Jürgen Wederkinchs enke i Bogense op til 1672 - er "svoger" som nu

Startet af Jens Styrup Rotne, 21 Jun 2013 - 22:46

Forrige emne - Næste emne

Jens Styrup Rotne

God aften

I forsvundne tider var der en proviantforvalter J Wederkinch i Bogense (vistnok sidst omtalt 1659). Ingen har vist indtil nu nævnt hans kone, senere enke, men Bogense Tingbog nævner hende i ny og næ mellem 1663 og 1672. I 1673 synes hun at være død. Hun kaldes

"Anne, salig Jørgen Wederkinchs"

I hvert fald et fornavn

Ei par steder nævnes hendes svoger Christoffer Pedersen som værge for hende
SVOGER - en bror til den salig ægtemand (næppe) eller en mand gift med hendes søster??
Christoffer Pedersen bliver gift i Bogense 10 ST 1647 med en Johanne Pedersdatter. HVIS det er den samme Christoffer Poulsen og HVIS han ikke i 1663 har en ny kone kan man forsigtigt kalde Wederkinchs enke for Anne (Peders?)datter

Der omtales døtre, især i 1673 men også før. HUN SYNES IKKE AT HAVE HAFT SØNNER

Ikke i aldersrækkefølge, for den kender jeg ikke:

Mette Jørgensdatter, gm borger i Bogense Henrik Pedersen Boje
Anne Jørgensdatter, gm Niels Jensen Holst i Bogense
Maren jørgensdatter (født 1649) gm Søren Madsen Schielderup i Fredericia
Else Jørgensdatter gm Markvard Mikkelsen i Skuldelev på Sjælland

Den øverst nævnte svigersøn kender jeg lidt til
KENDER NOGEN HER PÅ TRÅDEN DE ANDRE SVIGERSØNNER?

OG betød SVOGER det samme som nu i 1663 ff

meget ærbødigt osv JENS SR

tom brøndsted

Kun lige en kommentar til sp. 2: Svoger havde tidligere en bredere betydning end nu. Betegnelsen kunne anvendes også om f.eks. en bror til en svoger/svigerinde i moderne betydning og oven i købet om en svigersøn. Se f.eks.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=svoger&tab=rel

mvh Tom

Christian Grøndberg

Citat fra: tom brøndsted Dato 22 Jun 2013 - 17:38
Kun lige en kommentar til sp. 2: Svoger havde tidligere en bredere betydning end nu. Betegnelsen kunne anvendes også om f.eks. en bror til en svoger/svigerinde i moderne betydning og oven i købet om en svigersøn. Se f.eks.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=svoger&tab=rel


... Eller måske bare beslægtet ved giftermål.


Citat fra: Christian Grøndberg Dato 02 Jan 2013 - 21:32
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=svoger

Svoger
1) person, der er beslægtet med en anden ved giftermaal
1.2) ens ægtefælles broder ell. mand, der er gift med ens søster ell. m. ens ægtefælles søster
1.3) (nu kun dial.) svigersøn
1.4) (nu kun dial.) svigerfader
1.5) (ikke i rigsspr.) om fader i forhold til hans barns svigerfader.


Jens Styrup Rotne

Tak til jer begge for uddybningen af begrebet "svoger" i 1600 tallet. Så jeg giver afkald på at kalde enken efter J Wederkinch for Anne Pedersdatter, selv om svogeren Christoffer Pedersen (ikke Poulsen, undskyld min skrivefejl) ver gift med en Johanne Pedersdatter.

På nettet ser man her og der en virkeligt eksisterende person, Espen Jørgensen Wederkinch som søn af Jürgen Wederkinch. Han har i hvert fald ikke sat sig spor i Bogense tingbog

JSR

Regelsen

Hej

Wederkinch:

Christoffer Espensen, 1712-90, præst
Hans Jørgensen, 1699-1738, købmand, cand. theol.
Henrik Jørgensen, 1701-84, provst
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Du nævner ikke  at han fik en søn døbt 04.03.1649!
Venlig hilsen
regelsen

Jens Styrup Rotne

Opslag 43
---blef Jørgen Wederkinchs barn christnet kaldet Maren

jeg læser det som en datter, men skriften er ond, som man vist ville sige den gang
hilsen Jens

Regelsen

Hej

Mathias (Mads) Wederkinch, byskr. Landskrona. (Bg.tbg, 21.09.1686)
[Svend Larsen]

Venlig hilsen
regelsen

Jens Styrup Rotne

Mange tak, Regelsen

Hvad gør den gode byskriver i Skåne dog i Bogense tingbog. Dog, længe efter Anne, salig J Wederkinchs død ?

Jeg har ikke set notitsen fra 1686, skriften var vel for ond for mig

Lidt nedbøjet, JSR

Jens Styrup Rotne

Godaften

Har fået fat i Svend Larsens bog om det fynske rådsaristokrati og det ser ud til at Mathias/Mads Wederkinch er søn af Júrgen Wederkinch. død 1659/1663. Om det er med konen Anne eller en eventuel tidligere kone kan ikke uden videre ses
Espen Wederkinch får børn i København fra 1712 og er måske for gammel til at være søn af JW.

Spøgelset "Henrik Wederkinch" har aldrig eksisteret. Der er skifte i Bogense efter Henrik Pedersen Boje og Mette Jørgens datter Wederkinch (begravet hhv 14/3 1729 og 3/9 1731 som givetvis ældgamle mennesker; venligst meddelt mig af Svend Jacobsen) og Jørgen Henriksen Wederkinch er søn af dette ægtepar og åbenbart opkaldt efter sin morfar, i øvrigt er tolderen i Thisted Ulrik Henriksen Zitscher også søn af ægteparret.
Kan nogen eventuelt forklare dette sidste.
GRRR!

I mørke og måneskin

JSR


Svend Jacobsen

Hej Jens.

Herligt at kommunikere med dig igen efter en del års pause.

Jeg kan ikke huske, hvad jeg tidligere har skrevet om Henrik Pedersen Boje, men jeg formoder, at han er søn af den Peder Boysen eller Peder Hinrichsen, der optræder i Løgumkloster i 1633, søn af "junge" Hinrich Boysen i Kloster og sønnesøn af birkefogden "olde" Hinrich Boysen sammesteds. En stærkt medvirkende grund til min antagelse er netop, at HPB har en søn, der hedder Ulrich Zitscher, idet dette navn også hører til i Løgumkloster, hvor slægtens ældst kendte mand, husfogden UZ (ca. 1572 - 1636/37), var gift med en datter af ovennævnte birkefoged HB. HPB må - efter først at have opkaldt sine sønner efter farfar og morfar - have opkaldt en søn efter en "fin" onkel. Også Mathias (som HPB jo også havde en søn, der hed) er et navn, der blev brugt i Boysen-slægten.

Alle de nævnte personer og deres indbyrdes slægtsforhold kan findes i personregistret i min bog: Løgumkloster Birks tingbøger 1631-73 fra 2009.

Mange venlige hilsener
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Regelsen

Hej Jens

Foruden Svend Jacobsens flotte bog, er der også C Langholz - der har Zitscher som aner til
Poul Martin Møller.
Venlig hilsen
regelsen

Jens Styrup Rotne

Hej Regelsen og Svend Jacobsen
tak for gode uddybninger til emnet

Jeg skal til Jylland et par uger, vil få fat i SJ s bog derefter

Brejls skifter viser efterslægt efter tolder Zitscher i Thisted, og Langholz anetavle for Poul Martin Møller viser den sædvanlige (kan man sige det?) familie Z, men ingen afstikker over Bogense

Til studium af navneopkald; skiftet af 15/2 1732 i Bogense skifteprotokol anfører følgende børn af Henrik Pedersen Boje og hustru Mette Jensdatter Wederkinch; (mine kommentarer i ())

Jørgen Wederkinch (i Bogense, ca 1669-1744, opkaldt efter morfar)
Anna Maria (gm Rasmus Nielsen Broch og senere med Gert Nielsen; +1738, efter mormor Anne og ?)
Hans Boje (i Bogense, +9/6 1731, efter?)
Peder Boje, løjtnant (efter farfar, skulle man tro)
Lykke (hed farmor mon Maria eller måske Lykke?)
Ulrich Zitscher (i Thisted. ca 1674-7/9 1736, se SvJ kommentar)
Mathias Boje i København

Navneopkald naturligvis usikkert, der kan være flere, tidligt afdøde børn)

Jens