Søren Pedersen af Fousing Hvejsel sogn

Startet af Hans Vesterholm, 12 Maj 2013 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Hans Vesterholm

Hej kan nogen hjælpe mig med oplysninger om
Søren Pedersen af Fousinggård Hvejsel sogn, Vejle amt Nørvang herred
Søren Pedersen er født ca. 1753
Han bliver gift med Birthe Marie Jensdatter af Hvejsel 14-01-1778 i Hvejsel Kirke
hun er datter af Laurtis Hansen(Laus) og Bodil Marie Jensdatter af Fausing
de får børnne Bodil i 1778 Bodil Marie 1781 Peder 1783 (Maren 1786 hun er min ane) og Laus 1789
han er fæster under Stougård, men køber gården i 1792
Birthe Marie dør i 1792 opslag 275
han gifter sig igen med Kirsten Jensdatter opslag 277 i 1792
Søren dør i 1823 opslag 94
kan nogen hjælpe mig med hvor han er født, nogen mener Tørring
mvh hilsen
Hans Vesterholm

Hans Vesterholm

hej alle sammen jeg kommer lige med et extra indlæg
Skanderbog amt, Vrads herred, Tørring sogn
jeg har dag opdaget der i Tørring er født en Søren søn af Peder Hauge i Tørring han er døbt 05-05- 1754,opslag 100. samtidig står der i Historisk Altas om Vongevej 76 Fousinggård Hvejsel sogn at de tager navnet Hauge, der står det er efter Kirsten Jensdatters slægt med?,men det kan også passe med at det kan være Søren Pedersen slægt præsten skrev jo han kom fra Tørring ved der trolovelse og giftermål, hvis nogen kan hjælpe hører jeg gerne
mvh.
Hans Vesterholm

Anders Hauge

Her en lille FT-detalje, som måsker kan være oplysende:
Sønnen Peder Sørensen, døbt 1. juni 1783 i Hvejsel kirke og sogn, kan findes i folketællingslisten 1850 (Vejle, Nørvang, Hvejsel, Fousing, en Gaard, 135, FT-1850) som "Peder Sørensen Hauge, 67, Enkemand, Huusfaderens Svigerfader som af ham forsørges, Do [ Her i Sognet, Hvejsel]."  Hauge-navnet kan således synes at stamme fra Mads Peder Pedersens svigerfader Peder Sørensen, hvis fader Søren Pedersen godt kan være søn af Peder Hauge fra Tørring, da Søren ved sin trolovelse er fra Tørring.
Mon der er denne Søren Pedersen, der dør 26/5 1823  som Aftægtsmand af Fousing 70 Aar?

Mvh
Anders Hauge
m.v.h.
Anders Hauge

Hans Vesterholm

hej Anders
tak for dine oplysninger ja det er Søren der dør 26-05-1823
jeg faldt blot over det med navent  Hauge i Tørring
det hans datter Maren der min ane hun bliver gift med Hans Andersen,smed af Bjerlev i 1816
mvh
Hans Vesterholm

Hans Vesterholm

hej alle sammen
Skanderbog amt, vrads herred, Tørring sogn
Peder Hauge der står han er 67 år
jeg savner hjælp til at tyde folketælingen 1787 opslag 4, teksten der står ude til højre
Peder Hauge dør i 1788  opslag 210 men da er han blevet71 år
mvh
Hans Vesterholm