Friderich Hansen Slot, Emmerlev sogn, død 1787

Startet af Ebbe Thygesen, 28 Aug 2012 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Ebbe Thygesen

Så vidt jag har kunnet tyde af kirkebogen hed min tiptipoldefar Friderich Hansen iblandt også Friderich Hansen Slot. Jeg har ikke kunne spore dette Slot navn og mine tiptipoldeforældres fødsel.

Jeg har følgende:

Friderich Hansen, Sdr. Sejerslev, Emmerlev sogn
Død: 19/9 1787, 61 år (Friderich Hansen Slot, AO døde 1726-1814 Emmerlev, opsl. 171)

Gift med:

Merred Fridriches
FT 1803: I Nr. Sejerslev, 60 år hos Ieng Mari Christens (datter)
Død: 29/2-1804 65 år i Nr. Sejerslev (Merred Fridriches, AO døde 1726-1814 Emmerlev, opsl. 196)

Børn:

Hans, født 29/9 1760 (fader Friderich Hansen Snedker, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 360)
Karsten, født 28/6 1763 (fader Friderich Hansen Slot, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 382)
Anna Marie, født 6/2 1766 (fader Friderich Hansen Slot, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 400)
Jengmari, født 1/11 1768 (fader Friderich Hansen, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 415)
Tyge Fridrichsen (tipoldefar),  født 23/6 1771 (fader Friderich Hansen Snedker, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 432)
Andres, født 1774 (fader Friderich Hansen, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 448)
An Kierstin født 19/3-1777 (af Friderich Hansen og  hustru Merred Fridrichs, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 468)
Martin født 26/12-1779 (af Friderich Hansen og  hustru Merred Fridrichs, AO 1726-1815 Emmerlev, opsl. 489)

Har nogen ideer til, hvor Slot navnet kunne stamme fra og hvor Friderich og Merred evt. kunne være født?

På forhånd tak.

Mvh, Ebbe

Christian Konstmann Autzen

Jeg har dette om en Hans Olufsen Slot, født ca. 1723 gift i Vilslev 28. november 1755:

Hans Olufsen Slot boede først i Hillerup, men i 1767 fik han Fæste paa en Gaard i Vilslev.

Han maa senere have købt Gaarden til Selveje, for i Folketællingen 1787 staar han opført som værende Selvejergaardmand.


Hans far hed Oluf Slot.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Grøndberg

#2
Hej Ebbe,

Følgende har jeg engang hentet fra et sted på nettet. Der var samme sted desuden lidt aner for konen Merred, samt aner for nogle af børnenes ægtefæller (disse er dog ikke kopieret ind her). Jeg håber, at du kan bruge noget af det.

Med venlig hilsen
Christian



Mand Friderich Hansen

      Kendt som: Friderich Hansen Slot ( Å Slot )
           Født: Ansl 1735
           Døbt:
            Død: 1787 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet: 19 Sep. 1787

       Ægteskab:

Begivenheder i hans liv: - Beskæftigelse, snedker ("Snedeker") - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder


Hustru Merred Jefsdatter Hiørn

           Født: 1739 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: Jan. 1739 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 29 Feb. 1804 - Nørre Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet: 29 Feb. 1804 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder


            Far: Jef Tygsen Hiørn (1698-1773)
            Mor: Kiersten Madsdatter (1699-1743)




Børn 1 M Hans Frederiksen

      Kendt som: Hans Friderichsen
           Født: 1760 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 29 Sep. 1760 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død:
       Begravet:

      Ægtefælle: Karen Hansdatter (1756-      )


2 K Datter Død

           Født:
           Døbt:
            Død: Dec. 1761 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet:


3 K Datter Friderichsen

           Født: Ansl 1761 - Emmerlev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt:
            Død: 1761 - Emmerlev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet:


4 M Karsten Friderichsen (Kæsten)

      Kendt som: Kæsten Spinder
           Født: 1763 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 28 Jun. 1763 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død:
       Begravet:

      Ægtefælle: Maren Nielsdatter (1767-1816)

      Ægtefælle: Anne Cathrine Pedersdatter (1777-1823)

      Ægtefælle: Ellen Kjerstine Cortsdatter (nulevende)


5 K Anmari Friderichsen

           Født: 1766 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 6 Feb. 1766 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 27 Jun. 1773 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet:


6 K Jengmari Friderichsen

           Født: 1768 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 1 Nov. 1768 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 1823 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet:

      Ægtefælle: Christen Christensen (1755-1798)


7 M Tyge Friderichsen 111

      Kendt som: Thøge Fridrichsen
           Født: 1771 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 23 Jun. 1771 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 16 Feb. 1844 - Emmerlev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet: 22 Feb. 1844 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder

      Ægtefælle: Anna Eleonora Laustdatter (1768-1808)

      Ægtefælle: Palle Mari Laustdatter (1781-1823)

      Ægtefælle: Agnethe Nielsdatter (1778-1836)
         Ægtesk: 11 Nov. 1823 - Emmerlev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder


8 M Andres Friderichsen

           Født: 1774 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 1774 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 30 Okt. 1828
       Begravet: 3 Nov. 1828 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder

      Ægtefælle: Ellen Jørgensdatter Friderichsen (1794-1852)
         Ægtesk: 28 Sep. 1817

      Ægtefælle: Ellen Jørgensdatter (Ansl 1774-      )


9 K An Kiestin Friderichsen

      Kendt som: An Kiestin Friderichsdatter
           Født: 1777 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 19 Mar. 1777 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 1823 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet: 1823 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder

      Ægtefælle: Laust Hansen Schmidt (1772-      )


10 K Datter Friderichsen

           Født: 1775
           Døbt:
            Død: 22 Okt. 1776 - Emmerlev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
       Begravet:


11 M Martin Friderichsen

           Født: 1779 - Sønder Sejerslev, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
           Døbt: 26 Dec. 1779 - Emmerlev Kirke, Emmerlev Sogn (Dk) Emmerlev, Højer, Tønder
            Død: 20 Jul. 1812
       Begravet:

      Ægtefælle: Karen Josiasdatter (1779-      )



Generelle notater: Mand -

Emmerlev kirkebog

112 - 46 - 1758 Matz Jefsen af Em
Comp: Merred Jefsdtr SS


184 - 45 - 1762 Matz Jefsen i Em hds dtr Kiersten blef døb
t eod die
Comp: Karren Laustkun Em
Marren Hansdtr Em
AnKierstin Jürgensdtr Em
Friderich Hansen SS
Hans Simonsen NS

Friederich Hansen Slotfeldt f. 1704??


Fra register til skyld- og panteprotokoller ( 2194 - 2198 ):
(Retsbetjent Arkiver)


Bind II:


Friedrich Hansen SS 987
(lånt 50 mark af Sønnich Hindrichsen,
Emmerlev Mølle 12/1 1761) NB side 7901


1787 nr 47 Friderich Hansen Slot begravet 19/9

Følgende kilde(r) er også benyttet:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kilde: Henriette og Andreas Andresen - Emmerlev sogn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------





Generelle notater: Hustru -

Comp: Kirsten Anderskun; Kirsten Laustdatter; Mette Hansdatter; Hans Nissen; Hans Pedersen, Ballum. Merred Friderichs af SS (Sønder Sejerslev) blev begravet 29 . februar, 65 år gammel.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Emmerlev kirkebog

99 12 1804 29 febr

Merred Friderichs af SS begravet 29 februar 65 år


Folketælling1801:

Merred Friderichs bor hos datteren Jeng Mari i Nørre Sejerslev

Følgende kilde(r) er også benyttet:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kilde: Henriette og Andreas Andresen - Emmerlev sogn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------






Notater: Ægteskab

180 40 1760 29/9
Friderich Hansen "Snedeker" i SS hans søn Hans blev døbt
Comp: Josias Lytsen SS,
Michel Nielsen SS
Jes Jensen Skolmester (?) SS
Gye Kierstin Karstens SS
Karren Hans datter SS

54 35 1761 dec
Friderich Hansens datter død

191 19 1763 28/6
Friderich Hansen a slot hans søn Kersten blev døbt
Comp: Kersten Nielsen SS
Henrich Andersen SS
Hans Jensen Møller NL
Kierstin Peders SS
Marren Hans datter SS

200 3 1766 6/2
Friderich Hansen a slot hans datter Anmari blev døbt
Comp: Mettmari Thimsen af Mølby,
Gunder Jefsdatter af SS
Karen Nielsdatter i SS
Hans Jefsen SS
Anders Hansen Skridder
død 27/6 1773 8 år gammel

207 35 1768 1/11
Friderich Hansen hans datter Jengmari blev døbt
Comp: An Sofia (?) Sønnichs af Møllen
Kirstine Matsdatter SS
Ancathrin Johannisdatter af SS
Thim Møller
Andreas Hansen SS

216 14 1771 23/6
Friderich Hansen "Snedker" i SS hans søn Tyge døbt
Comp: Sørren Christen Slot SS
Jens SS
Hans Pedersen Møller NS
?? SS
Anna Hansdatter Hvidders (?) SS



224 14 1774
Friderich Hansen hans søn Andres blev døbt eod die
Comp: Andres Jefsen SS
Christian Tygesen SS
Wolle Nielsen ad Møller
Andreas datter ??? SS
Gye Hansdatter SS

Andreas Friderichsen d30/10 og begr 3/11 1828 44 år
Han var gift med Ellen Jørgensdatter - datter Johanne
Marie 1817 f. i NS
Datteren gift i 1842 med Niels Kristian Nielsen – én
datter død 19 år

.

73 1776 22/10
Datter død 1 år gammel

234 9 1777 19/3
Friderich Hansen og hustru Merred Friderichsen
deres datter An Kierstin blef døbt 19 marts
Comp: Gunder Jefsdatter SS
Maria Hansdatter SS
Kierstin Andersdatter SS
Petter Mathiesen SS
Johan Chasper Johansen SS

249 35 1779 26/12
Friderich Hansen og hustru Merred Friderichsen
deres søn Martin blef døbt 26 december
Comp: Hans Andersen SS
Henrek (?) Møller
Boy Matzen Em
2 x ???
Martin Friderichsen død 20/7 1812 32 år
(datter død 1806 og søn 1810)

86 47 1787 19/9
Friderich Hansen Slot begravet 61 aar gl


99 12 1804 29/2
Merred Friderichs af SS begravet 29. Februar 65 aar



112 - 46 - 1758 Matz Jefsen af Em
Comp: Merred Jefsdtr SS


184 - 45 - 1762 Matz Jefsen i Em hds dtr Kiersten blef døb
t eod die
Comp: Karren Laustkun Em
Marren Hansdtr Em
AnKierstin Jürgensdtr Em
Friderich Hansen SS
Hans Simonsen NS

216 21 1771 8/8
Matthias Hansen SS hds dtr Chrestina Mari døbt
Comp bl.a. Merred Friderichs SS



Ebbe Thygesen

Tak til begge Christian'er

Svarene gav ikke så meget på Slot navnet. Men Christian Grøndbergs svar gav forældrene til hustruen Merred.

Med venlig hilsen, Ebbe

Christian Grøndberg

Jeg vil gerne sende det jeg har på Merreds forslægt, når jeg lige finder tid til det.

Med venlig hilsen
Christian

Ebbe Thygesen

Hej Christian

Det vil jeg være glad for.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen, Ebbe

Egon Hansen

Hej Christian Grønberg.
Jeg har navnet "Slotsfeld" i min anetavle. Hvem er Henriette og Andreas Andersen i Emmerlev?
Mvh Egon Hansen

Christian Grøndberg

Hej Egon,

Som skrevet står; jeg har fundet materialet tidligere på nettet. Jeg har lige undersøgt, hvem kilden var, og det viser sig at være Ejvind A. Christensen og hans hjemmeside (varla.dk). Det ser ikke ud til, at materialet er tilgængeligt mere. Det er Ejvind, der nævner kilden til diverse oplysninger som "Kilde: Henriette og Andreas Andresen - Emmerlev sogn."

Samme sted på nettet var nævnt flere "Slotfelt". Det vil jeg gerne maile dig ved lejlighed.

Med venlig hilsen
Christian

Christian Konstmann Autzen

Slot og Slotfeld er givet 2 helt forskellige slægter - men her kommer så mine Slotfeld, som jeg har samlet op på et tidspunkt, men som jeg så alligevel ikke har sammenhæng til.

Jeg synes egentligt, at du burde gå min ovennævnte Slot efter - for det var meget almindeligt at folk rejste nord/syd og omvendt; så forbindelsen til Vilslev i Ribe amt kan sagtens være den rigtige.

Hilsen

Christian


Første Generation

1.   Hans Andersen Slotfeld, født omkring 1660.
   
   Hans var ... i Sønder Sejerslev i Emmerlev sogn.
   

            Børn:

            i.   Boe Hansen Slotfeld, født november 1692 i Sønder Sejerslev, Emmerlev sogn.

        2.   ii.   Anders Hansen Slotfeld født september 1694.


Anden Generation

2.   Anders Hansen Slotfeld, født september 1694 i Sønder Sejerslev, Emmerlev sogn.  Han blev gift med Maren Hansdatter, født januar 1687 i Nr. Sejerslev, Emmerlev sogn (datter af Hans Andersen og Oje Mikkelsdatter), død oktober 1770 i Nr. Sejerslev, Emmerlev sogn, begravet 14. oktober 1770.  Anders død 5. februar 1753 på kongens skib undervejs til Ostindien.
   
   Anders var gårdmand i Nr. Sejerslev i Emmerlev sogn.
   

            Børn:

        3.   i.   Anne Andersdatter født november 1723.


Tredje Generation

3.   Anne Andersdatter, født november 1723 i Nr. Sejerslev, Emmerlev sogn.  Hun blev gift med Niels Johansen, født 1715, død marts 1795 i Nr. Sejerslev, Emmerlev sogn, begravet 24. marts 1795.
   
   Niels var gårdmand i Nr. Sejerslev i Emmerlev sogn.
   

            Børn:

        4.   i.   Johanne Marie Nielsdatter født maj 1770.


Fjerde Generation

4.   Johanne Marie Nielsdatter, født maj 1770 i Nr. Sejerslev, Emmerlev sogn.  Hun blev gift med Mads Pedersen Kiær, født december 1755 (søn af Peder Andersen Kiær), død august 1797, begravet 2. september 1797.  Johanne død 1. april 1854.
   
   Johanne dør i 1854, 84 år gl og blind, enke efter vognmand Mads Pedersen Kiær.
   
   
   Mads var søfarende, fra Nr. Sejerslev i Emmerlev sogn.
   

            Børn:

            i.   Peder Andersen Madsen Kiær, død 1851.
            
            Peders mor, Johanne Marie, bor hos Peder i Nyland, Emmerlev sogn, frem til hans død.
            
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Christian.(jer begge!)
Tak for jeres mail. Det ser ud til at du rammer lige mine aner, bortset fra at det er Peder Andersens søster Gedske, som min svigermor stammer fra.
Og så skal jeg have set på mine kilder, for din anden generation, Anders Hansen Slotsfeld er 7 år yngre end min, døbt 7 okt 1687 i Emmerlev, død 1769 begravet i Emmerlev
Hans far ,Anders Hansen har jeg døbt 1655 i Emmerlev, som søn af Anders Lauritsen Slotsfeld og Mette Anders. Anders Lauritsen dør 31 dec 1659 på Kærgaard i Emmerlev.
Men som skrevet må jeg finde mine gamle notater , inden jeg bliver for påståelig .
Der er også noget med Mads Pedersen Kjær, han døde altså først i 1811. I folketællingen 1801/1803, står han som "jordløs husmand,matros", men da han (formodede?) enke døde i 1854.(iflg L.A. Hansen) skulle hun være enke efter vognmand Mads Pedersen Kjær !
Hvad mener du om det?
Med hensyn til den hjemmeside! flot arbejde, men det om Troels Winters efterslægt er jo udgivet som 10 generationer med rod i marsken!, så det er hjemmesidens ejers eget arbejde.
Mvh Egon

Ebbe Thygesen

Hej Christian Autzen

Ja, det med Slot-relationen til Vilslev ved Ribe bør jeg nok kikke lidt mere på. Slot navnet kom ind via min farfars forslægt (Friderich Hansen Slot er min tiptipoldefar), men Slot navnet forsvandt herefter.

Men min oldemor (Ane Marie Andersen) på min farmors side kommer netop Vilslev ved Ribe. Hendes forældre var Anders Nielsen Thuesen og Maren Michelsdatter, Vilslev.

Det er jo to forskellige slægter, men der har været kontaklter mellem lokaliteterne. 

Med venlig hilsen, Ebbe

Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Slot-navnet forsvinder også for min (min svigersmors) aneside; - Hans Olufsen Slot's datter Maren Hansdatter får en søn, Michel Johnsen (med tilnavnet Mærsk). Han kommer til Skærbæk, hvor han gifter sig med Dorothea Kiestina Christensdatter - og deres børn får efternavnet Mærsk. Det er så fra Dorothea's side, at dette Mærsk kommer (nej - ikke skibsredderslægten !).

Jeg har oplysningerne om Hans Olufsen Slot fra en Mærsk-slægtsbog som Dansk Slægtsforskning i Fredericia har lavet i 1964/65 for min svigersmors søster, Jessine Mærsk. Og jeg har som sådan ikke selv gået videre meget ind i de oplysninger, som kommer fra Vilslev.

Hans Olufsen Slot var fæster under herregården Kærgård - og jeg har en afskrift af en fæstekontrakt med ham; underskrevet af Gersdorf (?), som var ejer af Kærgård.

Hej Egon

Slotfeld's har jeg ikke dyrket så meget, så mine data kan være lettere fejlbehæftet. Jeg har dog bibeholdt de oplysninger, som jeg har fundet frem - da jeg troede, at der var en forbindelse. Der er iøvrigt en Slotfeld, som gifter sin ind i Ullemølle i Skærbæk sogn - har jeg set i kirkebogen for Skærbæk; men det er ikke altid, at "tilnavnet" Slotfeld er benyttet videre her.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

#12
Blot en tilføjelse om Kærgård (fra nettet):


Kærgård, (1411 Kiergaard 'gården ved kæret'), Kjærgård, Riber Kærgård, tidligere hovedgård 11 km nord for Ribe. På et vistnok ældre voldsted med grave opførtes 1552 en renæssanceborg, der ca. 1695 blev ombygget i barok for Frederik Gersdorff (1651-1724). I begyndelsen af 1800-t. frasolgtes jorden, ladegården blev revet ned, og hovedbygningen delvis nedbrudt. Efter en periode som fattiggård og ungdomslejr har Kærgård siden 1949 været landbrugsskole.

Se også her:

http://www.adelby.com/html/frames.htm

Om Schlott = Slot ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Om Slot  Vilslev  og alle de andre gårdmandsslægter i Vilslev er Laura Holdensen i Jelling en uudtømmelig kilde, men lokalarkivet i Vilslev har også en stor del af hendes materiale.

Egon Hansen

Hej Ebbe.
Hvor langt er vi tilbage i tid i Vilslev? Har Maren Micheksdatter noget at gøre med Michel Mortensen?
Mvh Egon

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Ane Marie Andersen (min oldemor)
Født 14/6 1833 i Vilslev (AO 1829-1851 Vilslev, opsl 50)
Død 30/11 1878 i Ballum  (AO 1878-1887 Ballum, opsl 102)

Ane Marie Andersen's forældre:
Anders Nielsen Thuesen
Født: 4/7 1790 i Hunderup (AO 1727-1801 Hunderup, opsl. 151)
Død: 1/4 1851 i Vilslev (AO 1829-1851 Vilslev, opsl 174)
Gift med:
Maren Michelsdatter
Født : 14/6 1795 ukendt sted
Død: 15/2 1836 (AO 1829-1851 Vilslev, opsl 179)

Anders Nielsen Thuesens forældre:
Niels Hansen Thuesen
Født: 21/3 1763
Død: 10/3 1836 (AO 1829-1851 Vilslev, opsl 167)
Gift med:
Mette Pedersdatter
Født 16/3 1763
Død: 3/9 1828

Maren Michelsdatter 's forældre:
Michel Sørensen Thude
Født: ca. 18/5 1753, Esbjerg
Død: 18/10 1815
Gift med:
Dorthe Katrine Pedersdatter
Født: 7/7 1771
Død 11/5 1857

Med venlig hilsen, Ebbe

Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Med et giftermål i Ballum og navnet Thygesen - er du så efterkommer af Troels Winther ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Det mener jeg ikke.

Ovennævnte Ane Marie Andersen blev gift med Niels Hansen, bygmester i Ballum. En af deres døtre Ane Margrethe Hansen blev gift med Thyge Mathias Thygesen i Sdr. Sejerslev, Emmerlev sogn (min farfar). Thyge Mathias Thygesen's oldefar var Friderich Hansen Slot. Niels Hansen stammer fra Ålbæk stampemølle 1,5 km syd for Hjertsted.

Mvh, Ebbe

Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Har du Niels Hansen's forældre ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen

Hej Christian

Ja da:

Niels Hansen, Ballum (min oldefar)
Født: 16/7 1821 Aalbæk Stampemølle (AO 1763-1933 Hjerpsted 89)
Død: 28/4 1882 i Ballum (AO 1878-1887 Ballum 90)
Bygmester og tømrer (snedker, AO 1863-1869 Ballum 56)
Bopæl: Nørrevej 57, Ballum

Niels Hansen's forædre:

Anders Hansen (Stampemøllen indtil 1816, flytter til Koldby)
Født: 21/6 1765 sikkert Aalbæk Stampemølle
Død 7/5 1835 (AO 1763-1933 Hjerpsted, opsl 271)
Gift 2. gang med enke:
Karen Peders-datter
Født: 31/1 1779 i Hjerpsted (AO 1763-1933 Hjerpsted, opsl 12)
Død: 26/2 1848 i Hjerpsted (AO 1763-1933 Hjerpsted, opsl 279)

Mvh, Ebbe

Egon Hansen

Hej Ebbe.
Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig med nogen af mine oplysninger fra Vilslev. men held og lykke med dit videre arbejde
Mvh Egon

Ebbe Thygesen

Hej

Jeg kan tilføje lidt yderligere for at gøre forslægten mere komplet:

Anders Hansen's (Stampemøllen) forældre:

Hans Hansen
Født: 1738 i Skast (AO 1763-1933 Hjerpsted 264)
Død: 20/12 1814 Aalbæk Stampemølle (AO 1763-1933 Hjerpsted 267)
Gift med:
Karen ??
Født: 1737 (forældre Anders Christian Borre og Hanna fra Jylland) (AO 1763-1933 Hjerpsted 267)
Død: 25/3 1824, Aalbæk stampemølle, 87 år gammel (AO 1763-1933 Hjerpsted 267)

Hvad menes med Jylland? Kunne det være Vilslev/Hunderup?


Karen Peders-datter's forældre:

Peder Jensen, Koldby
Født 1763
Død 1823
Gift med:
Mette Marie Sørensen fra Hunderup
Født: 1744
Død: 1799

Hunderup er jo nabosogn til Vilslev.

Det er da værd at notere sig, at både min oldemor Ane Marie Andersen og min tiptipoldemor på min oldefars side kom fra to nabosogne, som ligger forholdsvis langt fra hinanden. Der må have været gode forbindelse mellem de to lokaliteter.

Mvh, Ebbe

Børge Marcussen


  Hej Ebbe
Ang,Thyge Mathisen Tygesen  har du hans data og hvad Hed hans Far og Mor,

   M,v,h,Børge,

Ebbe Thygesen

Hej Børge

Det har jeg.

Thyge Mathias Thygesen
Født: 12/8 1862 (AO 1859-1873 Emmerlev, opsl 14)
Død: 18/2 1945 i Sdr. Sejerslev
Gift 10/5 1893 med:
Ane Margrethe Hansen
Født: født 25/3 1868 I Ballum (AO 1863-1869 Ballum, opsl 56)
Død 25/11 1952 i Sdr. Sejerslev

Thyge Mathias Thygesen's forældre:

Hans Casper Thygesen
Født: 23/7 1812 Kjærgård (AO 1726-1815 Emmerlev, opsl 663)
Død: 15/11 1886 (AO døde 1873-1944 Emmerlev, opsl 25)
Gift 13/9 1846 med: (AO 1845-1858 Emmerlev, opsl 59)
Bodil Marie Mathiasdatter Trip
Født 1/6-1822, Sdr. Sejerslev (AO 1814-1826 Emmerlev, opsl 43)
Død: 8/12 1891 (AO døde 1873-1944 Emmerlev, opsl 143)

Mvh, Ebbe


Egon Hansen

Vilslevs pladsering loge ved kongeåen,og grænsen mellem kongeriget og hertugdømmet, gav lejlighed til omfattende smugling af stude.
Vilslevarkivet har noget om en smugling i 1728, som blev opdafet, og en lanf række af gårdmand og deres medhjælpere blev dømt
Det seer ud til at mange af studene var kommet gående nordfra.
De Vilslev folk har haft mange udensogns forbindelser, måske også folk som har slået sig ned.
Mvh. Egon

Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Alt nord for hertugdømmet Slesvig blev i kirkebøgerne betegnet som Jylland/Nørrejylland, men nogen gange med kirkesognet også.

Den nord-syd gående trafik var meget stor - og langt tilbage i tiden; både stude og heste. Det er derfor ikke underligt, at en del fra Vilslev og Hunderup sogne giftede sig ind nede langs vestkysten i hertugdømmet.

Desværre synes du ikke at være en Troels Winther-efterkommer; men mindre kan jo også gøre det.

Hilsen
Christian





Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Er der også forbindelse til TRIP (emmerslev) slægt, der ser ud til at rumme noget af min ´bl.a. Thomsen/Bahr møllerslægt fra Flensburg bl.a. ?

set på Bent BEIMS hjemmeside -

der ser temmelig bekendt ud for mig at læse ? Apotekerslægt bll.a. hvor vi jo har LEMMEL ápoteker slægt via DAS LEMMEL ARCHIS med Georg Bahr nævnt med sin slægtsbog om DIE BAHREN VON SCHLESWIG HOLSTEIN, trykt i Bremen af trykkeriet H. W. HAUSCHILD, og med Poul Bredo GRANDJEAN som rigsarkiv medarb. i DK som modtog bogen samt nogle tyske historikere bl.a.

Professor Adolf BARTELS, Weimar, DAHLMANN bl.a. - studienrath ANNA LANDT fra Flensburg, medvirkede også og hun var selv i slægt med Bahr fam. - prof. Reimers Hansen, Bad Oldesloe, Pastor Hesch, ? Weddingfstedt, =  jeg har lidt svært ved at tyde det gotiske her.

Verein für DITHMARSCHER LANDESKUNDE, Heide OG
ARBEJTSGEMEINSCHAFT Dithmarschen, Heide var også medvirkende ved tilblivelsen af slægts/anebogen tilbage til 1100-tallet.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Ebbe Thygesen

Hej Lise

Det er rigtigt. Der er forbindelse til Trip slægten i Emmerlev og Beim.

Ovenfor nævnte Bodil Marie Mathiasdatter Trip (gift Thygesen) er min oldemor og stammer fra Trip-slægten i Emmerlev. Bodil Marie er datter af Mathias Hendrichsen Trip, som var søn af Hendrich Hansen Trip. Denne Hendrich er nr. 96 på Bent Beim's hjemmeside, så vi har fælles aner.

Men vi har ikke fundet oprindelsen til Trip navnet, men det kan meget vel være syd for grænsen eller måske Holland. Der var jo på den tid meget skibstrafik mellem Emmerlev og Holland.

Min tråd gik jo på Friderich Hansen Slot. Men ham er jeg ikke kommet længere med. Han kan jo også komme sydfra.

Med venlig hilsen, Ebbe Thygesen