Bryllup i Viborg amt ca. 1812 efterlyses!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 07 Maj 2013 - 17:50

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

God eftermiddag.

Jeg efterlyser et bryllup mellem Christen Andersen og Karen Jensdatter.

Jeg har en DDD fra 1834 Viborg amt, Rind herred og Laastrup sogn.
Deres barn Anders Christensen er født 1813 i Laastrup, ops. 3.
Deres andet barn Jens er født 1821 ops, 16.
Jeg kan ikke finde datteren Bergitte, som må være født ca. 1823, 1824.

Karen Jensdatter dør i 1838 i Laastrup, ops. 213 som 51årig.

Christen Andersen gifter sig igen samme år,ops. 150 og dør 1844,  60 år ops. 216.

Jeg har fundet en DDD i 1787 i Lynderup sogn med en Anders Jensen som far. Alderen passer på Christen Andersen.
Jeg har ligeledes fundet en DDD fra Vester Bjerregrav sogn. Her er faderen Jens Madsen og Karen Jensdatter er 1 år.
Begge sogne er i Viborg amt, Rinds herred.

Mit problem er, at jeg mangler det bryllup mellem de to. Måske ville der være et spor i form af en forlover eller noget lignende.

Jeg kan ikke se noget ud af børnenes fødsler.

Er der nogen, der har lyst til at hjælpe mig!
Hilsen
Marianne.

Else Skovbo Jensen

Hej
jeg kan heller ikke finde datteren Birgittes dåbsindførsel, men ved hendes konfirmation står, at hun er født 26. novbr. 1824 ( opslag 133 Laastrup sogn)
I samme bog opslag 157 er der en person i tilgangslisten fra 1813. Det er Chresten Andersen, der kommer fra Lynderup( han behøver ikke være født der, men måske er det ham du har fundet )
og overtager nu en gård i Laastrup.
Vielsen har jeg ikke fundet.

http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?Kilde_id=316   her er der skiftemateriale for Lynderupgård i perioden 1777-1850


mvh
Else

Ole Munk

Hej Marianne

Jeg kan ikke hjælpe med brylluppet, men den Karen Jensdatter, der er døbt 11. februar 1787 i Vester Bjerregrav kirke er

1787 Bjerregrav sogn, Rinds Herred, KB. 1783-1813 opslag 325
På søndag Sexima blev Jens Møllers barn af Nafndrup kaldet Karen i Bjerregrav kirke fremstillet til sin dåbspublikation ved Ane Jensdatter fra Corsøegaard, som bar barnet, og Karen Andersdatter fra Nafndrup Mølle fulgte med. Faddere var Jens Jensen, Niels Jensen, Thomas Jensen alle fra Tollestrup.


Hun bliver 21.10.1814 gift med Peder Andersen i Hersom kirke.

Det fremgår af ft-1855 for Hersom, at hun er født i Bjerregrav og ved hendes død fremgår:

Hersom kirkebog 1851-1870 opslag 96 A.O.
Død d. 3die marts begravet d. 11 marts 1863,  Karen Jensen, husmand Peder Andersens hustru i Ørris. Født i Nauntrup Mølle, 76 år gl., død af alderdomssvaghed. Skifteretsattest af 6 marts.


Så du må ud at lede efter en anden Karen Jensdatter.

mvh Ole

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Else og Ole.
Tak for jeres svar.
Det ser ud til, at Christen Andersens forældre er gode nok.
Jeg var inde på Wadshier angående Lynderupgårds godsarkiver. Her fandt jeg en Kirsten Roersdatter, der var gift med Anders Asferg.Det passer med, at han hed Anders Jensen Asferg, tror jeg nok.
Jeg var inde på google og skrev -Lynderupgård, Kirsten Roersdatter. Hele Lynderups kirkebog fra 1769 til 1800 ligger der. I 1784 skulle der være født en Christen af Anders Asferg i Lynderup, men det er ikke lykkedes mig at finde ham.
Kender I noget til navnet Anders Asferg og Kirsten Roersdatter. Hvem er hun datter af?
Måske skal jeg bringe det op i et større forum med en overskrift på!
Venlig hilsen
marianne.

Else Skovbo Jensen

Hej
Her har du folketællingen 1787


Samtlige personer i husstanden

Viborg, Rinds, Lynderup, Rind Bye, , 4. familie, FT-1787, A4649
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Jensen 57  Gift hosbonde bonde og gårdbeboer 
Kirsten Roersdatter 42  Gift madmoder   
Jens Andersen 17  Ugift deres barn   
Christen Andersen 4  Ugift deres barn   
Christen Sørensen 37  Ugift tjenestefolk national soldat 
Christopher Nielsen 22  Ugift tjenestefolk


med venlig hilsen
Else