Søren Pedersen Kjeldmann, død 1794 i Onsbjerg Sogn, Samsø

Startet af Erik Bjerre Fisker, 15 Maj 2013 - 20:47

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg søger oplysninger om og forfædre til Søren Pedersen Kjeldmann, gårdmand i Toftebjerg i Onsbjerg Sogn på Samsø. Han døde i 1794, og der blev holdt skifte efter ham d. 11/11. Alderen ved hans død kendes ikke, da kirkebøgerne på det tidspunkt mangler for Onsbjerg Sogn.

Han var gift første gang med Mette Jensdatter, som døde i 1768, hvor der blev holdt skifte d. 23/6. De fik sammen to børn, som er kendte: Anne Cathrine Sørensdatter født o. 1763 (hun er min ane) og Anne Sørensdatter født o. 1766.

Han blev gift 2. gang med ???

Han blev gift 3. gang med Barbara Sørensdatter, og de fik 4 børn kendt fra hans skifte: Mette Sørensdatter født o. 1779, Søren Sørensen født o. 1782, Bodil Sørensdatter, født o. 1785 (hun er dog ikke med i FT 1787 og er derfor nok først født efter 1787) og Dorthe Johanne Sørensdatter født o. 1791.

Familien ses i Toftebjerg i Onsbjerg Sogn i folketællingen 1787:

Holbæk, Samsø, Onsbjerg, Taftebjerg, , 150, FT-1787, B4857
Søren Pedersen                36    Gift   Mand   Bonde og Gaardbeboer   
Barbra Sørensdatter   31    Gift   Kone      
Anne Sørensdatter   21    Ugift   Mandens Barn   Mandens Stedbarn af 1. Ægte   
Mette Sørensdatter   7    Ugift   Deres Børn      
Søren Sørensen                5    Ugift   Deres Børn      
Niels Jørgensen                12    Ugift   Tienestefolk      

I originalen står der ikke noget med "Mandens Stedbarn af 1. Ægte", men blot "Mandens Datter af 1. Ægteskab". Desuden står der, at han er i 3. ægteskab og konen er i 1. ægteskab.

Man kan undre sig over, at der står 36 år ved Søren Pedersens alder (hvilket der tydeligvis også gør i originalen), men det må være en fejl, for ellers ville han have været 17 år da hans første hustru døde og 12 år, da de fik deres første barn, og disse slægtsskabsforhold er velbeskrevet i hans og Mette Jensdatters skifter, så der er ikke tale om en anden person.

I Besser Sogn på Samsø boede en Peder Lauritsen Kjeldmann. I november 1730 blev der i Besser Kirke viet to personer ved navn Peder Lauritsen – den ene med Karen Jørgensdatter og den anden med Anne Cathrine Sørensdatter. Det er sandsynligt, at den ene af de to Peder Lauritsen er ham med tilnavnet Kjeldmann. Ved vielsen står der ud for Peder Lauritsen og Anne Cathrine Sørensdatter: "af Østerby". Den 15/7-1734 bliver Laurits Kjeldmann af Østerby begravet 67 år, og han er jo nok far til Peder Lauritsen Kjeldmann, og som jo nok er ham, der er gift med Anne Cathrine Sørensdatter. Den 8/2-1733 får den ene Peder Lauritsen en søn døbt Søren, og den anden Peder Lauritsen er med som fadder. Det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan tingene præcis hænger sammen, men måske kunne det være sådan, at det er Peder Lauritsen Kjeldmann, der får sønnen Søren, og at det er Anne Cathrine Sørensdatter, der er moderen, hvor sønnen så er opkaldt efter hendes far. Min Søren Pedersen Kjeldmanns ældste datter hedder Anne Cathrine Sørensdatter og kunne (hvis dette passer) være opkaldt efter sin farmor.

Der er mange ting, der kunne passe sammen, men alligevel meget gætteri i dette, men måske er der nogen derude, som kender til disse personer eller har en idé til, hvordan man kan udrede familieforholdene her.

Mange hilsner
Erik

Jane Valkær

Hej
Så får du linket igen - denne gang ser det ud til at familie Kjeldmann kom til øen i 1660.http:
//www.genealogy-samsoe.dk/Slaegtsdata/SamsoeNavne.htm
Desværre kan jeg ikke hjælpe dig - har googlet Kjeldmann Samsø/Onsbjerg - gav ikke nye oplysninger.
Mvh
Jane

Erik Bjerre Fisker

Hej Jane

Ja, det er rigtigt, at man ikke finder meget om Kjeldmann og Onsbjerg sogn. Derimod er der mere i Besser og i Nordby på Samsø. Jeg har fundet en slægtstavle på nettet, som fører slægten tilbage til o. 1600 i Nordby, men jeg har ikke kikket så meget på det endnu, idet jeg først ville finde ud af med sikkerhed, om min Søren Pedersen Kjeldmann stammer fra denne slægt. Det har været svært at finde det link, som binder Søren Pedersen Kjeldmann sammen med Kjeldmann-slægten fra Besser og videre bagud til Nordby. Men forhåbentlig dukker det op et eller andet sted.

Mange hilsner
Erik

Jane Valkær

Hej
Kigget efter Sørens vielse med Mette:
KB Skanderborg, Besser 1700-1788 opslag 110-128 - ingen gevinst
KB Skanderborg, Nordby 1701-1800 opslag 231-237 - heller ingen gevinst

Også kigget (hurtigt) KB Skanderborg, Nordby 1701-1800 opslag 90-134 efter navnet Kjeldman - intet faldt mig i øjnene.

Mvh
Jane

Erik Bjerre Fisker

Hej Jane

Jeg tror at Søren Pedersen Kjeldmanns vielse med Mette Jensdatter foregik i Onsbjerg kirke, hvorfra der desværre ikke er bevaret kirkebøger før 1814.

Det er ikke altid, at præsten har skrevet slægtsnavnet med i kirkebogen, så derfor ses navnet Kjeldmann ikke særlig ofte i kirkebøgerne. Jeg har set det lidt flere gange i skifterne.

Jeg har prøvet at lede efter skifter efter Peder Lauritsen Kjeldmann og Anne Cathrine Sørensdatter, men uden held. Jeg har heller ikke fundet deres død, hvilket måske kunne tyde på, at de er døde i Onsbjerg Sogn, hvor også Søren Pedersen Kjeldmann boede. Det kunne jo sådan set passe fint, men det ville jo stadig være rart med et endeligt bevis.

Mange hilsner
Erik