen Pedersen her.

Karen bliver gift første gang d. 23 mar. 1869 med Jens Jensen Kb. 1855-71, Sall, Houlb. Vib. opsl. 137. Her står hun som 21 årig af Tulstrup Mølle og forloveren er mølle forpagter Didrik Pedersen og en Peter Jensen. intet tyder umiddelbart på at en af de to er fader til Karen, skal man tro angivelsen ved hendes konfirmation. Fødselsdagen står som 30 Marts 1848 ved Karens konfirmation, og det stemmer ikke helt med hendes 2nd ægteskab d. 22 Sept. 1898 med Søren Andersen Kb. 1892-1915, Skorup, Gjern, Skndb. opsl. 95 øverst. Her står Karen Pedersen som født 30 Sept. 1848 i København, datter af kusk Niels Pedersen og Maren Rasmussen. Det skulle altså være den samme Karen, men hvem er hendes fader kusken Niels eller tjenestekarl Aagensen og hvor er hun egentlig født?

Ps. Ved Karen Pedersen og Jens Jensens datter Gertrud Diderikke Elisabeth Jensens fødsel, er fadderne alle med relation til enten Jens Jensen eller de forskellige Didrik og Pedersen på Tulstrup Mølle. Der står intet om Karens oprindelsessted. Kb. 1869-86, Sall, Houlb. Vib. opsl. 65 no. 1

Mvh

Peter

Judith Olsen

Hej Peter

Mon ikke du har hende her:

Navn: Karen Pedersen   Køn: K   Alder: 2   Civilstand: -
Erhverv: Pleiebarn   Fødested: Sognet [Glostrup]
Kilde: FT-1850  Amt: København   Herred: Smørum   Sogn: Glostrup   Stednavn: Eiby
Matr.nr/adresse: et Huus   Husstands-/familienr: 17F2   Indtastningsnr: C0095   Løbenr.: 656


Ses i KB Glostrup, Københavns Amt 1846-1869, opslag 55.

Her er til barnefader udlagt tjenestekarl Lars Aagesen på Emdrup Mark, og moderen er Maren Rasmusdatter i Ejby.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kirsten Brodersen Cox

iflg. dåben Glostrup, Smørum, København 1846-1869 er det Aagesen, som er far. Jeg fandt det via folketælling i København i 1850. Jeg tror præsten i Skorup har læst forkert ved månedsangivelsen i hendes dåbsattest og forvekslet 3-tallet med et 9 tal, men hvordan han har fået kusken Niels Pedersen med ind i billedet er jo ikke godt at vide ;) vh Kirsten Cox

Kirsten Brodersen Cox

Havde ikke set Judith var kommet med et svar. vh Kirsten Cox

Judith Olsen

#4
Karen bor som 2 årig hos Bodil Hansdatter:

København, Smørum, Glostrup, Eiby, et Huus, 17F2, FT-1850, C0095
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bodil Hansdatter 50  Enke  Leierinde Herstedvester S. Kjøb. A.
Karen Pedersen 2  -  Pleiebarn Sognet [Glostrup]
 
Det er måske mormoderen, fordi Bodil Hansdatter her ses med mand og datter - og her er måske forklaringen på, at Karen er døbt Pedersen:

København, Smørum, Glostrup, Ejby, Et huus, 6, FT-1840, B8821
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Pedersen   38    Gift      Inderste og arbejdsmand   
Bodil Hansdatter   40    Gift      hans kone   
Maren Rasmusdatter   11    Ugift      deres datter   


Og dette kunne være barnefaderen:

København, Sokkelund, Gentofte, Gjentofte, 1 Gaard, Bregnegaard, 16, FT-1850, C1722
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Andersen   61    Gift      Gaardmand, Huusfader   Lyngbye Sogn, Kjøbenh. Amt
Kirsten Christiansdatter   70    Gift      hans Kone [Hans Andersen]   i Sognet
Dorthea Hansen   25    Ugift      deres Datter [Hans Andersen og Kirsten Christiansdatter]   i Sognet
Hans Hansen   32    Gift      deres Søn [Hans Andersen og Kirsten Christiansdatter]   i Sognet
Ane Marie Olsen   24    Gift      hans Kone [Hans Hansen]   Sognet
Ane Marie Oline Hansen   2    -      deres Datter [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Sognet
Jens Carl Andersen   14    -      Pleiebørn [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Sognet
Lauritz Theodor Andersen   6    -      Pleiebørn [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   i Sognet
Lars Aagesen   29    Ugift      Tjenestefolk [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Brøndshøi, Kjøbenh. Amt
Carl Vallin   21    Ugift      Tjenestefolk [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Kjøbenhavn
Anders Jensen   25    Ugift      Tjenestefolk [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Sverrig
Isach Olsen   30    Ugift      Tjenestefolk [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Sverrig
Henriette Cæcilie Birg: Nielsen   21    Ugift      Tjenestefolk [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Kjøbenhavn
Peder Christiansen   24    Ugift      indkaldt til krigstjeneste [Hans Hansen og Ane Marie Olsen]   Nøddeboe Sogn, Frederiksborg Amt
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Peter Lund Pedersen

God søndag morgen Judith og Kirsten.

Uha det var bare godt jeg troede sgu ellers det blev umuligt :P

Der er det, at sige til Karens vielse med Søren Andersen, som er min tipoldefar, at han var sognefoged og bla.  indskriver i kirkebøgerne. Som jeg lige kan afklare det, er det dog svigersønnen Peder Chr. Pedersen(gift med Søren Andersens datter fra tidl. ægteskab),som også blev sognefoged der har indskrevet vielsen  for Søren og Karen. At kusken Niels Pedersen er udlagt som karens fader er enten med vilje, eller også har Søren igennem Karen haft en anden formodning. Det virker også lidt suspekt, at Karens fødsel er angivet forkert, når nu de involverede alle er bekendt med hinanden, og ikke mindst procedurerne for indskrivning mm. Men det må Lars Aagesen der er faderen til Karen, det kan ikke være anderledes  ;)

Tusind tak til jer begge

Mvh

Peter

Kirsten Brodersen Cox

Måske er Maren Rasmusdatter senere blevet gift med kusken Niels Pedersen, og Karen har villet pynte lidt på benævnelsen uægte, bare en tanke?
vh Kirsten

Peter Lund Pedersen

Hej Kirsten

Ja det er da ikke utænkeligt, det er jo ikke hvemsomhelst hun var i pleje hos. Når man ser på den første FT. i 1855 hvor Karen har ophold på møllen i Sall, må det jo næsten være Didrik Jensen og Kjerstine Jensen der er plejeforældrene, og kigger man så igen på FT 1840 og 45 fra møllen er Didrik Jensen fra Torning også møller, konen hedder godtnok Stine Høiris her og der er lidt uoverensstemmelse med hendes alder i forhold til de andre FT, men hun er fra Linaa sogn i alle FT, så mon ikke Kirstine/Stine Jensen/Højris er samme person. Karens plejeforældres rette navne må således være Geert Diderich Jensen og Mette Kierstine Høiriis. Frederich Pommernke fra Schlesvig står som forpagter af møllen og der er et hav af forskellige tjenestefolk i ditto FT`er, så det er mig lidt ubegribelig hvordan lille Karen Pedersen fra Ejby er endt på Tulstrup Mølle hos det bedre borgerskab.

Jeg har forsøgt, at finde mere på Karens moder Maren Rasmusdatter, der altså må være født omkring 1829 og konfirmeret i 1843, men Kb. 1814-46(F V D) og 1815-69(k J T A)for Glostrup, Smørum, Kbh, er rigtig dårlig lige omkring de relevante årstal, men jeg er ret sikker på, at hun ihvertfald ikke er født i Ejby, Glostrup. Jeg har også ledt efter Maren Rasmusdatter i Sall og omegn, men der tvivler jeg også på hun er.

Mvh

Peter

Kirsten Brodersen Cox

Hej Peter

Helt tilfældigt faldt jeg over Karen Pedersen og Søren Andersens ægtepagt idag, da jeg ledte i skøde- og panteprotokollen efter noget andet. Parret flyttede tilsyneladende til Hammel.

Jeg skal nok sende det til dig i en mail når jeg får tømt mit kamera - sikkert i aften.

vh Kirsten