Jørgen Marcussen, født i Tyrstrup i Sønderjylland omk. 1752 ?

Startet af Birgit Mølby Hansen, 29 Jun 2012 - 09:59

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mølby Hansen


Jørgen Marcussen og Anna Dideriksdatter er viet i Åbenrå i 1780: (1747-1782) opslag 435 nr. 14
Der står at han er fra Tølstrup, men Ifølge en gammel slægtstavle er han født I Tyrstrup sogn Haderslev amt i 1752, søn af Marcus Jespersen og Kirsten Jørgensdatter, (1750-1763) opslag 38, nederst.
Da moderen dør i 1784 fortælles i kirkebogen at hendes søn er skibstømmermand i Åbenrå, og han hedder Jørgen Marcussen.  Tyrstrup (1775-1838) opslag 719 nederst og 720 øverst.

Samtlige personer i husstanden
Aabenraa, Rise, Aabenraa Købstad, 4tes Viertel, , 424. familie, FT-1803, C0505
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jürgen Marcussen 51  Gift Hausvater Zimmermannn
Anna Lausen 50  Gift dessen frau                                          (faderen hedder Didrik Laursen)
Jürgen Marcussen 14  Ugift ihre Kinder
Olaus Marcussen 12  Ugift ihre Kinder                                 ( han hedder Rasmus)
Jens Marcussen 10  Ugift ihre Kinder
Hanna Cathrina Marcussen 6  Ugift ihre Kinder

Da Jørgen Marcussen dør i 1827 fortæller kirkebogen at han er søn af Marcus Marcussen og Anna Christina, samt at han er 8o år. Åbenrå (1821-1874) opslag 55.
Hvis det er rigtigt, må der have været 2 skibstømmermænd med samme navn, men jeg har kun fundet én.  
Har præsten skrevet forkert, eller er der noget jeg har overset?

Venlig hilsen
Birgit


Inger Buchard

Følgende løser ikke dit problem, men måske kan en bredere viden hjælpe på langt sigt:

Aabenraa borgerbog kender Diederich Lausen:
Skibstømrer, borger 18.1.1770; f. ca. 1706 Adelby, Flensborg, død 19.1.1804 Aabenraa, søn af daglejer Hans L. og Anne f. Molsen; g. (1) med Anna Maria Asmussen, d.af Asmus Detlefsen og Maricke f. Iversen, f. ca. 1725 Als, død 26.10.1773 Aabenraa; g (2) 23.10.1764 med Hanna Hansen (Anders) d.a. handskemager Anders Christen og Adelheit, f. Viborg

Hvorfor han bliver gift 1764, når første hustru først dør 1773, ved jeg ikke. Mon ikke der er tale om en tastefejl ved eet af årstallene?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Birgit Mølby Hansen

Hej Inger.

Mange tak for svaret.  Jeg havde ingen data om Diederich Lausen eller hans andet ægteskab,
men hans første hustru, Anna Maria Asmussen dør i 1763 (opslag 489 på AO - 1747-1782).

Venlig hilsen
Birgit.


Børge Marcussen


Hej Birgit Mølby Hansen,

Er det Marcussen du Slægter i så kan vi mugligvis hjælpe hinanden.

  m,v,h, Børge.

Birgit Mølby Hansen

Hej Børge.

Jeg tror at vi for et par år siden skrev sammen,
og udvekslede data om Marcussen-slægten, jeg har ikke noget nyt,
men du må gerne sende mig en privat mail.

Venlig hilsen
Birgit.


Lise Østerberg Bahr

#5
God morgen.

Vedr. Marcussen slægten og Adelby, er jeg interesseret i nyt - jeg har info og spm. om slægten.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Ingelise Modis

#6
!
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de