Åbenrå-Sønder Rangstrup-Øster Løgum ca 1776

Startet af Grethe Læsø Jensen, 18 Maj 2013 - 18:19

Forrige emne - Næste emne

Grethe Læsø Jensen

Hej.
Jeg søger Anders Nielsen Holm som dør i 1855-79 år gl. i Ribe-Malt-Brørup opsl. 123 nederst. Han er da gårdejer og Møller ved Hulkjær Mølle.
Tidligere finder jeg ham i 1838, hvor han som enkemand 61 år gl, gifter sig med Ane Margrethe Bendixen kun 19 år gl. KB: Ribe-Malt-Brørup, opslag 75 nr. 9. Her er han også Møller.
Jeg har fundet Anders N Holm i Nygårds sedler 1839, hvor han står som ejer af Hulkær Mølle, og bliver bevilget á 26.09.1839 at holde det værtshus, som ved bevill á 17.05.1832 blev tilladt den forrige ejerinde, som var enke efter Hans Nielsen, Kirsten Marie Pederdatter.
Ved FT: 1845 Ribe-Malt-Brørup opsl.19 øverst - står der at han er 66 år født i Lygum Sogn - Åbenrå, hvilket jeg også læste ved hans død, hvor der står Øster Lygum.
Nu har jeg gennemgået de sider som findes for årene 1775 - 1800 i Øster Løgum sogn for at finde hans fødsel eller evt. hans konfirmation, men det er ikke lykkedes mig.
Jeg indrømmer blankt at det er svært at læse, men jeg har forsøgt at være omhyggelig.
desværre ser det ikke ud for mig som om han findes i ddd.dda.

Mon der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har også ledt efter hans 1. ægteskab, men er nu ret forvirret. 
På forhånd tak     Grethe L J

Svend Jacobsen

Hej Grethe.

Fra 1775-1781 bliver der i Øster Løgum Sogn kun født to Anders'er, som vel faktisk begge kan være ham, du søger!

Den sandsynligste efter min opfattelse er den Anders Andholm, der bliver født 20/9 1778, søn af gårdmand Niels Pedersen i Andholm og Karen Clausdatter. Han er jo en Nielsen og han kan sagtens senere have kaldt sig Holm i stedet for Andholm.

Men der bliver også født en Anders Holm (i kirkebogen Annis Holm) 4/8 1775, søn af gårdmand Hans Andersen i Tyrholm og Bodil Hansdatter. Men han er jo en Hansen og 1775 er måske lige tidligt nok i forhold til de forskellige aldersangivelser, du har fundet.

Hvad hedder hans døtre ? Er der en Karen ? eller en Bodil ?

Der er naturligvis også en mulighed for, at det er forkert med Øster Løgum. Der er i Sønderjylland også et Nørre Løgum Sogn og i Sydslesvig også et Sdr. Løgum.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Else Skovbo Jensen

Hej
Han findes 1850 på ddd.dda. Ligeledes 1834. Her får du hans kones navn.Det er åbenbart ved ægteskab med hende, at han bliver værtshusholder.


Samtlige personer i husstanden

Ribe, Malt, Brørup, Hulkjær, en Mølle, , 3, FT-1850, C2511
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen Holm 72  Gift  Møller, huusfader Slesvig
Ane Magrethe Bendixen 31  Gift  Hans kone Gjørding, Ribe A
Caroline Kirstine Holm 10  Ugift  deres datter Her i sognet
Hans Christian Thomsen 24  Ugift  Møllesvend Slesvig
Jens Christophersen 18  Ugift  Møllesvend Vilslev, Ribe A
Peder Johansen 24  Ugift  Tjenestefolk Slesvig
Peder Lassen 16  Ugift  Tjenestefolk Jested, Ribe A
Mette Marie Bendixen 18  Ugift  Tjenestefolk Gjørding, Ribe A
Lene Jørgensen 19  Ugift  Tjenestefolk Feuling, Ribe A
 
--------------------------------------------------------------------------------
Ribe, Malt, Brørup, Hulkjær, 2, Hulkjær, 2, FT-1834, C6858
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen Holm 54  Gift  Møller og Vertshuusholder 
Kirsten Marie Pedersen 67  Gift  Hans kone 
Johanne Pedersen 43  Ugift  Tjenestefolk 
Niels Brorsen Nielsen 19  Ugift  Tjenestefolk 
Hans Thuesen 45  Gift  Tjenestefolk 
Niels Nielsen 27  Ugift  Tjenestefolk 
Kirsten Pedersdatter 30  Ugift  Tjenestefolk 
Ane Marie Mortensdatter 18  Ugift  Tjenestefolk

med venlig hilsen
Else

Grethe Læsø Jensen

Hej  Else.
Jeg må prøve igen at gå ind på ddd.dda, for jeg får hele tiden at vide at der ikke er fundet nogen.
Men mange mange tak for hjælpen.
V.h.  Grethe

Grethe Læsø Jensen

Til Svend.
Efter det Else skrive r fra ddd.dda, så er det nok ham fra Sydslesvig, det må jeg kigge nærmere på
Men du skal have så mange tak for hjælpen jeg vil prøve at finde det selv.
Venlig hilsen Grethe

Else Skovbo Jensen

Blot en tilføjelse. Når man skrev Slesvig som fødested, kan det dække hele det område vi kalder Sønderjylland, selvfølgelig  også syd for den nuværende grænse, men Sønderjylland er sandsynligst.

med venlig hilsen
Else

Grethe Læsø Jensen

Til Else.
Tak for din tilføjelse, jeg kan stadig lære meget
Venlig hilsen  Grethe

Svend Jacobsen

Hej Grethe.

Jeg synes, det er al ære værd, at du - som du skriver til mig - gerne vil finde det selv, så derfor vil jeg indskrænke mig til at gøre dig opmærksom på Øster Løgum sogns kirkebog 1763-1853, opslag 374 - dèr finder du løsningen. Som mange sønderjyske kirkebøger har også Øster Løgum nogle herlige, meget grundige nekrologer over de afdøde.

Hvis du ikke kan læse, hvad der står, skal jeg nok hjælpe dig - jeg ved jo heller ikke, hvor god du er til tysk!

Med venlig hilsen og god pinse
Svend

Grethe Læsø Jensen

Hej Svend.
Tusind tak for hjælp og dit tilbud om at hjælpe mig med det tyske, det kan bestemt godt blive aktuelt, men nu ser jeg først på det.
Venlig hilsen Grethe

Grethe Læsø Jensen

Til Svend Jacobsen.
Ja, den lange tekst på opslag 374, kan jeg ikke forstå. Noget tror jeg, jeg kan læse, men ikke oversætte, og andet kan jeg ikke læse. Der er tale om Kjerstine og jeg ser jo at der står Holkjær Mølle, og det allerede i 1816. Jeg vil blive meget glad - hvis du vil oversætte det for mig.
Med min fars slægt har jeg også fået hjælp af jer, da jeg måtte finde arkivalier i Holsten, og her fik jeg også nogle herlige lange oplysnings'breve'.
På forhånd tak
venlig hilsen Grethe
og i lige måde god Pinse

Svend Jacobsen

Hej Grethe.

Dødsfaldet 24/12 1816 angår (jeg skriver ikke det tyske, men oversætter): "NIELS PETERSEN, fordum gårdmand i Andholm, ægte søn af daværende gårdmand Peter Nielsen sammesteds og hans ægtehustru Dorthea, født Hans Christensens datter fra Torp. Han var født 1738 og døbt Dom. Trin. 1759 den 4. sept. ægtede han Karen Lauesdatter fra Magstrup, som døde 21. maj 1814. Af de 4 børn i deres ægteskab besidder den ældste Laue faderens gård, har Bodil Møller fra Møllergård til ægte og 2 børn er endnu i live, en søn Bertel og en datter Mette Catharina. Den anden søn Peter er gift i Jylland med en frue ved navn Kjersten og har en søn Niels og en datter Kjersten. En tredje søn Anders lever endnu ugift på Holkjær Mølle, og en datter Christine Dorthe er gift med Simon Petersen i Ries og har en datter Marie Cathrine. Årsagen til afdødes død synes at have været alderssvaghed. Han blev 78 år og ca. 6 måneder gammel".

Mon ikke Anders har været møllersvend på Hulkjær Mølle og så efter møllerens død blevet gift med enken, og derved selv blevet møller ? Men det burde jo Brørup kirkebog kunne give et svar på.

Med venlig hilsen
Svend

Grethe Læsø Jensen

Hej Svend.
Det var helt fantastisk at læse, det fik jeg slet ikke ud af det, da jeg selv forsøgte.
Jeg kan ikke takke dig nok. Jeg tror bestemt at han blev gift med Møllens ejer, som du skriver, der var enke efter Hans Nielsen, og på den måde blev Møller.
Men tusind tak for dit arbejde, nu må jeg finde hvornår Anders bliver gift med Kirsten Marie, og se hvad der står.
Venlig super glad hilsen  Grethe

Birgitte Callø

Hej Grethe.
Du kan få flere oplysninger om familien i H. Hejselbjerg Poulsens bog: "Sønderjydske Slægter" Han har skrevet om slægter og gårde i Øster Løgum sogn.

Hilsen fra Birgitte.

Grethe Læsø Jensen

Til Birgitte.

Tak for tippet.   Venlig hilsen Grethe

Svend Jacobsen

Hej Grethe.

Jeg kan supplere litteraturhenvisningerne med:

Ib Andersen: Gårde og slægter i Ensted Sogn, s. 208.

Det fremgår af dødsindførslen i Øster Løgum kirkebog for Niels Pedersen i Andholm, at hans mor var Dorthe, født Hans Christensens i Torp. Torp er en landsby i Ensted Sogn, og gårdens ejere kan ses i ovennævnte bog. Det viser sig, at Dorthes far ikke hed Hans Christensen, men Hans Jensen. Den slags fejl er ganske almindelige, idet oplysningerne i de sønderjyske kirkebøger om de afdødes forfædre bygger på, hvad de efterladte kunne huske.

Med venlig hilsen
Svend