hvornår døde Søren Sørensen (Søndergaard, Låsby ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 15 Jun 2013 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil være meget glad for lidt hjælp til at finde en dato for, hvornår Søren Sørensen, Låsby døde.

Mine data er følgende:   Dansk Demografisk Data, 1787, Låsby sogn, Gjern herred, Skanderborg amt.   Under navnet Søren Sørensen, 37 år finder jeg frem til hans datter Dorte Sørensdatter, 34 år - og her er hendes far 65 år gammel.     Han er således død efter 1787 - men det er ikke lykkedes mig at spore mig frem til ham i kirkebøgerne.    Jeg ved,  at der her i dette forum er mange, der er meget skrappe til at tyde teksterne, og jeg hører gerne, om I kan hjælpe mig videre.   På forhånd tak.

Dagny Salomonsen

Ingelise Modis

Hej.
Pröv at se i AO Skanderborg, Gjern, Laasby 1789-1813 opsl.375 nederst, der läser jeg
30 Januar död og den 13 Februar jordet enkemand Sören Sörensen, resten kann jeg heller ikke tyde.
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Inge Hedal

Hej
Jeg læser:
d 30te Januar og d 13de Febr. jordet Enkemand
Søren Sørensen Syndergaard i hans Alders
77de Aar. Et ond Veyr og haard Vinter for-
halede den Afdødes Jorde Færd.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=371891&sort=e

Mvh. Inge

dagny elisabeth salomonsen

Hej Ingelise og Inge.

Tusind tak for jeres svar.   Jeg havde stort set opgivet - og så var det jo lørdag og jeg tog på familiebesøg.  Derfor ser jeg først her søndag formiddag jeres svar.

Først til Inge:   Jeg må bare sige, at jeg er imponeret - dette sted har jeg fuldstændig overset, eller er kørt for hurtigt over det.  Nu har du givet mig endda opslagsnummer, så nu har jeg det præcise sted.   Rigtig mange tak.

og til Ingelise:   Du giver bare den sidste og spændende tekst omkring begravelsen.   Også her må jeg bare bøje mig for det du kan m.h.t. at tyde gamle skrifter.   Jeg havde ALDRIG kunnet tyde det.
Du giver mig yderligere et link til Nygaards sedler, hvor hans familie fremkommer - her er jeg mest interesseret i datteren Dorte Sørensdatter, gift med også en Søren Sørensen.  Det giver endnu et stort skub.  Dorte er min 2 x tipoldemor.  Men her er da flere personer at forske i !!

Det er bare super nu at kunne færdiggøre denne gren  af familiens historie - ved begravelsen betegnes han igen som Søndergaard (efter gården,  som han ejede) og dette navn er fortsat videre i familien.   

Mange tak til jer begge  - og rigtig god søndag.

Dagny