Jungshoved sogn, Præstø amt- Kristen Rasmussen gift 1814

Startet af Gerda Nielsen, 22 Jun 2013 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg har lidt problemer med Kristen Rasmussen, der 1814 i Jungshoved blev gift med Ellen Mortensdatter (opslag 251).

I 1788 blev der i Jungshoved født en Kristen Rasmussen, søn af Rasmus Christensen og Boel Poulsdatter ( opslag 80).

Ligeledes i Jungshoved døde der i 1831 en Kristen Rasmussen, 41 år (opslag 382).

Alderen 41 år passer jo ikke rigtig med at være født i 1798,men kan jeg mon tage den margin for gode varer ?

Hans forældre har jeg ikke kunnet finde i folketællinger.

Er der nogen, der "kender" den familie ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Ole Dorch

#1
Er dette hans kone (enke) og børn i 1834?:

praestoe, Baarse, Jungshoved, Jungshovedgaard, hovmarkshus, 95.fam., FT-1834, B2155
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ellen Mortens Datter 44  Enke(mand)  arbejder på gården  
Mette Kirstine Christens Datter 12  Ugift  hendes datter  
Ane Margrethe Christens Datter 8  Ugift  hendes datter  
Jacob Christensen 5  Ugift  hendes søn

...ham der begraves i 1831 var husmand på "Jungshoved og hovmark" og lyder til at kunne have været gift med ovenstående?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Den Christen Rasmussen som døbes 1788 i Ambech/Jungshoved ses konfirmeret 1806 (Jungshoved 1797-1815 opsl.88). Der benævnes han at være af Stavreby.

Hans mor hedder ikke Boel men Kirsten og forældre, søskende ses her i 1787:

praestoe, Baarse, Jungshoved, Ambech, Gårdmænd, 1, FT-1787, B0013
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Christensen 40  Gift husbonde Bonde og Gårdbeboer 
Kirsten Povlsdatter 35  Gift madmoder   
Povl Rasmussen 10  Ugift søn   
Anna Rasmusdatter 7  Ugift datter   
Peder Jensen 24  Ugift tjenestekarl karl 
Rasmus Olsen 53  Gift indsidder som høster for gårdfolk . Han ?? arbejde.Han får ?? 
Kirsten Pedersdatter 38  Gift hans kone   
Ole Rasmussen 7  Ugift hans søn   
Ellen Peder Hansen 80  Enke(mand) konens moder nyder almisse


Christen selv ses formentlig her i 1801:

praestoe, Baarse, Jungshoved, Bönsvig, , 5.fam., FT-1801, B2140
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Poul Mogens Ericsen 50  Gift husbonde gårdmand 
Kirsten Mogens Datter 46  Gift hustruen   
Kirsten Pouls Datter 20  Ugift deres børn   
Mogens Poulsen 18  Ugift deres børn   
Kristen Rasmussen 13  Ugift tienestedreng

Nu er 2 års forskel i aldersopgivelser på den tid ikke usædvanligt, men hvis det er den samme person, så kan der måske findes en sammenhæng via faddere ved hans børns dåb. Har du forsøgt det?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Fandt lige en anden "sidedør" som indikerer, at der kan være tale om den samme person:-)

Ved vielsen i 1814 angives hans forlover at hedde Peder Jensen.

I Jungshoved 1797-1815 opsl. 69 ses en Ungkarl Peder Jensen i 1803 at blive viet med en Anne Rasmusdatter.
Dette kunne meget vel være Christens søster Anne som ses i ft 1787 - 7 år gl.
Det betyder så at forloveren var hans svoger.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gerda Nielsen

Hej Ole Dorch

Mange tak for dine svar. Jeg vil nu prøve at lede videre af de spor og se om jeg kan få det til at hænge sammen.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen


Lars Skovvang Larsen

Hvis Ellen Mortensdatter kan bruges til noget, så mener jeg at hun er født i 1789 som datter af Morten Arentsen og Kirsten Nielsdatter i Smidstrup, Jungshoved sogn.

Hun findes her som barn på min hjemmeside: http://aneopslag.dk/alle/per00805.htm#23
Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Kyhl

Hej Gerda.

Jeg har ikke undersøgt om din Christen Rasmussen er søn af Rasmus Christensen og Kirsten Poulsdatter, men hvis han er, så kender jeg en del til familien. Kirsten Poulsdatter var datter af Poul Jensen Ring og Anne Hemmingsdatter i Stavreby. Jeg nedstammer selv fra Poul Rings broder Peder Jensen Ring og fra to af Anne Hemmingsdatters søskende nemlig Niels Hemmingsen og Karen Hemmingsdatter.

Kirsten Poulsdatter dør i 1798 og der er skifte efter hende (har ikke set det). Måske kan det forklare omstændighederne nærmere.

Mvh. Peter Kyhl

Gerda Nielsen


Til Lars
Jeg havde set Ellen på din hjemmeside, men der står jo desværre ikke noget om hendes giftermål.

......

Til Peter
Desværre kan jeg jo ikke være sikker på, at min Christen Rasmusen er søn af Rasmus Christensen og Kirsten Poulsdatter, men det må jeg prøve at arbejde videre med.

Venlig hilsen
Gerda

Lars Skovvang Larsen

I 1818 fik parret en søn Rasmus Kristensen. Da var en Peder Jensen Kjøge i Roneklint blandt fadderne.
Kan det være den samme som var forlover for ham i 1814?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Gerda Nielsen

Hej Lars

Desværre havde forloveren Peder Jensen jo ikke tilnavnet Kjøge, men derfor kan det jo godt være den samme, som var fadder til barnet i 1818.
Det er noget af et puslespil !

mvh Gerda

Lars Skovvang Larsen

Hej Gerda

Nej, det er ikke sikkert, at det er den samme Peder Jensen.
En (eller flere) Peder Jensen i Roneklint går igen ved børnenes dåbe.
Det var måske en idé at se, om der døbes børn for Peder Jensen i Roneklint - fadderne kan være interessante.
Christen Rasmussens og Ellen Mortensdatters første barn, Maren Kristensdatter fødtes i 1816 i Roneklint, hvor forældrene var indsiddere.

Christen Rasmussen, som det hele jo drejer sig om, må i øvrigt kunne findes og følges i lægdsrullerne.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk