Fra Bremen til Argentina

Startet af Sonia Pedersen, 08 Maj 2013 - 04:01

Forrige emne - Næste emne

Sonia Pedersen

Hej...   Min mormor kom med skibet Araguaya til Argentina, i oktober 1912.   Er der mon afgangslister eller skibslister fra Bremen?  Ved inmigrationen staar der at skibet sejlede  fra Bremen...(?)
Tak for enhver hjaelp.
Med venlig hilsen, Sonia Pedersen.

Keld Sørensen

Hej Sonia,
Der findes afgangslister/skibslister/passagerlister for alle afgange fra Bremen i en længere årrække. Men det er kun mod betaling/abonnement, du kan se disse lister.
Måske er der en venlig sjæl, der har adgang til de oplysninger du søger. Men et navn på din mormor vil også hjælpe og hvortil hun ankom i Argentina.
Mvh.
Keld.

Sonia Pedersen

Hej Keld!  Mange tak for svar.  Jeg próver at fólge din kommentar, og fortaeller mere om mormor y haab om at traeffe en venlig sjael der kan checke disse afgangslister/skibslister...

Min mormor hed   Petrea Kristine (Christine) Pedersen (eller Trab Pedersen), fódt i Vangsaa den 5.10.1887.  Petrea giftede sig med Kristian Nielsen fra Malle den 25.8.1912, i Vang kirke, og ankom til Buenos Aires paa hendes 25.de fódselsdag, efter hvad vi har faaet fortalt.  Skibet Araguaya sejlede fra Bremen.
Jeg ville vaere meget glad for hjaelp til at vide flere data vedrórende mormor samt om Kristian Nielsen (om de begge sejlede herover?), da hun senere stiftede familie i Argentina med en svensker.

Med venlig hilsen,  Sonia

Pernille

Hola Sonia!

Kender du CEMLAs database? Her kan du søge på immigranter i Argentina. Du finder den på
http://www.cemla.com/busqueda.php

Godt nok kunne jeg ikke umiddelbart finde hverken Petrea eller Kristian i 1912, men måske det hjælper lidt at stave navnene på en anden måde?

Til noget andet og alligevel lidt det samme; jeg har engang selv boet - kort - i Buenos Aires. Jeg var så heldig at møde en lille gruppe efterkommere af danske immigranter. Udover at være utroligt søde og gæstfrie, var de alle meget ivrige efter at snakke dansk. Det blev en smule komisk, da deres danske tilhørte en helt anden tidsalder (nemlig dansk fra dengang, deres forfædre udvandrede fra Danmark) og vi derfor havde vores vanskeligheder med at forstå hinanden. Men spændende og hyggeligt var det  :)
Mvh
Pernille J Petersen

Sonia Pedersen

Hej Pernille,    Tak for svar.   Joe... jeg kender CEMLA, men jeg har ikke kunnet finde frem til mormors indvandring.
Jeg er fódt af argentinske foraeldre, og bor i Argentina... saa du finder sikkert ogsaa "mit" danske sprog lidt gammeldags, da jeg kun har vaeret i Dk een maaned tilbage i 1985, og laerte dansk gennem foraeldre og bedsteforaeldre (de sidste kom fra Jylland).

Med venlig hilsen og tak for link'en.
Sonia P
Argentina.