Slægten Kuntzmann + Kratzmann fra Steinbek ?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 24 Jun 2013 - 09:02

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Hvem kender slægten KUNTZMANN og KRATZMANN slægten - kom disse til Danmark fra Frankrig via Tysklkand ?

MVH
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Kuntzmann - eller nok rettere Georg Adam Kunzmann, kom til Danmark, som kartoffeltyskere, i 1762/63. Han slog sig ned (læs: blev placeret) på Stade Mark i Burkal sogn i Tønder amt, efter først at have været i Hynding i Ravsted sogn, men her meget kort.

Han kom fra byen Stein, som ligger ca. 20 km øst for Karlsruhe, og hans hustru, Magdalena Glaser, kom fra byen Eutingen, som også ligger her. De er begge begravet på kirkegården i Burkal.

Efterkommerne tog efternavnet Konstmann eller Kunstmann. Hele Konstmann/Kunstmann slægten er efterforsket, af helfred Jensen i Tinglev og Ejvind Andersen Christensen i Toftlund, og så jeg selv for ikke mindst Konstmann slægten på Borg Mark i Brede sogn, Tønder amt (mine aner) - (kan bl.a. findes via at google på nettet) samt tilbage i alle grene herfra, og det går så her tilbage til Bov, Tinglev og Ensted sogne samt enkelte til sogne syd for den nuværende grænse.

Georg Adam Kunzmann er så min ane.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Ja selvfølgelig, det havde jeg ikke tænkt på - vil slå lidt mere op før jeg kommer med evt. mere.

MVH
Lise


Lise Østerberg Bahr

#3
Hej Christian (igen)

Glaser slægten er jeg også stødt på !

Det ser ud til at der har været en lignende gammel tråd i det gamle Dis Forum:

Jeg selv har tilføjet (uden at nogle har svaret tilbage) omkring at vi selv også "ramler" ind i Matzen og Raben, Tordsen, m.fl. slægter i forbindelse med at

se svaret i din tråd fra Helle og Knud Gjerstrup her på  Dis Forum igen, der i januar 2010 var på din tråd nedenunder:

Der nævner de, at deres mormors slægt, i Wilhelmine Martensen - er oldemor Johanne Botilde Matzen også i fam. med Georg Adam Kunzmann - se selv tråden her:


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,616586

håber linket virker.

Så vidt jeg husker, står de også i Bedsted sogn slægterne.

Jeg er ikke på fuld kraft på slægt og data p.t. -skulle faktisk holde sommerpause, men det er da lidt spændende, at der nu er flere med aner i / fra Adelby.com

MVH
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 24 Jun 2013 - 15:30
Hej Christian (igen)

Glaser slægten er jeg også stødt på !

Det ser ud til at der har været en lignende gammel tråd i det gamle Dis Forum:

Jeg selv har tilføjet (uden at nogle har svaret tilbage) omkring at vi selv også "ramler" ind i Matzen og Raben, Tordsen, m.fl. slægter i forbindelse med at

se svaret i din tråd fra Helle og Knud Gjerstrup her på  Dis Forum igen, der i januar 2010 var på din tråd nedenunder:

Der nævner de, at deres mormors slægt, i Wilhelmine Martensen - er oldemor Johanne Botilde Matzen også i fam. med Georg Adam Kunzmann - se selv tråden her:


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,616586

håber linket virker.

Så vidt jeg husker, står de også i Bedsted sogn slægterne.

Jeg er ikke på fuld kraft på slægt og data p.t. -skulle faktisk holde sommerpause, men det er da lidt spændende, at der nu er flere med aner i / fra Adelby.com

MVH
Lise Østerberg Bahr

Hej Lise

Johanne Bothilde Matzen har jeg ikke, men en Johanne Bothilde Martensen, født omkring 1875, som er en tipoldebarn af Georg Adam Kunzmann. Hun er så barnebarn af Hans Nissen Raben, som igen er søn af Chr. Nissen Raben.

Jeg går ud fra, at det er Ejvind og Helfred, som har haft dem, og som jeg så har sakset derfra. Det er så ikke i mine direkte linier.

Din Kratzmann fremgår ikke af "Kolonisten Atlas" - om kartoffeltyskere i hertugdømmet Slesvig; men det gør selvfølgelig Georg Adam Kunzmann - på gården T 2/3.

Hilsen
Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Uhmm, ok. Nu skrev jeg den, da jeg fandt din tråd. Jeg må lige finde mie gamle links igen. ad mere info der kan klarlægge mere.

MVH
Lise