Tydning af bynavn - FT 1855, Kbh.

Startet af Camilla Junge, 09 Jun 2013 - 14:24

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Folketællinger, årgang 1855, København, gade: Nyboder.
Sankt annæ vester kvarter 3, 1. divisions artellerikorps, oplag 115:


Gården 1: Hans Christian Brosilius, 39 år, ditto, L????(næs?) paa Sjæland

Ved én enkelt anden folketælling står der Næstved, men han er ikke at finde i nogle af de to kirkebøger derfra, og når jeg læser dette, ligner det ikke, der står Næstved.

Inge Hedal

Hej
Jeg læser:
Basnæs
Når du skriver, at der også somme tider står Næstved om hans fødested, så tror jeg, at han er fra Basnæs i Præstø amt, Vejlø sogn. (Ikke Basnæs i Tjæreby sogn i Sorø amt).
Mvh. Inge

Camilla Junge

Tusind tak for tydningen!
Nu har jeg kigget i den kirkebog, du referer til, og jeg har brugt udelukkelsesmetoden på dem, der har været relevante, hvis navne jeg har kunnet læse.
Jeg er dog i tvivl om to. Vil du ikke være sød at læse, om der kan stå bruselius ved en af de to nedenstående eksempler?

opslag 5, person nr. 33
opslag 3, person nr. 13

Inge Hedal

Hej Camilla
Der var desværre ikke gevinst, men det er jo ikke sikkert, at Hans Christian er døbt med det efternavn.
Hvor mange oplysninger har du om ham og hans kone? Har du fx deres vielse?
De fleste af deres børn fra FT-1855 kan du finde som voksne i Politiets registerblade. De kan også staves Bruselius.
Mvh. Inge

Camilla Junge

Der er lidt variation i stavemåden, men jo længere frem i tiden man kommer, staves min slægt "Bruselius", så jeg går ud fra, det på en eller anden måde er originalen.
Og ja, de er viet i holmen 1838 d. 1/6, ved en af hans sønners fødsel i 1885, står han som afdød, men da den foregår i København, har jeg ingen mulighed for at vide i hvilket sogn - og der er jo en hel del, desværre.
Han har altid været angivet med "Bruselius" og intet patronym som mellemnavn, som jeg ellers synes, man tit ser, ved den slags slægtsnavne.
Det er desværre efterhånden lidt en død ende med ham.

Camilla Junge

Men tak for hjælpen alligevel!

Line Thorngaard

Hej Camilla,

Har du dette opslag:

KB 1813-1843 Vejlø, opslag 259,
Sadelmager Brosilius, i Appenæs, 40 år gl.
død den 22. nov. 1817.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Camilla Junge

Nej, det havde jeg ikke. Men tak for det! :-)

Jeg kan jo desværre ikke rigtig få koblet ham 100% sammen med min bruselius, selvom chancen er der, da begge hans forældre var døde ved hans vielse.