Navnegåde?

Startet af Gert Haahr, 24 Jun 2013 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal

Hej Gert

Jeg havde helt glemt de indtastede kirkebøger fra bl.a. Ølgod sogn på http://horsboel.dk/kirkebog/kirke.html, men genfandt dem heldigvis ved at google Maren Prippes.

En transkription af Ude Pedersen Haahrs vielse på Lindbjerg Mark ses her: http://horsboel.dk/kirkebog/Oelgod_vie_1732_1814.pdf.

Men nok så interessant er det jeg fandt på http://horsboel.dk/kirkebog/Oelgod_div_1732_1814.pdf:

1820 Vaccinations attester for Ølgod sogn.
Nr, Navn, Fødested, Alder, Forældre, Attestens dato
1, Eline Sophie Hyldgård, Lindbjerg, 1½, kammerråd Christian Hyldgård, 20 jun. 1820.
2, Mads Rygård Haahr, Ølgod degnebolig, 1½, degnen Haahr, 20 jun. 1820.
3, Stine, Hjerting, 17, Maren Prippes, 20 jun. 1820

Så var det jo en smal sag at finde Maren Kjerstines dåb 18/3-1804 i Guldager, Skast, Ribe 1802-1815, opslag 6.

Og der er jo ikke langt fra Nordby til Hjerting...

Ribe, Skast, Nordby, Odden i Nørbye paa Fanø, , 193 Familie, FT-1801, B7785
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Christian Engelstoft   72    Gift   Husbonde   Birkedommer og Birkeskriver samt Herredsskriver i Scads og Giørding Malt Herreder   
Anna Cathrine Eshilsen   70    Gift   Hans Kone      
Mariane Johanne ??issen   5    Ugift   Deres Datter Datter      
??de Peter Haar   17    Ugift   Skriver Dreng      
Anna Jensd: Riis   22    Ugift   Tieneste Pige

Ved konfirmationen i 1821 er Maren Kirstine Haahrs bopæl af Degnebl:_
Ud fra de øvrige vaccinationsattester ses det, at degnen på den tid var en Haahr. Det er vel Jens Pertou Haahr.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#31
Citat fra: Anne Marie Holck Dato 29 Jun 2013 - 15:22
Jeg ville nu lede efter en slægt med navnet Prip, ikke Prippes. Maren Prippes vil normalt betyde, at hun enten havde været gift med en Prip eller var datter af en Prip...

Der er vist en lavadelslægt med navnet Prip, måske skal du søge der, når der nu også er en herregård inde i billedet.

Maren ses med forældre på side 13 i dokumentet http://www.el-vis.eu/aner/media/FT87%20Guldager%20%20Folket%C3%A6lling.pdf (opslag 5 i FT-1787 for Guldager sogn på AO):
58. Hjerting
Johann Prip * (Johan Hansen Prip) 34 Gift 1. Mand Pottemager (fra Horsens)
Kiersten Jensdatter 45 Gift 1. Kone (fra Sadderup [i Skads sogn], død 28 juli 1805)
(gift 15 oct. 1779)
Maren Johansdatter 9 Deres Datter (født uægte 26 marts 1779)
* på ddd.dda.dk er navnet tydet Friis

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=304351&sort=e

Hendes far Johan Hansen Prip er fra Horsens, søn af feldbereder Hans Nicolaj Prip:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=304334&sort=e

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Nørregades roede, Kattesund, N222, FT-1769, A7881
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Hans Prep   63    -   -   feldbereder   
Edel Johansdatter   41    -   koene [Hans Prep]   -   
Nicolay   3    -   1 søn [Hans Prep og Edel Johansdatter]   -

Johans forældre trolovet 10. okt. 1753 og viet 31. okt. 1753 (Horsens vor Frelser 1743-1786, opslag 426 og 508).

Han er døbt 11. søndag e. trin. 1754 (samme kb, opslag 115) og konfirmeret 1769 (Horsens Vor Frelser 1736-1813, opslag 138).

Johans kone, Maren Johansdatter Prippes' mor, ses her ved FT-1801 (opslag 6 i FT-1801 for Guldager sogn på AO):

Ribe, Skast, Guldager, Hierting, , 49 Familie, FT-1801, B7783
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Hans Terrups E: [enke]   67    Enke   Beboere   Væver   
Jens   24    Ugift   Hendes Søn   Farer til Skibs   
Kirsten Krippes**   63    Gift   Opholdende   Fattig og Skrøbelig
** Der står Prippes i originalen   

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gert Haahr

   Hej Inger igen.

Klitkommisær og landinspektør Iver Ellung boede i Hjerting. Han hørte med i en gren af familien med Ude Peder. De kendte hinanden. Han har sandsynligvis også besøgt han i Hjerting. Nordby lå kun 10 kilometer fra Hjerting Da Ude Peder var blevet løjtnant, bad Iver Ellung Rentekammeret om at få Ude Peder som assistent. Det var i 1811. Senere da Ude Peder havde taget sin landmålereksamen i 1816 blev hans selvstændig landmåler under Iver Ellung. Han boede lejlighedsvis hos ham når der var opgaver i nærheden. I 1802 døde birkedommeren og om Ude Peder fortsatte hos efterfølgeren ved jeg ikke. Næste gang jeg får kontakt med ham er i 1810 hvor han bor i Fredericia og er underofficer. Han kan udmærket være i Hjerting eller i Guldager og der mødt Maren Prippes dér, der førte til Maren Kirstines  fødsel og dåb. I 1820 udførte han i juni måned matrikuleringen af Hjerting og Tolbøll byer og den efterfølgende tid de omkringliggende nabosogne. Da var Maren Kirstine 16 år gammel blevet konfirmeret i Ølgod og boede hos hans lillebror degnen Jens Pertou i degneboligen.
   
   Byen Hjerting var med sin havn den eneste direkte forbindelse til England. Her foregik udførsel især af stude og indførte varer blev så  transporteret videre ad Varde å til købstaden Varde der lå 12 kilometer inde i landet. Hjerting var en vigtig lille by, en åbning ud til den store verden, en datidens Esbjerg, og der blev ret hurtigt etableret en vej herfra til Varde for at gøre ind- og udførsel lettere, en direkte forbindelse fra den store "studevej" der gik ned gennem Jylland til Tyskland. Varde å som transportmiddel var i længden indlysende for ringe, selvom man havde nogle store ladepladser.

Jeg ser at du har fundet mere interessant om Maren Prippes. Jeg kan dårlig følge med. Jeg svarer senere. Venlig hilsen og mange tak for dine oplysninger.
Gert.

Gert Haahr

   Svar til Inger og Christian.

Ude Pedersen Haahr hører til slægtsgrenen af provsten i Ølgod kirke: Ude Sørensens Haahrs 14. barn. Ude Peder Haahr hører til slægtsgrenen af provstens 13. barn.  Provsten var Ude Peders farfar.
    Da Ude Pedersen Haahr lå på sit dødsleje ønskede han at blive gift med Maren Lauritzdatter da han ville indsætte hende som arving efter ham. Præsten opfyldte hans ønske med mange vidners nærværelse, selv om det ikke var lovligt da der endnu ikke var løst kongebrev. Cancelliet bifaldt senere denne beslutning og sendte et vielsesbrev helt gratis til præsten. Det skete den 16. August 1805 efter Ude Pedersen Haahrs  død den 30. Juni samme år. En smuk historie, trods alt. Uddrag fra vores slægtsbog.

Med venlig hilsen
Gert.

Gert Haahr

Hej Regelsen.

Du skriver at du hører til Haar-anen. Mener du Haar eller Haahr. Selv om det er samme slægt, så skiller den fordi provsten Ude Sørensen Haahr indførte et ekstra h i Haar, så det blev til Haahr.

Hvis du Googler: "Min oldefars lykkedag". Så er der en lille fortælling om Carl Ludvig August Haahr, Ude Peders søn.

Med venlig hilsen.

Regelsen

#35
Hej Gert

Har læst din fine historie, jeg er en "Haar" - den ældre Skovgård-slægt.


Vestergade nr. ?
Venlig hilsen
regelsen

Gert Haahr

Hej igen Regelsen.

Det er Vestergade 269, det står i annoncen. Det var der omkring Brandts Klædefabrik senere slog sig ned, bagud fra Vestergade.

Hilsen gert.

Regelsen

Hej Gert

Det svarer til Vestergade 73, Klædefabrikken
(269 lå inden for byporten)
Venlig hilsen
regelsen

Gert Haahr

Hej Inger.

Ifølge www. familysearch.com skulle der befinde sig en Maren Prip i Løgumkloster i Tønder amt. Hun skulle være gift med en Otto Peter Hahr (ligner meget Ude Peter Haahr) og hun skulle have en datter der hedder Maria Kirstina Hahr. Maren skulle være begravet den 4. april 1826. Så har hun været 47 år gammel. Det er det nærmeste jeg kan komme med mine evner for slægtsforkning.

Venlig hilsen
Gert.

Inger Toudal

Hej Gert

Det er Maren Kirstine Haahr [Maria Kirstina Hahr], der dør 1. april 1826 og bliver begravet 4. april i Løgumkloster. Hun dør af svindsot (hvis jeg tolker det tyske rigtigt), kun 22 år gammel. Der står, hun er uægte datter af Maren Prip og udlagt barnefader Otto Peter Hahr.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FV53-RQH

Løgumkloster, Lø, Tønder 1763-1872, opslag 546, nr. 11

En mere letlæselig indførsel findes i afskriften Løgumkloster 1822-1864, opslag 313, nr. 11.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gert Haahr

Hej Inger.

Det er fantastisk. Jeg var selv inde på de to opslag, men kunne ikke tyde hvad der stod. Det har du nu klaret. Meget fint selv om omstændigheden af en ung piges død var lidt tragisk.

Når jeg ser tilbage på slægtsforløbet må jeg undres. Der er noget besynderligt ved min tipoldefars liv og skæbne. Han får et barn med Maren Prip. Barnet hedder Maren Kirstine. Senere bliver han gift med Maren Rasmussen. Deres barn døbes Maren Christine. Maren dør efter 2 års ægteskab sammen med deres nyfødte datter til stor sorg for Ude Peder. Datteren Maren Christine bliver senere gift med en skræddermester i Odense, men rejser (flygter) straks efter fra ægtemanden og klarer sig selv i København som syerske. Her afslutter denne gren af Haahr slægten. For det ikke skal være løgn får Ude Peder endnu et barn som enkemand med en  Maren Hansen i Odense. Dette barn, Antonius, har samme fødselsdag: 18-3-1839 som Maren Kristine: 18-3-1804. Desuden dør Maren Kristine 22 år gammel den 1- 4 -1826 på Ude Peders 43 års fødselsdag.
    Ikke nok med det. Han får et barn med Louise Kerff som enkemand efter Maren Rasmussens død. Hun er da 19 år gammel. Hun er født den 19. Ude Peder er 38 år (19x2) og de bliver gift i Odense efter 19 år. Deres fælles barn går da fra at være "uægte" til at være "ægte". De holder alle tre sammen indtil han dør i 1848. Denne slægtsgren er mere livskraftig med resultat af mange børn. Man kan godt få den tanke at der ligger en styreproces til stede, som om hans livsmønster på forhånd var struktureret, hvor navnet Maren hørte til hans opgave på godt og ondt.

Venlig hilsen til alle der har vist interesse og  kommet med gode ideer i sagen om min tipoldefar.
Gert.