Borgmester Jens Lassen i Slagelse

Startet af Jette Mejnertsen, 01 Jul 2013 - 10:39

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen

Jeg vil spørge om nogen har kendskab til borgmester Jens Lassen i Slagelse.

Jeg ved ikke noget om ham udover, at jeg far fundet 7 børn døbte i Skt Mikkels kirke i tiden 1709 - 1722.Ved de første børns dåb er han kun rådmand.

Hans hustru hed Anna Cathrine Blichfeldt ( fundet på Blichfeldts hjemmeside).Hun døde 29 sep 1738 i Slagelse.

Jeg kender lidt til børnenes skæbne, men vil gerne have data på borgmesteren, så jeg kan komme længere tilbage i tiden.

Jeg gætter på, at han også var købmand.

vh
Jette Mejnertsen
4390 Vipperød

Anna N Rasmussen

Hej Jette,

Selvom Slagelse er blandt "mine" byer, kender jeg ikke meget andet til Jens Lassen, end at jeg ind imellem har set hans navn nævnt.

Men det er altså ikke hustruen, som du skriver, men Jens selv, som dør i 1738. Du finder begravelsen indført i Skt.Peders kirkebog (hvor det bemærkes at begravelsen foregik i Skt.Mikkels), begravet den 3. oktober; bogen 1718-72 på opslag 92, øverste højre hjørne.

I skifteprotokollerne på AO kan du derefter finde skiftet (via registerbindet, som også ligger på AO, sammen med protokollerne) i protokollen 1715-1746 på opslag 844. Der nævnes børnene, og desuden oplyses det at han døde den 26. september.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jette Mejnertsen


Mange tak Anna- jeg var ved at se skifteprotokollen igennem, men så blev min computer så langsom, at jeg udsatte det.

Jeg er rigtig glad for din hjælp.

vh Jette


Jette Mejnertsen

Hej Anna.

Håber, at du ser dette.
Jeg kan ikke finde registerbindet. Hvor skal jeg kigge efter det.

vh Jette

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Registerbindet liggr sammen med skifteprotokollerne på ArkivalierOnline:

Arkivalietype: Skifter + Sorø Amt, Slagelse Byfoged.

På allernederste post, dvs. efter alle protokollerne, finder du et skifteregister, som omfatter perioden 1699-1782.

Med venlig hilsen  :)
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jette Mejnertsen


Det gør der da også, jeg har kigget i hver bog.

Tak for hjælpen.

vh Jette