Verner Brønnum, født 10. jan. 1926... men hvor?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 06 Jun 2013 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Som overskriften antyder, leder jeg efter en


Verner Brønnum (og sekundært efter en eventuel dyberegående forbindelse til Brønnum-slægten fra Hjørring-området). Han er født d. 10. jan. 1926

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvor han er født!?

Jeg ved om ham:

Han er far til Ingelise Brønnum (KB Virum, 1945-1950 (den nederste af de to), opslag 106)
Han blev borgerligt viet til Vibeke Ethel Brønnum, født Jensen d. 7. juni 1947 i Lyngby

Mere ved jeg ikke, og jeg synes jeg er løbet lidt tør for ideer... nogle forslag fra jer? I kan nogle tricks indimellem... ;)



Mange hilsener

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Allan Donovan Pedersen

Hej Peter...


Mener du dermed, at de borgerlige vielser står på Rigsarkivet...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Peter Kristiansen

#3
Ja - de borgerlige vielsesbøger ligger egentlig på landsarkiverne, men da Landsarkivet for Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm er lagt sammen med Rigsarkivet, så må du en tur på Slotsholmen. Ved at følge det link jeg gav dig, kan du se hvad du skal bestille.

De borgerlige vielser kommer online på Arkivalieronline på et tidspunkt - men foreløbig er det kun København, Frederiksborg og Gentofte kommuner som er tilgængelige.

De kirkelige vielser findes på Arkivalieronline - i princippet frem til 1960.
M.v.h. Peter Kristiansen

Martin Bjarklev

Hej Allan,

Jeg har hittet ham i KØBENHAVN, SOKKELUND, SØBORGGAARD, 1923-1927 (den med kun
fødte) opslag 44

Mvh
Martin

;D

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Mette R Francke

#6
Hei

Vielsen til Verner sin foreldre finner du under borgelige vielser København Frederiksberg fra 1 januar 1923 til 21 juni 1924 ,oppslag 50.

Johannes Christian Peter Nicolay sin dåp : Frederiksborg Helsingør Sct Olai 1892-1899 , oppslag 46.
Far : Hans Christian Ludvig Brønnum
Mor Karen Marie Sørensen

Name:    Hans Christian Ludwig Elisens Bronnum
Gender:    Male
Christening Date:    08 Sep 1861
Christening Place:    , AABENRAA, AABENRAA-SONDERBORG, DENMARK   
Father's Name:    Johannes Christian Bronnum   
Mother's Name:    Maria Elisabeth Ludwigsen


Name:    Hans Christian Ludvig Eliseus Brounum
Birth Date:    1862   
Age:    23
Spouse's Name:    Karen Marie Sorensen
Spouse's Birth Date:    1859
Spouse's Age:    26
Event Date:    16 Jan 1885
Event Place:    Kalundborg, Holbæk, Denmark


Name:    Johannes Christian Bronnum
Spouse's Name:    Maren Elisabeth Ludvigsene:    
Event Date:    13 Apr 1856
Event Place:    , Aabenraa, Aabenraa-Sonderborg, Denmark

En tråd om Hans Chr Brønnum
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,59371,59413

http://www.niby.dk/stamtraeniby/3965.htm

Mette
Mette R Francke

Allan Donovan Pedersen

Jaaa-men, altså...  :o Hvor er det dog fantastisk med sådanne hjælpsomme mennesker! I skal allesammen ha' 1000 tak, fordi I nu har løst mit Verner-problem...; det har hjulpet mig meget videre, og jeg har nu også fundet forbindelsen til mine egne Brønnum'er, idet hans farfar er min tipoldefar!


Martin Bjarklev:
Hvordan fandt du ham egentlig? Jeg havde ingen ide om, hvilken sogn jeg skulle søge i...  ???

K. Thidemann:
Tak for dette registerblad... den nævnte Herman herpå er min oldefar :)

Mette R. Francke:
Tak for det... jeg kender godt niby's hjemmeside... men Verner står der ikke, så nu vil jeg sende en tilføjelse til hjemmeside-indehaveren, Michael Niby - som er min grandfætter ;D


Igen: Tak for hjælpen allesammen... I er fantastiske!
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Svend Jacobsen

Hej Allan.

Jeg kan oplyse dig om, at Verner Brønnum (og også dig selv!) er en efterkommer efter herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Brøns Sogn i Sønderjylland, som levede fra omkring 1425 til omkring 1503.

Jeg kan henvise dig til bogen "10 generationer med rod i marsken" (1996) af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk, som behandler den nævnte Troels Winthers efterkommere i 10 slægtled. Bogen kan hjemlånes, men vær opmærksom på, at der kan være ventetid, og at den er i 3 bind.

Får du lånt bogen, vil du i 10. slægtled finde Anne Helvig Høyer (1745-1824), gift 1. med Sixtus Nicolai Cortsen (1730-1775), ejer af Linderumgård i Ugilt Sogn i Hjørring Amt. Hun er farfars mormor til Hans Christian Ludvig Eliseus Brønnum.

Skulle du fatte interesse for Troels Winther, kan jeg henvise dig til en dobbeltartikel, jeg skrev i Personalhistorisk Tidsskrift 2007:1 og 2008:1 om ham og hans kolossale efterslægt.

Mange venlige hilsener
Svend Jacobsen, Frederiksberg


Allan Donovan Pedersen

Hej Svend...



Det var da et usædvanlig interessant indlæg du dér kom med! Jeg er da uhyre interesseret i at låne det værk, og vil da straks ta' kontakt til mit lokale bibliotek. Dét bliver spændende læsning! :)

Jeg er selv - med min grandfætter, Michael Niby's hjælp - kommet tilbage til ham, som menes at være stamfaderen til Brønnum-slægten... men nye grene, især tilbage i tiden, er altid velkomne! :)

Er du tilfældigvis den ene forfatter til dette værk, eller er det bare en tilfældig navnelighed?



Mange hilsener

Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Svend Jacobsen

Hej Allan.

Ja, det er mig, der sammen med min ven Hans-Ole Mørk fra Aabenraa lavede "10 generationer ..." for nu 17 år siden, så bogen er noget forældet, men stadigvæk overraskende efterspurgt af slægtsforskere.

I øjeblikket arbejder vi med at fortsætte tavlen med yderligere 4 slægtled til "14 generationer med rod i marsken i marsken", men det er et gigantisk projekt, da der alene i 14. slægtled er et femcifret antal efterkommere. En efterkommer er iøvrigt afdøde chefredaktør Kaj Dorph-Petersen (1924-2005), hvis det interesserer dig (du skriver, at du forsker i slægten Dorph-Petersen).

Hvad er det for en stamfar til Brønnum-slægten, I har fundet tilbage til ? 

Mvh. Svend

Allan Donovan Pedersen

Hej igen, Svend...



Dén stamfader jeg (vi) har fundet frem til, er Christen Jensen Brønnum, (ca. 1658-1703 i Hjørring. Han er min 6-x-tipoldefar.
Han får bl.a. Anders Christensen Brønnum (1698-1774), hvis ældste søn, Johannes Christian Brønnum (1758-1823) bliver gift med Sixtine Marie Cortsen (1775-1835), som er datter af nævnte Sixtus Nicolaj og Anne Helvig (Hedevig?) Høyer. Disse to sidstnævnte er således mine 5-x-tipoldeforældre :)

Min interesse i slægten Dorph-Petersen er relateret til min svigerfar, Lars Dorph-Petersen, som i en alder af 5 måneder blev adopteret af Svend Frederik Hjelm Dorph-Petersen og hustru Kirsten Eckert (begge er døde). Jeg er ikke rigtig nået så langt med disse adoptiv-aner, så hvis du har noget dér, så ville jeg blive meget glad!

Jeg er som sagt meget interesseret i dit værk, og tænker på, om jeg mon ikke kan købe det i stedet for at låne det? Jeg er sikker på det ville være uhyre interessant for mig at læse i... hele tiden!
Hvis dit/jeres projekt om en slægtsbog nr. 2 bliver til noget, så kan du i hvert fald godt regne med min hjælp... i hvert fald for dén efterkommergren, der går i min retning. Og måske kan jeg få nogle fif og tricks af dig, da jeg selv pusler med at skrive og udgive en slægtsbog med udgangspunkt i Brønnum'erne... formentlig min oldeforældre, Herman Frederik Ludvig Marinus Brønnum og hustru Maren Sofie Jørgensen (forfædre og efterkommere af de to)?

Din artikel om Troels Winther i Personalhistorisk Tidsskrift... er det én, der findes på nettet? Og hvis ikke, ved du, hvor jeg evt. kan få fat i den? For dén vil jeg også meget gerne læse... ;)



Mvh. Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Svend Jacobsen

Hej Allan.

Tak for din redegørelse for, hvad du har fundet om de ældste Brønnum'er - nu ved jeg så, at du kender forbindelsen til Anne Helvig Høyer, som du så som sagt vil finde i 10. slægtled i Troels Winthers efterslægt, hvor han selv er første.

Vi lavede i sin tid kun forholdsvis få eksemplarer (vist en 70-80 stk.) af "10 generationer ..." (vi bekostede selv det hele), så de er for længst solgt. Så du må nøjes med det eksemplar, du kan låne, men du kan frit kopiere alt, hvad du vil.

Tak for dit tilbud om at bistå ved arbejdet med "14 generationer ..."; det er særdeles sandsynligt, at jeg vil tage imod det, da det er umuligt at gennemføre et så stort projekt uden hjælp fra forskellige gode mennesker. Det vil jeg vende tilbage til.

Med hensyn til Personalhistorisk Tidsskrift: Det er ikke på nettet, men må også kunne lånes via dit bibliotek. På de større biblioteker har de det som regel, om ikke andet så i et magasin. Jeg har endnu et par frieksemplarer af 2008:1 med 2. del af artiklen - sådan et kan jeg godt sende dig, men jeg har ikke flere af 2007:1 med 1. del. Til gengæld har jeg skrevet et par mindre artikler i Sønderjysk Månedsskrift om slægten fra Astrupgård - her har jeg stadigvæk nogle frieksemplarer liggende, så jeg kan godt sende dig dem også.

Så hvis du giver mig din postadresse, sender jeg noget til dig - hvis du ikke vil lægge den ud på tråden her, kan du jo maile den til mig.

Med venlig hilsen
Svend
e-mail: svjac42@gmail.com


Allan Donovan Pedersen

Det lyder super, Svend...

- Jeg har skrevet en mail til dig, så kan vi fortsætte dér...


Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har for længe siden arbejdet lidt med Brønnum navnet. Det hele er ikke efterkontroleret, men jeg sætter det ind her alligevel, måske noget kan bruges.
Oplysninger om fejl modtages med tak.
Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
----1.   Johan Christian Andersen Brønnum, * 00 ___ 1758 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, † 20 JAN 1823 i Tidemansholm, Tårs sogn, Hjørring amt, begravet 31 JAN 1823 i Tårs kirke, Hjørring amt.
   
   Han blev gift med (1) Marie Meulengracht, 20 AUG 1784 i Egense Kloster. Mou sogn, Ålborg amt, * 00 ___ 1750 i Voergaard, Bælum sogn, Ålborg amt, † 00 MAJ 1786 i Tidemansholm, Tårs, Hjørring amt, begravet 17 MAJ 1786 i Tårs kirke, Hjørring amt.
   
   Han blev gift med (2) Sixtine Marie Cortsen, 05 OKT 1792 i Ugilt kirke, Hjørring amt, * 00 ___ 1775 i Linderumgaard, Ugilt, Hjørring amt, † 22 MAR 1835 i Elling sogn, Hjørring amt, begravet 30 MAR 1835 i Elling kirke, Hjørring amt.

Forældre

2.   Anders Christensen, * 00 ___ 1698 i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt, † 01 MAR 1774 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, begravet 07 MAR 1774 i Karup kirke, Hjørring amt.  Han blev gift med (1) Mette Chatrine Rafn, 21 JUN 1736 i Volstrup kirke, Hjørring amt, * 00 ___ 1715 i Volstrup Præstegaard, Hjørring amt, † 00 MAJ 1743 i Store Stenshede, Volstrup sogn, Hjørring amt, begravet 06 JUN 1743 i Volstrup kirke, Hjørring amt.  Han blev gift med (2) Anne Catrine Thodberg, 21 MAJ 1745 i Skæve kirke, Hjørring amt, * 00 ___ 1720 i Voergård, Voer sogn, Hjørring amt, † 30 AUG 1756 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, begravet 05 SEP 1765 i Karup kirke, Hjørring amt.  Han blev gift med (3) Johanne Magdalene Bering, 25 NOV 1757 i Romdrup kirke, Ålborg amt, * 00 ___ 1726 i Romdrup Ålborg amt, † 00 JUL 1798 i Høgholt, Hørmested sogn, Hjørring amt, begravet 16 JUL 1798 i Hørmested kirke, Hjørring amt.

3.   Johanne Magdalene Bering, * 00 ___ 1726 i Romdrup Ålborg amt, † 00 JUL 1798 i Høgholt, Hørmested sogn, Hjørring amt, begravet 16 JUL 1798 i Hørmested kirke, Hjørring amt.  Hun blev gift med (1) Anders Christensen, 25 NOV 1757 i Romdrup kirke, Ålborg amt, * 00 ___ 1698 i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt, † 01 MAR 1774 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, begravet 07 MAR 1774 i Karup kirke, Hjørring amt.  Hun blev gift med (2) Henric Henrichsen, 11 OKT 1775 i Nibe kirke, Ålborg amt, * ?, † ?

Bedsteforældre

4.   Christen Jensen, * 00 ___ 1655, † 17 JUL 1703 i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt, begravet 21 JUL 1703 i Sct Hans kirke, Hjørring amt.  Han blev gift med (1) Inger Thomasdatter, ? i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt, * 00 ___ 1661 i Sinholt, Ajstrup sogn, Ålborg amt, † ? i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt.  Han blev gift med (2) Johanne Andersdatter, 12 JUN 1695 i Horsens kirke, Ålborg amt, * 00 ___ 1659 i Vester Laden, Horsens sogn ved Vodskov, Ålborg amt, † 00 JAN 1731 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, begravet 10 JAN 1731 i Hørby kirke, Hjørring amt.

5.   Johanne Andersdatter, * 00 ___ 1659 i Vester Laden, Horsens sogn ved Vodskov, Ålborg amt, † 00 JAN 1731 i Hørbylund, Hørby sogn, Hjørring amt, begravet 10 JAN 1731 i Hørby kirke, Hjørring amt.  Hun blev gift med (1) Christen Jensen, 12 JUN 1695 i Horsens kirke, Ålborg amt, * 00 ___ 1655, † 17 JUL 1703 i Vansted, Sct Hans sogn, Hjørring amt, begravet 21 JUL 1703 i Sct Hans kirke, Hjørring amt.  Hun blev gift med (2) Hans Christensen, 02 JUL 1701 i Sct Hans kirke, Hjørring amt, * ?, † ?

Oldeforældre

10.   Anders Lauridsen, * 0 ___ 1629 i Ellern, Stae, Vester Hassing sogn, Ålborg amt, † 0 ___ 1703 i Vester Laden, Horsens sogn, Ålborg amt, begravet 30 Mar 1703 i Horsens kirke ved Vodskov, Ålborg amt.  Han blev gift med Else Andersdatter, 0 ___ 0000.

11.   Else Andersdatter, * 00 ___ 1623 i Tylstrup Vestergård, Ajstrup sogn, Ålborg amt, † 0 ___ 1695 i Vester Laden, Horsens sogn, Ålborg amt, begravet 7 Sep 1695 i Horsens kirke ved Vodskov, Ålborg amt.

Tipoldeforældre

20.   Laurits Andersen, * cirka 1590 i Ellern, Stae, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt, † efter 1664.  Han blev gift med ukendt, 0 ___ 0000.

21.   ukendt, * ?, † ? i Ellern, Stae, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt.

22.   Anders, * ? i Tylstrup Vestergaard, Ajstrup sogn, Ålborg amt, † ? i Tylstrup Vestergaard, Ajstrup sogn, Ålborg amt.

Tip-tip-oldeforældre

40.   Anders Simonsen, * cirka 1550 i Striben, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt, † cirka 1620 i Ellern, Stae, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt.  Han blev gift med Bodil Jensdatter, 0 ___ 0000.

41.   Bodil Jensdatter, * ?, † før 1631 i Ellern, Stae, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt.

Tip-3-oldeforældre

80.   Simon Mortensen, * cirka 1540, † efter 1593 i Striben, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt.  Han blev gift med ukendt, 0 ___ 0000.

81.   ukendt, * ?, † ? i Striben, Vester Hassing sogn,  Ålborg amt.


----------------------------------------------------------------