Hvor finder jeg stambøger for 10. Bataillon, 4. Compagnie.

Startet af Keld Sørensen, 07 Maj 2013 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Som nævnt i overskriften ønsker jeg at finde oplysninger i stambøgerne om en person, der gjorde tjeneste i 10. Bataillon, 4. Compagnie under treårs-krigen 1848-50.
Jeg har søgt på nettet netop efter det nævnte, også været på Daisy, hvor jeg til sin tid skal bestille stambøgerne, men vil altså gerne finde og bestille det rigtige.
Hjælp udbedes eventuelt også med en henvisning i Daisy.
Mvh.
Keld Sørensen.
 

Aase Madsen


Hej Keld. Alle stambøger er på Rigsarkivet, men du skal bestille dem i Daisy.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Hans Peter Hansen

Med venlig hilsen

Hans Peter Hansen

autodidakt slægts- og historieforsker

Aase Madsen


De forskellige stambøger strækker sig over forskellige årstal, men prøv at søg i Daisy og se hvad du kan finde, for lige det regiment du søger i.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Keld Sørensen

Hej,
Nææh, han overlevede krigen, og blev også indstillet til en af de erindringsmedaljer, der blev uddelt til deltagere i denne krig. Fra hans ansøgningsskema til denne medalje har jeg oplysningerne om bataillon og kompagni.
Jeg har læst lidt i Jørgen Greens bog om lægdsruller mm. Men jeg blev ikke klogere mht. batailloner og kompagnier.
Derfor min anmodning om hjælp.
Mvh.
Keld.

Aase Madsen


Stambøger og lægdsruller er et svært kapitel, som man kan bruge rigtig meget tid på. Lægdsrullerne er frit tilgængelige på Rigsarkivet, men alle stambøger skal bestilles i Daisy, og Daisy er også et kapitel for sig. Dødbesværligt.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Torben Schæfer

Hvis man i Daisy søger under

Arkivskaber: 10. Bataljon
Arkivserie: Stambøger

kommer der en række stambøger frem. Blandt disse er en om værnepligtige fra 4. kompagni 1840-1864. Det er værd at forsøge, om de ønskede oplysninger kan findes der.

Med venlig hilsen
Torben Schæfer