Digitale telefonbøger er nu på nettet

Startet af Carsten R. Nielsen, 01 Maj 2013 - 12:01

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Post & Telemuseet er nu i dag begyndt at lancere deres digitaliserede telefonbøger. Digitaliseringen omfatter indtil videre:

KTAS 1880-1994
Lolland-Falster 1904-1994
Bornholm 1951-1993

Det ser ud til, at der bliver tale om fuldstændige scanninger af telefonbøgerne lagt ud som PDF-filer, der vist ikke er søgbare.

Her og nu på åbningsdagen er siden stadig under opbygning, og der er foreløbigt kun én tilgængelig telefonbog: KTAS 1883 (hvor man bl.a. kan se, at Tietgens 'Privatbanken' har telefonnummer 1):

http://www.ptt-museum.dk/samlinger_bibliotek/bibliotek/digitale_boeger_registre/telefonboeger/

Jeg synes, at det er er rigtigt godt initiativ og en god løsning med de fuldstændige scanninger, så man også kan få et indtryk af telefonbøgerne som kulturhistoriske objekter (imodsætning til f.eks. en søgbar database med de basale oplysninger fra bøgerne).

Min – vist nok ganske fuldstændige – side med links til digitaliserede vejvisere og adressebøger finder man i øvrigt her:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Christian Konstmann Autzen

Dejligt initiativ - og så kan vi da håbe, at de også skanner "Adressebogen", så vi får den på nettet.

I "gamle dage" (omkring 1970) kostede den 15 kroner pr. styk, og som slægtsforsker er den næsten uundværlig. Vi har godt nok www.Krabsen.dk, men den mangler utroligt meget for at kunne komme op i nærheden af denne adressebog, som Post- og Telegrafvæsenet udgav.

PS: Folk med kontakt til Post og Telegrafmuseet kunne måske viske dem det i ørerne - ved lejlighed.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Carsten R. Nielsen

Jeg må med skam melde, at jeg ikke kender denne adressebog. Er det 'Post- og Telegrafadressebog for Kongeriget Danmark' (der udkom 1936-1984)? Hvorfor er den "næsten uundværlig" og langt bedre end Krabsen? Ved du i øvrigt, hvor mange sider, den er på? Hvis det er overkommeligt, skal jeg da gerne overveje at scanne et eksemplar, hvis jeg kan få fat på ét.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

John Nielsen

Hej Carsten

DIS har udgivet en enkelt på en CD med 1921 udgaven, og jeg mener at den stadig kan købes.
Den er på 1568 sider fordelt på 49 PDF'er som ikke er søgbare.

Hilsen John Nielsen

Carsten R. Nielsen

1500-2000 sider er nok lige i overkanten af, hvad jeg orker at scanne. Men hvis DIS allerede har scannet en udgave, hvorfor lægger man mon ikke denne på nettet?

Og igen: hvorfor er det lige, at denne adressebog er så fantastisk? Hvad indeholder den?

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

John Nielsen

Hej Carsten

Det er fordi den indeholder alle adresser i hele landet og dermed også stednavne.
Jeg har i mellemtiden set at DIS stadig sælger den for 60 Kr.

I en søgbar udgave samlet i en enkelt PDF ville den være ret interessant.
Man kunne jo tage enkelte år fordelt over tid.

Hilsen John Nielsen

Verner Bentsen

Jeg har: Post- og Telegraf Adressebog for kongeriget Danmark, 1955 ( 500 sider ) og stiller den gerne til rådighed for scanning.

Jeg har mange gange fundet stednavne, som KRABSEN ikke har med.
Der er desuden "Gadefortegnelse for Provinsbyer" registreret alfabetisk.
Hvis man søger f.eks. Linde Alle, findes denne i 37 byer.

mvh Verrner

Christian Konstmann Autzen

Tak til Verner - samt svar til Carsten

Post og Telegrafadressebogen har alt med - og den er formentlig blevet lavet ved, at alle posthuse i hele Danmark har skullet indrapportere alle de stednavne de havde under deres posthus. Ud over stednavne er der tillige mange gårdnavne med.

En 1955 udgave er givet lige så opdateret som en, som har kunnet købes i 1970. Så en venlig sjæl burde tage imod Verners gode tilbud.

Er det så ikke en Slægt & Data foreningsopgave at have den liggende på sin hjemmeside ?

Krabsen.dk har så den gode ting, at her kan man også skrive stednavnet med den oprindelige stavemåde. P&T adressebogen har så den skrivemåde, som var gældende på det tidspunkt, hvor den er trykket.

Hjemmesiden http://slesvignavne.dk/ har så de stednavne, som findes i hertugdømmet Slesvig - både på dansk og på tysk.   

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Verner Bentsen

Der er en forskel på 1921 og 1955 udgaverne.

I 1921 findes en oversigt over Enkelte huse og villaer. Det findes ikke i 1955.
Det er sikkert årsagen til at 1921 fylder væsentligt mere end 1955.

mvh Verner

Carsten R. Nielsen

CitatEr det så ikke en Slægt & Data foreningsopgave at have den liggende på sin hjemmeside?

Man har åbenbart allerede scannet 1921-udgaven. DIS burde helt bestemt lægge den ud til download.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Arne Østergaard

Uden at skulle gøre mig særlig klog herpå, så mener at jeg tidligere at have læst her på siden, at en betingelse for at DIS kunne få adgang til Post og telegrafhåndbogen var at den ikke måtte stilles til fri rådighed f.eks. via download eller lign.
Med venlig hilsen
Arne Østergaard
8700 Horsens

Carsten R. Nielsen

Det kan ikke være grunden. I følge ophavsretsloven (§ 71) gælder der kun en beskyttelse på 15 år for vejvisere, adresse- og telefonbøger.

Hvis DIS har scannet denne adressebog, er der altså intet til hinder for, at man lægger den ud på nettet.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk