Tønder amt, Hostrup sogn - søger Asmus Laussen eller Ousen født omkring 1650

Startet af Christian Konstmann Autzen, 11 Maj 2013 - 11:35

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger Asmus Laussen, født omkring 1650, boende i Hostrup sogn i Tønder amt - eller hedder han Asmus Ousen ? Han var gift med Maria, datter af Nis Jacobsen i Brarup.

Han får i 1686 datteren Botilla Asmusdatter, som bliver gift ca. 1715 (i Hostrup ?) med Christian Hansen fra Hosterup - som givet er beliggende i Hostrup sogn.

Ved sønnen Asmus' dåb i 1726 ses familien (Christian og Botilla) at være flyttet til Weibeck i Bov sogn - Christen står opført som værende indste. Børnene Maren (Marie), Hans og Asmus er alle konfirmeret i Bov sogn.

Ved sønnen Asmus' giftermål i 1769, Bov opslag 21, nævnes hendes far som værende Asmus Ousen; men Laussen og Ousen kan givet tydes som det samme ved udtale.

- Men det er det eneste sted, jeg har set, at efternavnet for Asmus Laussen er Ousen.

Mit spørgsmål er så, om der er nogen, som har kendskab til denne familie i Hostrup sogn - Laussen eller Ousen/Outzen.

I Bov sogn er efternavnet Ousen/Outzen/Autzen "almindeligt" kendt (og præsten kan så have taget fejl !) - men disse Outzen/Autzen i Bov sogn kommer fra anden side end fra Hostrup sogn.

Efternavnet Outzen/Autzen blev almindeligt benyttet fra ca. 1720 og fremad.

Det er i min Konstmann-gren, at Asmus Laussen/Ousen forekommer. Det kunne jo så været et tilfælde, at der også i min Konstmann-gren kunne optræde efternavnet Outzen.

Hilsen - og på forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Inden jeg holder pause fra Slægt og Data vil jeg da lige skrive her på din tråd.:

Jeg tænker jo nemlig ofte på dine aner nær mine på www.adelby.com som vi har diskuteret her tidl.

Du skal lige være obs på navnet Owe / Owesen også - tænk på udtalen - igen -.

MVH
Lise Ø Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Tak for dit indlæg - og jeg er absolut opmærksom på dette. Denne efterlysning er dog i en helt anden retning.

Mange hilsener  :)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.