Sergent Bruunsgaard og Anne Johanne Nielsdatter. Nordjylland, 1700-tallet

Startet af Gudrun Wallengren, 03 Maj 2013 - 06:54

Forrige emne - Næste emne

Gudrun Wallengren

De dukker op helt ud af det blå, sergent Mickel Bruunsgaard og hans hustru Anne Johanne Nielsdatter.
At dømme ud fra folketællingerne 1787 og 1801 er Anne Johanne født o. 1734, hvornår hendes mand er født vides ikke.

De får mindst syv børn sammen:

Mette Margrethe, f. o. 1761. Ved folketællingen 1787 kaldes hun Nielsdatter.
Johan Nicolai og Helene Cathrine, tvillinger, født i Holstebro 1764. Helene Cathrine dør to mdr. gammel.
Opslag 285 i kirkebog 1694-1775 for Holstebro, Ringkøbing amt.
Helene Cathrine, født i Viborg 1766.
Opslag 110 i kirkebog 1726-1779 for Viborg Domsogn, Viborg amt.
Christian Mathias, født i Willerslev 1770.
Opslag 40 i kirkebog 1757-1814 for Willerslev, Thisted amt
Jens Christian, født i Hørdum 1771. Død fem uger gammel.
Opslag 305 i kirkebog 1719-1784 for Hørdum, Thisted amt.
Pigebarn, ikke navngivet men hjemmedøbt, født 1774 i Hørdum. Død kort efter fødslen.
Opslag 307 i kirkebog 1719-1784 for Hørdum.

I Hørdum dør i april 1779 sergent Bruunsgaards enkes datter Helene Cathrine, 13 år gammel.
Opslag 309 i kirkebog 1719-1784 for Hørdum.

Nu skulle man så tro at Mickel Bruunsgaard var opført som død i Hørdum kirkebog, engang mellem 1774 og 1779.
Men det er han ikke.

I Skyum troloves i januar 1802 Se. Niels Michelsen og Mad.me Bruunsgaard. De bliver viet den 19. marts.
Opslag 128 i kirkebog 1718-1784 for Skyum, Thisted amt.
De er her ved folketællingen 1787:

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Hassing, Skyum, Skyum Bye, , 34, FT-1787, B2651

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Michelsen   34    Gift   husfader   Snedker   
Johanna Nielsdatter   53    Gift   husmoder      
Johan Nicolaj Michelsen   23    Ugift   barn af første ægtekskab   Snedker   
Magrethe Grøn ?   68    Enke(mand)   indsidder      
Mette Magrethe Nielsdatter   26    Ugift   barn af første ægtekskab   
   
Mette Margrete bliver gift i Skyum i 1797 og hendes bror Johan Nicolai i 1801.
Ved folketællingen 1801 lever Anne Johanne Nielsdatter stadig.

Er der nogen som ved hvor og hvornår Mickel Bruunsgaard er død?
Eller som ved hvor Michel Bruunsgaard og Anne Johanne Nielsdatter oprindeligt kommer fra?

Venlig hilsen
Gudrun


K. Thidemann

Det kan godt været dette skifte ikke er din familie.

Ups. mandens navn er jo Michel, jeg lader det nu alligevel stå her.

----------------------
Funder på denne side
http://ddd.dda.dk/dprob/soeg_skifte.html

Jens Christensen Brunsgaard (p) 29 Jan 1776  Bodum, Bodum Bisgaard, Refs, Thisted  192
/ 1723-1806 / 041542 i.2  (S) Johanne Nielsdatter  

----------------------

Thisted, Hassing, Skyum, Schyum, , 23, FT-1801, B5753
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Michelsen 48  Gift mand tømmermand, huus med jord til  
Anna Johane Nielsd 66  Gift hans kone  
Nicolay Michelsen 38  Ugift søn tømmermand  
Kiesten Christensd 38  Ugift til leje går i dagleje  
Dorethea Nielsdatt 40  Ugift til leje har slag
---------------------

Har du set dette skifte

Ane Johanne Nielsdatter   Skyum, , Hassing - Refs, Thisted side 202, side 320 / 1813-1820 / 053086  
(S) Niels Mikkelsen


Jeg vil antage det er (Hassing Refs) Herredsfogedjournal
mvh K.Thidemann 9000

Gudrun Wallengren

Nej, jeg har ikke set skiftet, tak skal du have.

Det er vist desværre stadig kun sjællandske skifter der ligger på arkivalieonline, så det må blive på Rigsarkivet.

Jeg tænkte også på hvilke byer i Nordjylland som omkring midten af 1700-tallet var garnisonsbyer, som fast havde soldater indkvarterede.

Måske kunne man finde den ældste datters dåb, eller forældrenes vielse?

K. Thidemann

Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 03 Maj 2013 - 11:59
Nej, jeg har ikke set skiftet, tak skal du have.

Det er vist desværre stadig kun sjællandske skifter der ligger på arkivalieonline, så det må blive på Rigsarkivet.

Jeg tænkte også på hvilke byer i Nordjylland som omkring midten af 1700-tallet var garnisonsbyer, som fast havde soldater indkvarterede.

Måske kunne man finde den ældste datters dåb, eller forældrenes vielse?

Hej Gudrun

Skiftet efter Ane Johanne Nielsdatter findes på Landsarkivet i Viborg.
-----
Garnisionsbyer ? er det ikke for tidligt omkring 1760.
-----
Du skriver "Mette Margrete bliver gift i Skyum i 1797 og hendes bror Johan Nicolai i 1801"

Hvorfor er hendes navn Nielsdatter ved vielsen ?
Hvis det er hende jeg finder på opslag 129 ?
Hvor er Mette Margrethe i FT-1801 ?
mvh K.Thidemann 9000

Gudrun Wallengren

Hej igen

Jeg har også spekuleret over hvorfor Mette Margrethe både ved folketællingen 1787 og ved vielsen kaldes Nielsdatter.
Hun gifter sig i 1797 med Anders Ericksen, det er ganske rigtigt opslag 129.

Måske kan hun have været barn af et ægteskab som hendes mor havde indgået, før hun giftede sig med Michel Bruunsgaard?
Måske tog hun navnet Nielsdatter efter sin stedfader Niels Michelsen ?
Måske hed hendes far ikke bare Mickel, han kan have haft flere fornavne.
Ved dåben i Holstebro og ved dåben i Viborg kaldes han Korporal Mickel Bruunsgaard, derefter kaldes han bare Sergent Bruunsgaard.

Hvis jeg finder Mette Margrethes fødsel bliver problemet måske løst.
Jeg har ikke søgt særlig meget efter hende videre frem.
Det er hendes bror, Johan Nicolaj Bruunsgaard, som er min ane, han er min farmors mormors far.

Det som jeg gerne ville vide var, i hvilke byer der o. midten af 1700-tallet var afdelinger af militær indkvarteret.
Da jeg ledte i kirkebogen for Viborg Domsogn så jeg, at der først fra 1774 var sider med Garnisons Tilførsler. Måske var der ikke egentlige garnisionsbyer før da.

Men ikke destro mindre var der jo militær i byen i 1760'erne, og det var der også i Holstebro, hvor tvillingerne blev født.

Inge Lind

Hej.

Jeg har en sergent Bilenberg i min slægt. Han befinder sig i Svenstrup i 1722, i Sønderholm 1727 og 1728 (præsten har angivet nadvergæsterne, og han får en barn døbt) og igen i Svenstrup 1732.

Hans bror er præst i Veggerby og dør der i 1736, og på det tidspunkt bor sergenten også der. Han dør i Fredericia 1754 og hans enke 1758 i Aalborg.

Enkens skifte er set på rullefilm på Rigsarkivet. Det er rigtigt, at det originale skifte befinder sig i Viborg, men Rigsarkivet har rullefilm med de jyske skifter. Man kan ikke få selve skiftet sendt til København, men det siges, at eventuelle bilag kan man bede om at få at se på Rigsarkivet eller andet nærliggende arkiv.

Sergentens eget skifte har jeg aldrig fundet. Det findes ikke i Fredericia, så jeg vil tror, at det findes inden for hærens matiale, og det ligger formodentlig på Rigsarkivet.

Ovenstående viser, at i hvert fald min sergent ikke har nogen fast garnision, men bor rundt omkring i landsbyer. Ved et barns dåb i 1722 er der flere militærpersoner, der ser ud til at bo samme sted, men i 1728 og 1732 er det lokale og enkelte tilrejsende fra Aalborg.

Venlig hilsen

Inge.

K. Thidemann

Citat fra: Inge Lind Dato 05 Maj 2013 - 07:35
Enkens skifte er set på rullefilm på Rigsarkivet. Det er rigtigt, at det originale skifte befinder sig i Viborg, men Rigsarkivet har rullefilm med de jyske skifter. Man kan ikke få selve skiftet sendt til København, men det siges, at eventuelle bilag kan man bede om at få at se på Rigsarkivet eller andet nærliggende arkiv.

Hej Inge

Det er rigtigt godsskifter findes på Rigsarkivet, men jeg mener ikke Herredsfogedens skifteprotokol findes der -
(Hassing Refs Herred).

Herredsfogedprotokollerne er vel ikke filmet endnu.

Knud Håning har affotograferet mange, nogle ligger på hans egen side
http://knudhaaning.homepage.dk/Slaegtsforskning.htm

og på Wadschier
http://www.wadschier.dk/index.php


Fandt nøglen på Wadschier's side

Hassing-Refs herredsfoged navneregister til skifteprotokol 1813-1820 (B-34 - 282)
Opslag 3 af 16
Midt på siden ud for O
mvh K.Thidemann 9000

Gudrun Wallengren

Hej

Tak for oplysningerne, Inge. Det er meget sandsynligt at disse militærpersoner ikke altid havde nogen fast garnision,

Ved dåben i Viborg står kaptajn Fischer fadder til barnet, og det oplyses, at korporal Bruunsgaard var af kaptajn Fischers kompagni.
Men det er jo ikke sikkert at det er nok at vide dette, hvis man skal kunne finde ham i hærens arkiver.

I første omgang må jeg nok klare mig med de materialer som jeg på en eller anden måde kan få på Rigsarkivet.
Engang når jeg har samlet meget sammen skal jeg besøge landsarkivet i Viborg.

Venlig hilsen
Gudrun


K. Thidemann

Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 05 Maj 2013 - 22:44
Hej

I første omgang må jeg nok klare mig med de materialer som jeg på en eller anden måde kan få på Rigsarkivet.
Engang når jeg har samlet meget sammen skal jeg besøge landsarkivet i Viborg.


Gudrun du kunne også spørge i hjælp til opslag, om der er en der vil tage dette opslag for dig.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,6.0.html

Herredsfogedens skifteprotokol (Hassing Refs Herred) 1813-1820
Ane Johanne Nielsdatter   Skyum, , Hassing - Refs, Thisted side 202, side 320 / 1813-1820 / 053086  
(S) Niels Mikkelsen
mvh K.Thidemann 9000

Gudrun Wallengren

Tak for din hjælpsomhed, K. Thidemann.
Jeg vil lige se hvor meget jeg får ud af et besøg på Rigsarkivet, derefter vil jeg vende tilbage til dit forslag. - Man må vel kunne "bytte" sig til tjenester i den afdeling du henviser til.

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

Til Inge Lind:

Inge, hvis du ved hvilket regiment din sergent Bilenberg har tilhørt vil jeg gerne prøve at se efter ham på Rigsarkivet.
Måske kunne jeg så også selv blive klogere på, hvordan man griber dette kildemateriale an!

Jeg leder i øjeblikket min korporal/sergent Michel Bruunsgaard, i diverse regimenter, men det holder lidt hårdt.
Fra en datters fødsel i Viborg 1766 ved jeg, at han tilhører kaptajn Fischers Kompagni, det er alt.
I Hirhcs fortegnelse over officerer er der rigtig mange af navnet Ficher!

Det ser ud som om min Bruunsgaard i Viborg har tilhørt Det langelandske Regiment.
Dette regiment eksisterer kun 3 - 4 år, og der ingen henvisninger til det i Daisy.
På Rigsarkivet kan vejlederen ikke finde noget om dette regiment.

Måske kan vi begge få noget ud af det, hvis jeg prøver at finde din Bilenberg?

Venlig hilsen
Gudrun