Peter Ludvig Joachim Nielsen (*1823) og Eleonora Tollersen (*1825) - Roskilde

Startet af Morten Ingemann, 11 Feb 2011 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Morten Ingemann

Hej..

Er der nogen der kender denne familie, jeg er interesseret i hvor de og deres børn bliver af - De bliver gift i Holbæk 7.6.1851, hvor de også får deres første barn kort inden brylluppet. De øvrige børn er født i Roskilde domsogn.

Jeg har fundet dem i FT1860 i Roskilde på hjørnet af Skomagergade og Karenolsdattersstræde.

Jeg har følgende børn til familien
Petra Eleonora Nielsen, f. 11.5.1851
Hans Peter Nielsen, f. 6.3.1853
Louise Magdalene Nielsen, 4.9.1854
Karen Marie Nielsen, f. 12.8.1858 (min tipoldemor), som flytter til KBH, men jeg har forgæves forsøgt at finde hendes død.

Det sidste jeg finder til familien er Louise konfirmation i den 4.10.1868, hvor jeg mener der under forældrenes navn står faderen og hans første hustru. Enten er moderen død (som jeg ikke har kunnet finde), eller også kan de være blevet skilt. Jeg har ledt i FT1870 i Roskilde, men familien findes ikke i Skomagergade/Karenolsdattersstræde.

Er der nogen der kan hjælpe, eller kender efterkommere.

Mvh.
Morten Ingemann


[vedhæfting slettet af admin]


Hans Peter Christiansen

Hej Morten.

Mon ikke dette er Louise?

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde:    FT-1880   Kildehenvisning:   Optællingsliste 58   
Navn:    Lovise Magdalene Jacobsen, f. Nielsen   Køn:    K
Fødselsdato:    25
Stilling i husstanden:    Kammerpige   Civilstand:    Gift
Fødested:    Roskilde
Sogn:    Gammel Kongevej (lige numre)   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Vestervold Kvarter
Husstands-/familienr:    1   Adresse:    Gammel Kongevej 112, stuen
Trossamfund:    Lutheran
Indtastningsnr:    D3041   Løbenr.:    1041
Mvh HP

Morten Ingemann


Hej ..

Jeg prøver lige at trække dette emne frem igen, har stadig problemer med at få styr på familien ;-)

Seneste oplysning om forældrene er stadig datterens Louise Magdalenes konfirmation 4.10.1868, hvor der fortsat henvises til Karenolsdattersstræde i Roskilde -
jeg har været hele FT1870 igennem for Roskilde, men kan ikke finde familien.

Muligvis er Peter Ludvig Joachim Nielsen identisk med denne person i FT1880:
Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: Optællingsliste 55 
Navn:  Peter Joachim Nielsen Køn:  M
Alder:  56
Stilling i husstanden:  do [fattiglem] Civilstand:  Fraskilt
Fødested:  Kjøbenhavn
Sogn:  Roskilde Købstad Herred:  Sømme
Amt:  Roskilde Stednavn:  Roskilde Kjøbstad
Husstands-/familienr:  1 Matr.nr/adresse:  Bredgade 78, Fattiggaarden, ...
Trossamfund:  luth.
Indtastningsnr:  B0521 Løbenr.:  1729
Kommentarer:  ... forhuset stuen

Fraskilt og på Fattiggården.

Oplysninger om børnene:
Petra Eleonora Nielsen, f. 11.5.1851
Hun er i København i 1880, som enke, 2 af politiets registerblade (perioden 1894-1904) oplyser hende som Enke Petra Eleonora Lafontaine, men jeg har ikke fundet vielsen, eller hans død. Ved FT1901 burde hun bo i Evaldsgade, men den kan jeg ikke finde i arkivalieronline? I øvrigt opført som katolik i FT
Hans Peter Nielsen, f. 6.3.1853
Ingen oplysninger
Louise Magdalene Nielsen, 4.9.1854
Jvf. tidligere indlæg ses hun formentlig i 1880 på Gammel Kongevej 112- og skulle være gift Jacobsen - jeg har ikke kunnet finde en vielse
Karen Marie Nielsen, f. 12.8.1858
Hun får 4.12.1886 (første gang født) en uægte datter (Andrea Louise Christiansen) på fødselsstiftelsen. Af udsætterprotokollen fremgår at hun skulle bo på Ahorngade 15, kld, og flyttede 6.8.1887 til Thorsgade 6, 1. baghus. FT1885 på DDA, kan jeg ikke søge Ahornsgade?, og i 1890 er hun ikke i Thorsgade. Andrea konfirmeres 14.4.1901 i Skt. Andreas kirke (AO 1896-1905 - opslag 219) -og der henvises til adressen Jagtvej 7, 1. - Politiets registerblade oplyser at hun den 1.11.1900 flytter til Vendersgade 22, kld - fra hjemmet Jagtvej 71, 1. (Hvor hendes far bor) - så mon ikke konfirmationsadressen er forkert opgivet. FT1901 Jagtvej starter også ved Jagtvej 15.
Andrea findes i FT1901 på Vendersgade 22 - AO opslag 113 (dog med fødselsangivelse 2/12 1896) - Skulle være slægtning til Gustav Andreas Olsen og Anna Margrethe Olsen - har dog ikke kunnet finde en forbindelse - mon ikke hun bare tjener der?


Håber der er nogen der kan hjælpe..

Mvh

Morten Ingemann



[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Johansen

København, København (Staden), Godthaabsvej (De Classenske Boliger), De Classenske Boliger, , 245, FT-1880, D3932
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jørgen Jensen      Ugift   Cigarmager. Huusfader      Haarby Sogn, Odense Amt
Thor Jensen      Ugift   Hans Søn      Roskilde
Eleonore Tollesen      Ugift   Husholderske      Holbek

Kunne det være moderen, selvom der står ugift?

I den originale FT står der, hun er 54 år.

(opslag 219)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Ingemann


Hej Gitte.

Tak for det - ja det ser meget ud til at det må være hende - hun er født 29.12.1825, så alderen kan ikke passe bedre.

Og husfaderens Søn Thor, på 13, er født i Roskilde, hvor hun tidligere boede op til 1870 - Husfaderen er ugift, så måske hun er moderen?  - det skal jeg lige have undersøgt ;-)

Mvh

Morten Ingemann

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Ingemann


Ja, fandt det lige samtidigt.

Udlagt fader Exam.jur. Jørgen Jensen - hun har haft en svaghed for jurister - også den fraskilte mand var jurist.
Jørgen Jensen er dog blevet til Cigarmager i 1880 ;-)

Hvilket sogn hører de classenske boliger til ? Ville finde Thors konfirmation.

Mvh

Morten

Gitte Johansen

De Classenske Boliger har egen kirkebog. Jeg tror dog ikke, han er der.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Ingemann


De kan være blevet gift - eller ladet som om de er gift ;-)

Her er de i 1885
København, København (Staden), Godthaabsvej (De Classenske Boliger), Frederiksberg, Godthåbsvej,Classenske Boliger Litra S No.9 - 16,Forhuus Stuen No.14, 4, FT-1885, C4142
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Jensen 59  Gift Huusfader Fuldmægtig hos Inspecteuren i Classens Boliger Haarby Sogn,Odense Amt
Eleonore Jensen 59  Gift hans Kone  Holbek
Thor Jensen 18  Ugift deres Søn Snedkerlærling Roeskilde

Gitte Johansen

Kunne også være Frederiksberg.

Kan lige kørt dem igennem, men kan have overset ham.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Morten Ingemann


Tak Gitte - du er ihærdig ;-)

Stemmer også med at Petra på et tidspunkt bor på Peter Fabersgade 16, iflg. Politiets registerblade.

Undrer mig stadig over at denne Ewaldsgade ikke findes i AO.


Jeg kiggede efter en vielse mellem Jørgen Jensen og Eleonora - Frederiksberg 1880-1884. men uden held.

Kan de have løjet sig gift?, eller måske mere naturligt med en borgerlig vielse?.

Mvh
Morten Ingemann


Gitte Johansen

Det gør den også. De har bare skrevet Ewalds Alle, men hun er der ikke, for hun skulle være der 1. feb. 1901, men familien, hun bor hos er der.


Hendes søn er i øvrigt født i Holmens sogn, men han er ikke i Holmen, så de er jo nok katolsk døbte og viede.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com