Jens Willesen, 7/1 1792 i løgsted

Startet af Camilla Ravnå Willesen, 22 Jun 2013 - 20:36

Forrige emne - Næste emne

Camilla Ravnå Willesen

Jeg leder efter oplysninger omkring Jens Willesen født i Løgsted den 7/1 1792 (kirkebog: 1788-1813 Løgsted, Slet, Ålborg Opslag 12, nr. 1) Som jeg ser det er han uægte barn af Joseph Andersen og Birthe Madsdatter. Men hvorfor lige efternavnet Willesen? var moderen ud af slægt med det navn?
Jeg ved at moderen senere blev gift, med Lars Christensen Bolt, Men fik de nogle børn?
Jeg ved at Jens blev uddannet skomager og har været gift to gange med 10 børn fra første ægteskab. Jeg har fundet ham i folketællingen i 1850: Aalborg, Slet, Løgsted, Løgsted sogn-Løgstør By #2, et Hus #36, 55, FT-1850. Men efter kan jeg ikke finde ham. Hvor og hvornår døde han?

Hilsen
Camilla



Ellen Marie Kaae

Det må være denne FT;

Aalborg, Slet, Løgsted, Løgsted sogn-Løgstør By #2, et Hus #36, 55, FT-1850, C3522


Jens Villsen 59  Fraskilt  Skomager, Husfader Løgsted sogn, Ålborg amt
Christen Jensen Villsen 25  Ugift  Hans Sønner, fraværende i krigstjeneste Sebber sogn, Ålborg amt
Otto Jensen Villsen 23  Ugift  Hans Sønner, fraværende i krigstjeneste Sebber sogn, Ålborg amt
Ane Jensdatter 65  Enke  Fiskerenke, Husholder Vildsted sogn, Ålborg amt


Hvorfor mener du, det er denne Jens, du har fundet født i 1792?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vibeke Thillemann

Fandt lige denne:

Aalborg, Slet, Løgsted, Løgstør by, et hus, 280, FT-1860, C6362
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jens Villesen   69    Gift   Skomager, husfader      Her i Byen
Mariane Christensen   56    Gift   Hans kone      Her i Byen
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Ellen Marie Kaae

#3
Jens' vielse til Marianne Christensdatter findes i Løgstør 1851-59, opsl. 84, nr. 1 i 1854.

Her fremgår det, at han er døbt 1. jan 1792 altså må det være rigtigt, at det er Birthe Madsdatters søn

De er her i 1801:

Aalborg, Slet, Løgsted, Løgstøer, ingen, Familie 77, FT-1801, B2300

Lars Bolt 38  Gift mand enrouleret matros 
Birgithe Madsdatter 40  Gift hans kone   
Jens - 8  Ugift deres søn
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#4
Jens Villesen er også her:

Aalborg, Slet, Løgsted, Wormstrup, Et huus, 20, FT-1845, B7243
Jens Willadsen 44  Ugift  Skomager og har en jordlod Løgstøer
Otto Jensen 19  Ugift  Hans børn Sebber sogn Aalborg amt
Jensine Jensdatter 15  Ugift  Hans børn Aistrup sogn Aalborg amt
Albert Peter Jensen 8  Ugift  Hans børn Eidrup sogn Aalborg amt


Aalborg, Slet, Løgstør, Løgstør By, Løgsted Sogn, 75- Et Hus, 1, FT-1855, B6353
Jens Villesen 63  Gift Skomager, Husfader  I Byen
Mariane F. Christensen 50  Gift Hans Kone  I Byen
Johanne Magrethe Elisabeth Knudsen 14  Ugift Datter  I Byen
Hans Knudsen 10  Ugift Søn  I Byen

Aalborg, Slet, Løgstør, , Huseier Villadsen, 303 - 4 Fm, FT-1880, C4435
Jens Willadsen 88  Gift Fattigunderstøttelse  Løgstør
Mariane Willadsen født Christensdatter 75  Gift hans Kone  Løgstør

Mariane døde den 18/2-1883 (Løgstør 1873-89, opsl. 204), da levede Jens Villesen stadig.

Jeg finder ikke Jens død i Løgstør eller Løgsted - mon han er flyttet til et nabsogn efter konens død?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Jeg ved ikke, om dette er et vildspor - men nu får du det:

jeg har i flere timer siddet og kigget på Will Ottesen fra Løgstør - mon det er derfra, Jens har sit efternavn? er det i virkeligheden Will, der er Jens' far, eller har hans mor måske været gift med ham?

Jens bruger efternavnet Willesen allerede ved konfirmationen i 1806 (Løgsted 1788-1813, opsl. 125)

Læg mærke til, at ét af Jens' børn hedder Otto.

Will Ottesen er iflg ancestry.com født i Løgstør i 1758 som søn af Otto Daniel Lassen og Appalone Nielsen.

Finder du nogen af navnene Will, Daniel, Abelone i hans børneflok? Jeg har ikke fundet dem alle 10.

Her er, hvad jeg ellers har fundet om Will:

Aalborg, Slet, Løgsted, Løgstøer, ingen, Familie 111, FT-1801, B2300
Will Ottesen   42    Ugift      fisker   


Aalborg, Slet, Løgsted, Løgstøer, , 86, FT-1787, A4597
Will Ottesen   28    Gift   madfader   feldbereder   
Anna Cathrina Nielsdatter   50    Enke(mand)   hans moder   holder for sønnen   
Sigvart Sporlin   48    Ugift   tjenestefolk   feldbereder svend   
Peder Jensen Dyhre   23    Ugift   tjenestefolk   læredreng   
Maren Lauritzdatter   19    Ugift   tjenestefolk      
Peder Simonsen   71    Ugift   logerende   går lidet i dagleje og nyder almisse   
Alhede Caspersdatter   60    Ugift   er opholdende   er vanfør og nyder almisse   


1783: Will Ottesen og hustru Anna Hansdatter får døbt en datter Zidsel Marie (Løgsted 1750-88 ops. 181-82)

1803: Will Ottesen vies til Anna Cathrine – Løgsted 1788-1813 opsl. 90

Wills første kone, Anna, og datteren Zidsel, kan jeg ikke finde efter Zidsels fødsel i 1783 - hverken i FT eller blandt de døde.

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Camilla Ravnå Willesen

Tak for de mange svar der er kommet i løbet af natten.
Jens Willesens børn hed, Christiane Marie Jensdatter, Vilemine Birgitte Jensdatter, Peder Christian Jensen Villesen, Mette Cathrine Jensdatter, Johannw Scharling Jensen Willesen, Otto Jensen Willesen, Karen Jensdatter Willesen, Jensine Jensdatter og Albert Petter Scharling.

Har Birthe Madsdatter (Jens Willesens mor) haft en affære med Will Ottesen imens han var gift med Anna Cathrine? Men hvorfor så opgive Joseph Andersen til barnets fader? Eller er Birthe i familie med Will og så derfra har taget efternavnet?