Heinrich Wilhelm Løbel.

Startet af Terje Wilhelmsen, 06 Jun 2013 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Terje Wilhelmsen

Hei der ute.

Jeg er etterkommer etter Fredrik Wilhelm Løbel født i 1973, 21 mars. Han bodde i Odalen i Norge og etter det jeg har funnet ut, utflyttet fra København i Danmark.

Hans far er Heinrich Wilhelm Løbel født i ca 1662. Han ble gift 2 ganger. Først med Hedvig Catharina Lucia Mentz i 1791. De fikk 2 barn, Fredrik Wilhelm og Caroline Wilhelmine.
Andre gang han giftet seg var med, Jacobine Janette Turretin. Med henner fikk han også 2 barn.

Jeg finner ikke ut om/når han flyttet til Norge og trenger hjelp til å få bekreftet dette for å være sikker på at dette er en av mine forfedre.

Ved siden av dette har jeg funnet ut at Heinrich Wilhelm bodde med familie (nye kone) i København under Ft-1801. Alle barna var tilstede. Han var traktør og bodde i Øster Kvarter, hjørne av Fortunsstrædet og Gl. Strand 252. Der var det et beværtningassted/hotell ell. ligninde.

Er det noen som kjenner til denne familien og kan hjelpe meg med å finne ut hvor Fredrik Wilhelm tok veien, og om denne Heinrich Wilhelm Løbel som bodde i Østre Kvarter er den riktige familien?

Ps. Jeg tror jeg har funnet ut at Hainrich Wilhelms mor het, Hentiette Wilhelm Becker og far, Martin W. G....

Takk

Terje.

Louise Sørensen

Hej Terje

Faderen født i  1662  Heinrich Wilhelm
Han er gift i     1791  1. ægteskab
Sønnen født i  1973   Fredrik Wilhelm

Mette R Francke

Hei

Jeg fant denne tråden , på norske dis.
Vet ikke om det er din tråd.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69734

Mette
Mette R Francke

Søren Juul Mikkelsen

#3
Hej Terje,

Heinrich Wilhelm Løbel dør i 1815, se Københavnske Skifter, Hvidebog fra 1813 11 15    til 1815 7 10 opslag 339.

Enken gifter sig igen med Henrich Carl Hennenberg, se Frederiks Tyske Kirke 1814-1867 opslag 12.

vh Søren

P.S. husk at der er lidt tid til at rette indlæg efter de er skrevet, så har man mulighed for at få årstallene rigtige efter en gennemlæsning  ;)

Louise Sørensen

Hej Terje

Jeg skrev ikke blot for at fortælle dig at dine datoer var forkert. Men - jeg forsøgte at indsætte et link fra Win Family , men så gik det hele galt .
Beklager

Hilsen Louise

Terje Wilhelmsen

Hei alle sammen. Takk for svar.

Til Louise.
Siden du skrev at du forsøkte å sette meg over til familieprogrammen Win Family, så regner jeg med at det der finnes opplysninger som jeg er intressert i.

(Sønnen til Heinrich Wilhelm Løbel) Fredrik Wilhelm flyttet til Odalen i Norge ca 1810? Da var han 17 år og må ev. ha flyttet rundt dette årstallet. Han er min tip-tip oldefar og siden hans fødselsår og navn stemmer med opplysninger i Norge er det stor mulighet for at han er vår rette mann.
Om det da også stemmer at Heinrich Wilhelm som bodde og drev Hotell el. lign. ved G. Strand er hans far, så må det jo finnes opplysninger ett sted om denne familiens bevegelser.

Håper du sitter på noen nye opplysninger, eller om det er andre som kjenner til denne familiens historie.
Det eneste som mangler for at jeg er sikker på at Fredrik Wilhelm er min tip-tip oldefar er forbindelsen til Norge/utflyttingen fra Danmark.

Hilsen Terje.


Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar.

Den linken kjenner jeg til og etter å ha sett på folketellingene, så er det i vært fall ingen tvil om at dette er korrekt familie.

Det som jeg er litt redd for er å ikke få vite om sønnen Fredrik Wilhelm flyttet til Norge eller ikke.

Hilsen  Terje.

Terje Wilhelmsen

Hei igjen der ute.

Jeg forsøker å lete videre, og legger her ved en kopi av svar/oppfølging  i forbindelse med hjelp til tyding av tekster. Jacobine Wilhelmine Løbel (piken. Turretin), Heinrich Wilhelms andre kone. Hun var eier av hotell Royal under FT 1840. Stedatteren Caroline Wilhelmine Løbel bor sammen med henner. Men i 1845 står Caroline Wilhelmine som bestyrer for hotellet, Jacobine er her ikke nevnt. Hvor er hun blitt av? Flyttet, død, eller?

Kopi:

Hei.

Takk for svar.

Da ble enken sittende i uskiftet bo. Ut fra flt i københavn 1840 sitter hun som (enke etter mann nr 2) eier av hotell Royal, Østre Kvarter i København. Stedatter (datter av Heinrich Wilhelm Løbel) Caroline Wilhelmine bor sammen med henner.

I flt for 1845 er det bare stedatteren som sammen med ansatte driver hotellet. Da er Jacobine Janette (Løbel), nå med navnet Henneberg ikke med i tellingen. Siden stedatteren ikke står som eier, så er muligens stemoren død eller flyttet. Jeg finner henne ikke over døde i perioden frem til 1847 på listen i St. Petri, så mulig hun var i live, men bodde et annet sted.

Jeg vet at dette ikke hører under denne kategorien, men er det noen som leser denne kommentaren til svaret som kan hjelpe meg med å finne ut av arven etter Jacobine Janette. Mulig at det der finnes svar på det jeg leter etter, nemlig om Stedatter Caroline Wilhelmine Løbel`s bror Fredrik Wilhelm Løbel er nevnt og ev. om han flyttet til Norge på beg. av 1800.

Kan noen hjelpe meg med å lete etter konfirmasjon av Fredrik Wilhelm Løbel. Kanskje det der står noe om hans bevegelser.

Mvh  Terje

Søren Juul Mikkelsen

Hej Terje,

Johanne Jacobine Hennenberg født Turretin, dør maj 1844.

Se Københavnske skifter, Hvidebog fra 1844 1 24 til 1845 9 22, opslag 103.

Moritz Løbel er anført som eneste arving.

vh Søren

Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar  :)

Da ser det ut til at Heinrich sin eldste sønn Fredrik Wilhelm (som han fikk med Hedewig Catharina Lusia Mentz) har flyttet fra hjemmet siden det er hans yngste sønn Paul Edward Moritz Løbel (Sønn av Jacobine Janette og Heinrich) som arvet Royal. Hainrich sin eldste datter Caroline Wilhelmine  Løbel (bror av Fredrik) var jo bare bestyrerinne på hotellet i 1845.

Siden Fredrik flyttet? fra hjemmet og sansynligvis til Odalen i Norge og bosatte seg der, fikk sønnen Wilhelm Fredriksen i 1828 (Han forandret navnet fra fredrik Wilhelm Løbel til Fredrik Fredriksen). Fredrik Wilhelm døde i 1828, rett før hans sønn ble født, og da var det jo ikke andre som kunne arvet etter Heinrich Wilhelm (Wraatz) Løbel og Jacobine Janette. I 1844 var hun enke etter sin andre mann, Henrich Carl Henneberg.

Dette er vel det nærmeste en kan komme sannheten om at: Fredrik Wilhelm Løbel født 1793 i København og døde 1828 i Norge er den samme som er elsdte sønn til Heinrich Wilhelm Løbel og Hedewig Catharina Luisa Mentz.

Håper dette er det korrekte svar siden det ikke finnes andre ting som beviser det motsatte.

Takk for all deltagelse. Det har vært en fornøyelse å utveksle sider av denne saken med dere.

Mvh  Terje Wilhelmsen, Oslo.