Torvebo?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 01 Jun 2013 - 23:38

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Kort og godt: Er der nogen der ved, hvor man er født, hvis man er født i Torvebo?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Mogens Pagh

Hej Allan.

Lidt flere oplysninger havde været godt, f.eks. årstal og måske hvor omkring i landet vi kunne befinde os.

Ved google-søg ses kun en andelsboligforening på Amager, samt en gl. fodboldklub - ligeledes på Amager.

Det kunne derfor være tænkeligt, om det er på Amager, du skal søge.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Allan Donovan Pedersen

Hej Mogens



Først og fremmest, tak for dit input... :)

Du har ret, lidt flere oplysninger vil være godt... så her er, hvad jeg ved:

Det drejer sig om min tipoldemor, Anna Marie Nielsen (anden stavemåde, f.eks. Ane, er også set)
Hun er født d. 3. mar. 1864 i nævnte Torvebo. Jeg mener bestemt at have set et sted (husker desværre ikke hvor), at hun kommer fra Holbæk? Men altså... både politiets registerblade + FT1916, Matthæusgade, opslag 35, siger Torvebo

Hun var gift med en Jens Peder Nielsen, og mor til bl.a. min oldemor Nikoline Marie Nielsen (nævnt som Marie Nielsen i ovennævnte FT), født 10. maj 1891 i Skt. Matthæus...

- Dette er altså hvad jeg ved om Anna Marie Nielsen... jeg ville blive glad, hvis jeg ku' finde hendes fødsel/dåb... :)
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Flemming A. Aasklint

Hej

> FT1916, Matthæusgade, opslag 35, siger Torvebo

Jeg læser det som Favrebo.

Måske hende her:

Favrebo, Særslev Sogn,Skippinge Herred,Holbæk Amt
1865-11876
Opslag 34,no.1
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Allan Donovan Pedersen

Hej Flemming...


Tak for dit svar...

- Jeg medgiver dig, at det ku' se ud som om der stod Favrebo i FT'en... og det passer jo fint med Holbæk så. Problemet med hende du har fundet, er så bare - desværre - at hun er født et år for sent, nemlig d. 3. mar. 1865

I FT'en står der 1864, og ligeledes på dette ene reg.blad fra politiet:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2111768&searchname=polit_simple... hvor der desuden står Torvebo (som måske med lidt go' vilje ku' tolkes som Favrebo?)

Jeg fandt ud af, ud fra din post, at Favrebo ikke er et sogn... ved du så, hvad det er?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inge Hedal

Hej Allan
Undskyld, at jeg blander mig, men Flemming havde allerede givet dig svaret:
Favrebo, Særslev Sogn,Skippinge Herred,Holbæk Amt
1865-1876
Opslag 34,no.1

Mvh. Inge

Anne Mortensen

Jeg nåede også til at finde Favrebo på Krabsen

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

faverbo Særslev Skippinge Holbæk
Favrbo Særslev Skippinge Holbæk
Favrbo Knold Særslev Skippinge Holbæk
----------

Sognet er Særslev.

Født 1864 eller 1865 ?
Hun har vel ikke kunne huske det, da hun har opgivet oplysninger til Pol.Reg. og FT.


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan Donovan Pedersen

Hej Inge...



Jo, men jeg kiggede skam også efter i KB... men jeg mener bare... 1864 eller 1865? Man husker vel, hvornår man er født?  :-\

Ville du selv mene, at du havde fundet den rigtige ane...? - Jeg er selv i tvivl...

- Men jeg takker for jer alles hjælp :)
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Anne Mortensen

Hej Allan

Man kan vel godt være i tvivl om sit fødeår.

Oplysningerne til Pol.reg. og FT afhænger jo også af hvordan
de har opfattet oplysningerne og skrevet dem ned.

Har du søgt på hendes vielse ?
Har du søgt på børnenes dåb så du har fået oplyst hvem hun har været gift med ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hej Allan

Ang. fejl - se dette Pol.reg.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1729827&searchname=polit_adv

Her Oda Rosalia oplyst som barn hos  Ove Martin.

Det passer jo ikke -  Ove som iflg. FT 1916 hedder Aage Martin og Oda Rosalia er bror og søster - iflg. FT 1916
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Hej Allan
Jeg svarede på dit spørgsmål: Jeg fandt ud af, ud fra din post, at Favrebo ikke er et sogn... ved du så, hvad det er?Jeg tolkede det, som om du spurgte, hvilket sogn Favrbo ligger i.
Jeg tog ikke stilling til, om det er den rigtige Anne Marie.
Mvh. Inge

Kate Rossing

Hej

Hvis du, i politietsregisterblade, søger på både hendes navn og fødselsdato, kommer registerbladet for Jens Peter Nielsen også op. Her står Anna Marie nævnt som hustru født i Favrbo, samt 4 børn er nævnt.

Mvh Kate
Hilsen Kate Rossing


Allan Donovan Pedersen

Hej allesammen



Her er lige en lille opfølgning, for de som måtte interessere sig... ;)


Først til Flemming i svar #3:
Det var den korrekte du fandt... et eller andet sted må der være sket nogle (kommunikations)fejl hos politiet og FT-kommisærerne, for min nævnte tipoldemor, Anna Marie Nielsen, var født d. 3. mar. 1865... på trods af, at der står 1864 flere steder...

Det fører mig til et svar til Anne i svar #6:
Du har tilsyneladende ret...; måske har hun vitterligt glemt sit fødeår. Det forekommer mig bare underligt i disse tider... men måske var det mere 'normalt' déngang?

Så til Inge i svar #5 og #10:
Okay... det må du undskylde... jeg misforstod din første post ;) Det jeg mente i svar #4 var, om Flemming vidste noget om, hvad Favrebo så var/er. Jeg tænkte, om det var en gård eller anden slags bebyggelse med dette navn?

Anne, svar #8:
På dette tidspunkt kendte jeg ikke til hendes vielse, hverken sted eller tidspunkt

Kate, svar #11 og Anne, svar #12:
Tak for dette meget vigtige pol.reg.blad... det førte mig videre... således:


Jeg har nu - takket være jer - fundet ud af følgende:


Jeg kiggede på ovennævnte pol.reg.blad, og besluttede mig for at kigge efter sønnen, Ove (som også er blevet kaldt Aage). Ham fandt jeg i samme sogn (Skt. Matthæus) som sin storesøster (altså min oldemor), og hér stod der noget om forældrenes vielse! Den fandt jeg således, og så gik resten slag i slag med fundet af yderligere 2 sæt tiptipoldeforældre! Fantastisk!


I skal således alle ha' 1000 tak for jeres indsats her... det var meget glædeligt... :) :) :)
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Allan

Angående fødselsår, så har jeg for flere aners vedkommende set ekspempler der både var det forkerte år og forkerte datoer sågar. :)

Måske har de ikke kunnet skrive så godt, eller har været dårlige til det med kalenderen, men det er ikke noget der overrasker mig længere :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Allan Donovan Pedersen

Okay... tak, Mikkel...

Det lyder som om de ikke tog det så tungt déngang...  :D

"Hvornaar er De født?"
"Aaarh, i 1864-65-66 stykker... om Sommeren!"


:D :D
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.