Marie Elisabeth Schwarts født ca. 1779

Startet af Bodil Kristiansen, 27 Maj 2013 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Bodil Kristiansen

Mon nogen kan hjælpe med oplysninger om denne person.

Hun blev gift med Joseph Johannes Eis (Eitz,) i Nykøbing Mors - KB 1762 - 1814, Nykøbing Morsø Sønder opslag 116

Her underskriver forloverne med L. Hansen og H.Schwarts

Hun får 2 børn med denne Joseph. Dem har jeg data på, ingen af fadderne til dem har navnet Schwartz.
Problemet er at jeg ikke kan komme videre med hende frøken Marie Elisabeth. Hvem mon er hendes forældre? det kan jo godt være faderen som underskriver H.Schwartz.

Hendes fødsel er ikke fundet. Hun dør i Århus i 1829. Her hedder hun godt nok Elisabeth Marie. Det er den rigtige person, da der står hun er Joseph Eiser's kone (Eis ) De ses i FT fra Århus Købstad i 1801
KB. 1825- 1834, Århus,Vor Frue , opsl. 300

Som sagt er hendes forældre ikke fundet. Har dog set at der omkring 1780 og frem var en distriktskirurg i Nykøbing Mors. Men ikke med et fornavn der starter med H.

Håber på nogen kan hjælpe mig. Jeg har været gennem Nygårds sedler og her finder jeg hende heller ikke.
Har forsøgt at Google hende uden held.

venlig hilsen
Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Egon Sørensen

Hej Bodil!


Det er ikke et svar på dit spørgsmål, men det ser ud til at Joseph gifter sig igen.


Sogn: Århus Vor Frue Sogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Joseph  Eis    Opholdssted: Århus
Brud: Ane  Holst    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 4. December 1829
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Joseph Eis, Arbeidsmand, 55 Aar, Enkemand
Brud: Ane Holst, 49 Aar
Forlovere: At der efter de Kongelige Anordninger [...]: Chr. Hjuler, Chr. Hinnerup
Trolovelsesdag: d. 11te Novbr.
Vielsesdag: 4de Decbr. 1829
Arkiv: C 360 A-4    Folie: 191
Noter:


Mvh.

Egon Sørensen

Bent Mortensen

det er hvad jeg har om dem

JOMFRU   MARIE ELISABETH SCHWARTZ      UNGKARL   JOSEPH JOHANNES EIS Forlovet 1795 23 04   Gift 1795-19-06   NYKØBING
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bodil Kristiansen

Hej Egon og Bent

Tak for jeres svar.
Men desværre har jeg disse. Jeg har en del om Eis, Eitz familien. Ligeså at Joseph blev gift igen og hvor han døde. Oplysninger om efterkommerne har jeg også styr på. Kun hende Marie Elisabeth driller.

Hilsen Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Hans Chr. Baagøe

#4
Hej Bodil

Denne gang kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig med en slægtsforbindelse, men jeg har set lidt i Nykøbing kirkebog.

Jeg tror, du skal koncentrere dig lidt om forbindelsen, der er vist på opslag 40, Nykøbing 1762-1814. Der er en Marie Elisabeth nemlig fadder ved dåben af Jacob Herman Frederik Svartz den 20. juli 1792 (kirurgens søn).

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


PS.
Kirurgen bliver gift i Nykøbing i 1788.
Prøv at sammenligne underskriften på opslag 116 og 119. Jeg tror, det er den samme Schwartz de to steder.

Bodil Kristiansen

Hej igen Hans
Tak for din respons.

Jeg har tænkt om det måske kunne være en søster til "kirurgen". Underskriften på Marie Elisabeths vielse viser jo et H. Schwartz - så det kan ikke være ham der er underskriver. Det er jo sikkert faderen der hedder noget med H.

Jeg har gennemgået alle afskrifter for Nykøbing i kilderne af KB på Slægt og Data, og har ikke fundet navnet.
Ej heller FT på ddd.

Johan Chr. Schwartz har en søn i 1789 hvor en mad: Schwartz er med som fadder - det må vel være en ældre person end min Marie Elisabeth som jo ved dåben af en anden søn i 1792 bliver nævnt med hele sit navn. Men hvem denne madam Schwartz er  ved jeg ikke.  Men Marie Elisabeth er jo frøken på dette tidspunkt. Hun bliver jo først gift i 1795 med Joseph.

Har prøvet om jeg kunne finde hvor Johan Christian er født er ikke lykkedes selv om der er mange sedler med hans navn hos Nygård - ej heller ved gennemgang af alle Schwarts på Nygårds sedler.

Men jeg må forsøge at lede videre.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling