Jeg søger efter info om min tipoldefar Lars Jensen som var strandfoged i Løkken

Startet af Thea Kongsbak Pedersen, 09 Jun 2013 - 18:01

Forrige emne - Næste emne

Thea Kongsbak Pedersen

Jeg er næsten lige begyndt på min forskning, og jeg leder efter informationer om min tipoldefar Lars Jensen. Jeg ved at han var strandfoged i Løkken på et tidspunkt i 1800-tallet, og at der en vej i Løkken opkaldt efter ham. ''Lars Jensens Vej''... Jeg kender ikke føde eller dødstal eller datoer, og jeg ved ikke med sikkerhed om hans fulde navn var Lars Jensen, da hans søn(min oldefar) hed Lars Chr. Pedersen, og at min bedstefar hed Lars Jensen Pedersen ..
Min oldefar Lars Chr. Pedersen var gift med Anna Pedersen og de er begge begravet i Vrensted ved Løkken, og derfor kunne jeg måske forestille mig at min tipoldefar også have boet i Vrensted.
Om han oprindeligt var fra Vrensted ved jeg ikke, da min far har en masse onkler og fastre der er fra Agersted. Bla. en fætter Villy, som skulle have et lille værksted hjemme i Agersted, der skulle have lagt lige på den anden side af vejen for den går han var vokset op på hos sine forældre..

Min bedstefar var gift med Lily Margot Pedersen, (hun blev aldrig kaldt Lily, og på gravstenen står der også 'Margot Pedersen' ) Jeg ved at hun er vokset i Skagen ved adoptivforældre, og ved ikke andet om hende..

Håber at nogle måske skulle vide noget ? :)

Peter Kristiansen

Velkommen her på stedet! Du vil nu blive underkastet 3. grads forhør, så at enhver tænkelig oplysning kommer på bordet.... ;D

Nej - der mangler jo nogen årstal - men jeg fandt denne gravsten på Vrensted kirkegård:
http://www.p-lindstroem.dk/vrensted/vrenstedindex.html

http://www.p-lindstroem.dk/vrensted/DSC01154.jpg

Jens Chr. Pedersen 1883-1950
Anna Pedersen 1886-1967

Det er ikke sådan, at din oldefar hed Jens og ikke Lars som du skriver ??

Men hvis du ved, at dine oldeforældre er begravede i Vrensted, så ved du måske også hvornår at de er døde? Hvis de er døde før 1957, kan du finde deres død i kirkebogen for Vrensted på www.arkivalieronline.dk - her vil du få oplyst fødselsdato, samt forældres navne, og så kan du hoppe en generation tilbage.

Du skriver om Margot og gravstenen: Hvor står den gravsten og hvornår døde hun?

M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Holst Petersen

Hej Thea.

For nogle år siden opdagede jeg, at en vej i Rødovre var opkaldt efter en af mine aner, og da jeg netop var begyndt på jagten af familien, kontaktede jeg først det lokale kommunekontor, der henviste til det lokalhistoriske arkiv i Rødovre. Og det gav pote! Masser af oplysninger som jeg kunne bygge videre på.
Så jeg kan kun anbefale en forespørgsel pr. mail, eller endnu bedre et besøg, hvis du bor i nærheden af Løkken.
Med venlig hilsen og god jagt
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Thea Kongsbak Pedersen

Hej, tak skal i have for hjælpen, så er der da et sted at starte :)
Om min oldefar kunne have heddet Jens er ikke utænkeligt da jeg har mine oplysninger fra min fars hukommelse... 
Tak for billedet af graven , jeg ved ikke hvad år de er døde, men jeg kigger lige lidt alligevel..
Min farmor Margot ligger begravet pånfrederikshavn kirkegård sammen med min farfar, og hun døde den 9.7.1992 ..

Leif Olesen

Hej Thea.
Ved at finde Margots konfirmation i Skagen 1925 - 1932 opslag 231, får du at vide at hun er født på Rigshospitalet i København 1915 - 1916 opslag 188, og døbt i Apostelkirke København opslag 188.
Hendes døbenavn er Lilly Margot Jensen. Forældrene er Niels Jensen og Dagmar Dusine Jørgensen.
Håber dette bringer dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Leif Olesen, 9700

Leif Olesen

Hej igen Thea
Du får lige lidt flere oplysninger at arbejde videre med.
Din bedstefar Lars Jensen Pedersen finder du født i Vrensted 24.12. 1908 og døbt i Løkken kirke (Furreby sogns KB 1902 - 13 opslag 27) Forældrene er Jens Christian Pedersen og Anna Jensen. Du finder deres vielse i samme KB opslag 168. Anna Jensen er datter af din strandfoged (fisker) Lars Jensen og hustru Jane Marie Sørensen.
Lars Jensens død findes i Furreby sogns KB 1928 - 1935 opslag 174.
Med venlig hilsen
Leif Olesen, 9700

K. Thidemann

Citat fra: Leif Olesen Dato 18 Jun 2013 - 10:31
Hej igen Thea
Du får lige lidt flere oplysninger at arbejde videre med.
Din bedstefar Lars Jensen Pedersen finder du født i Vrensted 24.12. 1908 og døbt i Løkken kirke (Furreby sogns KB 1902 - 13 opslag 27) Forældrene er Jens Christian Pedersen og Anna Jensen. Du finder deres vielse i samme KB opslag 168. Anna Jensen er datter af din strandfoged (fisker) Lars Jensen og hustru Jane Marie Sørensen.
Lars Jensens død findes i Furreby sogns KB 1928 - 1935 opslag 174.

Her folketællingen på grundlag af Leif Olesens oplysninger.

Hjørring, Børglum, Furreby, Løkken, 2.det Hus, 110, FT-1890, D6593
Lars Jensen 34  G Husfader  Løkken
Jane Marie Jensen født Sørensen 33  G Husmoder  Tornby
Søren Chr. Sørensen 12  U Barn  Do [Tornby]
Jens Jensen 8  U Barn  Furreby
Elise Marie Jensen 6  U Do [Barn]  Løkken
Anna Jensen  3  U Do [Barn]  Do [Løkken]
Louise Jensen 1  U Do [Barn]  Do [Løkken]
Lise Svendsen 71  E Logerende  Bagterp
Else Marie Svendsen 78  U Do [Logerende]  Bo...uden pr. Sindal
mvh K.Thidemann 9000

Thea Kongsbak Pedersen

Hej alle ...
Jeg vil bare sige tusind tak for alt jeres hjælp og oplysninger, det har været en stor hjælp !
Mvh Thea