Webadresse på FT billede

Startet af John Thomsen, 09 Maj 2013 - 19:06

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Hvis jeg gerne vil indlæse billedet af f.eks. første side af FT 1880 for Anholt i min webbrowser.

Hvad er og hvordan finder jeg webadressen på dette billede?

Jesper Skov

Billederne på AO er pt. kun tilgængelige via visningsprogrammet, så du kan ikke linke direkte.

Gem billedet på en server og link til den.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

John Thomsen

Tak for svaret, som leder til et nyt spørgsmål:

Hvordan fisker man et billede ud af AO uden brug af Java?

F.eks. dette billede:

        bog: /data/folketaelling/FT1880/
        opslag: 10028/00274.tif

John Nielsen

Hej John

Det er tekst start på filmen, hvad skal du bruge den til ?

Hilsen John Nielsen

John Thomsen

Det synes muligt at undgå AOs Java helvede. I al fald er det lykkes mig at finde nævnte billede på adressen:

http://kilder.dis-danmark.dk/shpic.php?pu=data/folketaelling/FT1880/10028/00274.tif

Filformatet lyver. Der er tale om et PNG billede, så hvis andre også har opgivet AOs Java-løsning og henter billeder på denne måde, så husk at omdøbe filerne fra .tif til .png

F.eks. bør ovenstående fil gemmes som 00274.png og ikke 00274.tif

John Nielsen

Hej John

AO har udtalt at det bliver muligt at linke til arkivalier, men har ikke oplyst noget om måden.
Det var et af spørgsmålene til dem på brugermødet 3 maj.
Folketællingerne er ved at blive udskiftet til jpg med gråtoner, FT1834-1840-1845 er udskiftet.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

#6
Citat fra: John Thomsen Dato 09 Maj 2013 - 23:39
Filformatet lyver. Der er tale om et PNG billede, så hvis andre også har opgivet AOs Java-løsning og henter billeder på denne måde, så husk at omdøbe filerne fra .tif til .png
Det er fordi billedet hentes som et tiff-billede hos ArkivalierOnline og konverteres til et png-billede under selve visningen. Så adresse linjen er faktisk rigtig nok, det er adressen hos Arkivalier Online

Billedet bliver automatisk gemt som et png-billede hvis du højreklikker på det og vælger "Gem som".

For de billeder er der tilgængelige på Kildeportalen kan du sagtens både se og gemme dem uden brug af java.

Men vær iøvrigt opmærksom på, at pga. omlægninger både på Arkivalier Online og på Kildeportalen kan du ikke stole på at direkte links vil virke fremover.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Jørgen Sørensen

Hej

Citat fra: John Thomsen Dato 09 Maj 2013 - 23:39
Det synes muligt at undgå AOs Java helvede.
(klip)

??
Her har AO fungeret fint hver eneste dag i flere år.
Mon du ikke skulle se på konfiguration på din computer?

Men enig, det er ikke den smarteste arkitektur, der blev valgt...

Jørgen

John Thomsen

Citat fra: Arne Feldborg Dato 10 Maj 2013 - 00:38
Det er fordi billedet hentes som et tiff-billede hos ArkivalierOnline og konverteres til et png-billede

Hvilket sker i Skyen før Kildeportalen sender billedet til mig.

Citat fra: Arne Feldborg
Så adresse linjen er faktisk rigtig nok, det er adressen hos Arkivalier Online

Adressen er rigtig nok, men misvisende.

Citat fra: Arne Feldborg
Billedet bliver automatisk gemt som et png-billede hvis du højreklikker på det og vælger "Gem som".

Ja. Fordi det er sendt til min datamat fra Kildeportalen i formatet PNG.

Citat fra: Arne Feldborg
For de billeder er der tilgængelige på Kildeportalen kan du sagtens både se og gemme dem uden brug af java.

Ja, og der er skønt. Jeg forstår ikke hvorfor AO ikke har den mulighed.


Citat fra: Arne Feldborg
Men vær iøvrigt opmærksom på, at pga. omlægninger både på Arkivalier Online og på Kildeportalen kan du ikke stole på at direkte links vil virke fremover.

Jeg gemmer billederne og en kort beskrivelse af dem, fx FT1880/Anholt/00274.png, så fred være med om adresserne ændrer sig hos AO og KP.

Arne Feldborg

Citat fra: John Thomsen Dato 12 Maj 2013 - 18:35
Adressen er rigtig nok, men misvisende.
Bare lige for en ordens skyld: Adressen er ikke misvisende.

http://kilder.dis-danmark.dk/shpic.php
dette er adressen på det php-program du kalder for at få billedet.

Resten (dvs. alt efter '?') er en parameter der fortæller php-programmet hvilket billede det skal hente, dvs. billedets navn hos ArkivalierOnline. Uden den information ville du ikke få noget billede.

Det billede du får er blevet konverteret til png på DIS-Danmarks server, og derefter sent til dig. Hvis du højreklikker på billedet og vælger "gem som" vil det også fremgå at det er et png-billede.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/