Jens Sørensen Slot ca. 1735 - Hornum herred Sønderholm sogn

Startet af Vagn Slott Andersen, 11 Maj 2013 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Vagn Slott Andersen


Landsarkivet for Nørrejylland. D. 4 april skifter enken Karen Thomasdatter med sine børn ,efter manden Jens Sørensen Slot's død.
Det fremgår af skiftet at der er tre børn : Søren Slot 30 år - Thomas Slot 37 år og Niels Slot 24 år.
Desuden en datter Anne Marie "der for nogle år siden er rejst til Norge "

Søren Slot er en af mine aner ,og jeg søger hjælp til at finde flere oplysninger om ham og hans forældre
Karen Thomasdatter og Jens Sørensen Slot.
Jeg har været i KB. for Sønderholm ,dog uden at finde "min" Søren ,og da kirkebogen for Sønderholm starter i 1720 finder jeg næppe noget om Sørens forældre her.

Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp og oplysninger ,der kan føre mig et slægtled tilbage.

                                                     med venlig hilsen / Vagn Slott Andersen.

Jane Valkær

Hej

Mangler årstallet for skiftet efter Jens Sørensen Slot - det vil jo give fødselsår for børnene.

FT Ålborg amt, 1787 - formodentlig sønnen Niels:

Samtlige personer i husstanden:
Aalborg, Slet, Næsborg, Tholstrup Bye, , 37, FT-1787, A4598
Niels Jensen Sloth 55  Gift hosbonde fæstebonde 
Mette Jensdatter 34  Gift kone   
Jens Jensen 13  - med den 2. kone   
Bergithe Jensdatter 7  - med den sidste Gift   
Jens Nielsen 39  Ugift tjenestefolk   
Anne Povelsdatter 21  Ugift tjenestefolk

Denne er en navnefælle, men noget ældre - måske far til Jens Sørensen Slot - vildt gæt:

Samtlige personer i husstanden:
Randers, Sønderhald, Vivild, Lystrup by, , 28, FT-1787, B5286
Søren Slot 81  Gift husbonde husmand 
Anne Sørensdatter 70  Gift madmoder   
Dorthe Buuses 54  Enke(mand) til huse inderste

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Kiggede lige i KB Randers, Vivild sogn 1692-1813 i årene 1731-1739:
opslag 92 - en ladefoged er far - 1731
opslag 94 - en Engelbret er far - 1732
opslag 95 - Marens uægte søn og udlagt barnefar Søren - 9/11-173
opslag 107 - 3/8-1738
opslag 107 - 27/10-1738

Umiddelbart ingen Søren Slot, men præsten omtalte generelt ved deres erhverv.

Mvh
Jane

Peter Michaelsen

Hej Vagn,

Har du læst oplysningerne i Henrik Slott Hansens tråd: "Slægten Slot"?

Der står adskilligt om de nævnte personer.

Mvh.
Peter Michaelsen

Vagn Slott Andersen


Tak for jeres oplysninger- det er en smutter ,at jeg ikke har fået årstallet for skiftet med.
Skiftet er fra 4 april 1767,hvor Karen Thomasdatter skifter med børnene.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg kommer ind i selve skiftebehandlingen - og kan som følge ikke se noget om børnenes fødsel. - - - hjælp søges.
Da KB.for Sønderholm kun går tilbage til 1720 kan jeg næppe finde " min " Jens Sørensen Slot der ?

Og hvad er så næste step ?
Min viden om at søge i skifter og lægdsruller er nærmest ikke eksisterende .

Min tese er at at Grevinde Levetzau " eksporterede Søren Slot fra St. Restrup til Sæbygård ,som hun også ejede det pågældende tidspunkt.

mvh / Vagn Slott Andersen

Jane Valkær

Hej
Jeg kiggede også KB Sønderholm 1720-1814 - prøv at se opslag 31, den 26/10-1738 fik en Jens Sørensen ... i Ny ... en søn kaldet Søren...

Mvh
Jane

Peter Michaelsen

Hej igen,

Vigtige kilder er iflg. tråden/diskussionen "Slægten Slot" bl.a.:

Sønderholm-Frejlev KB, Aalborg amt 1720-1814, opslag 133:
1733 Copulerede D. 2. Juli blev Jens Sørensen Ladekarl og Karen Thomisdatter fra Aalborg her copulerede

Nørholm Sogn KB 1701-1749, opslag 6:
Dåb 29. oktober 1702: Søren Jensen og Anna Christensdatters Barn døbt kaldet Jens

Samme, opslag 90: 1. Januar 1719: Søren Jensen Tæchemand begravet, som var 50 Aar gammel

Desuden: Søren Sloths enke Anna Christensdatter begravet 8. oktober 1724 i Nørholm, 66 Aar gammel

Nørholm Sogn KB 1650-1700, opslag 55: 1. Nov. 1691: Bryllup Søren Jensen og Anna Christensdatter

K. Thidemann meddeler fødsels/dåbsår og -dage for seks navngivne børn af sidstnævnte ægteskab.

Mvh.
Peter Michaelsen