På bar bund med adoptionssag fra Hobro.

Startet af Annette Damgaard Hansen, 03 Maj 2013 - 11:39

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej alle der vil hjælpe.

Jeg forsøger at finde min svigerfars adoptionssag, da vi ønsker en kopi af denne til slægtsforskning. Jeg undlader at skrive hans fulde navn her, da jeg ikke ønsker, at alle og enhver skal kunne google sig frem til dette.

O. A. Hansen blev født i Hobro d. 28 maj 1929 og døde i 1996.

Han står i KB 1927 - 1929 Hobro, Ondsild, Randers opslag 46, nr. 38
Jeg har desværre svært ved at læse hele sagsnummeret, da det er gnidret. Mon nogen med erfaring kan tyde dette?

Rigsarkivet skriver til mig: vi kan først udføre kopiopgaver, når bestillerne præcist har lokaliseret det materiale, som ønskes kopieret. Du er nødt til at finde frem til sagens journalnummer i enten Justitsministerieets eller de pågældende amts arkiv.

Men hvordan gør man mon det?

Med venlig hilsen
Annette Damgaard

Inge Hedal

Hej Annette
Du skriver: Jeg har desværre svært ved at læse hele sagsnummeret, da det er gnidret.
Der står:
(i Henhold til For. No.
130 af 27-5-1908 § 11)
Forkortelsen betyder Forordning (=Lov) Nr. 130 osv.
Barnets stedfar har ikke adopteret ham, men har ladet ham få sit efternavn. Citat fra Loven, hentet her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=11863.0

Lov 130 af 27/5 1908 § 11.
Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en anden end Barnets Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten, tillægge dette sit Familienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels (Daabs-)attest, sin egen Fødsels (Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen overdrages andre uden Faderens Samtykke.
Mvh. Inge


Annette Damgaard Hansen


Tusind tak for hjælpen Inger.

Noget kunne tyde på, at det bliver umuligt at finde frem til hvem hans far er, siden kirkebogen heller ikke nævner det. Spørgsmålet er, om der har været en fadderskabssag, og hvordan man kan finde ud af det?

Mon nogen her på forum har erfaring med, hvordan man finder ud af det?

vh. Annette

Aase Madsen



Prøv dette kartotek i Viborg. Det skulle dække Viborg Politikreds.

Aase

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen.
Aase Madsen