Margrethe Struchs forældre? (Margrethe født ca.1778 i Slagelse?)

Startet af Anne-Birgitte Larsson, 01 Maj 2013 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Anne-Birgitte Larsson

Hej til alle hjælperne derude,
Jeg er fuld af beundring over de mange flotte bidrag, der strømmer ind, når egne søgninger er kommet i dødvande.  Måske er der også nogle, der kan hjælpe mig med nogle "drilske" aner, som ikke umiddelbart vil lade sig afsløre?
Min  3 x tipoldemor Margrethe  fra Slagelse er fundet under mange forskellige stavemåder og navne. Jeg mener dog  at have styr på hende --- bortset fra :
hendes fødsel
hendes konfirmation
og ikke mindst hendes forældre.
Hun lader til at have været datter af en Eiler(t) Struch – Jeg har fundet en sådan i Slagelse Sct. Peders Kirkebog, som"Mons: Struch" og "Mons: Eiler Struch", Fuldmægtig for Justitsraad Bruun ved Antvorskov Slot. ---- Er det mon ham? – men han forsvinder fuldstændigt efter 1768 – og hvor er han før han kommer til Antvorskov?  (Har ikke umiddelbart fundet nogen forbindelse til præstefamilien Struch) -  Blev han gift? – Er Margrethe, der angiver at være født i Slagelse, mon født andetsteds?
(1763: Communicantes: Mons: Struch, 1764: Mons: Struk, hos Just.R. Bruun og fuldmægtig hos hr. JustitsR.Bruun, 1765: Mons: Struk..., 1766: Mons: Struch ...,  1767: Mons: Struch... 1766 fadder: Mons: Eiler Struch , 1767 fadder: Mons: Struch, 1768 Communicantes: Mons: Struch)
Er desværre gået helt i stå i dette mysterium, så jeg ville være taknemmelig, hvis nogle kunne hjælpe med en ny synsvinkel.
Data for Margrethe:
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Peder 1771-1816, opslag 202, spalte 2: forlovet 5.2.1796 og copuleret 11.3. : MAGRETHE LISBETH STRUQ(?) (NB FamilySearch tyder navnet som STRUK)
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Peder 1771-1816, opslag 54, th: "Samme Dag blev Jens Hansen Dagl. og ANE MARGRETHE STRU(?) paa Bredegaden .. Datter døbt og kaldet Ane Sophie. (NB FamilySearch tyder navnet som HVIIR)
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Mikkel 1756-1814, opslag  164,  th: 1798 Født 9. April, Døbt 16. April Anna Sophia – Jens Hansen, Dagleier, og Hustru  ANNA MAGRETHE ? (NB FamilySearch tyder navnet som STRUCH)
AO FT 1801, Købstad Sorø Slagelse, opslag 61: Løvegade nr.6:  Jens Hansen, Dagleier .... MARGRETHE LISBETH EILERS – 28. – Ane Sophie Jensdatter – 3.
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Mikkel 1756-1814, opslag  312 ,  th: 1801 Født 1. Maj, Døbt 10. Maj: Anna Kirstine ... Jens Hansen ... Hustru MARGRETHE ????
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Mikkel 1756-1814, opslag   320,  th: 1804 Født 9.  Sept., Døbt 5.Oct. Hanne Sine, en Datter af Dagleier Jens Hansen og Hustru ANE MAGRETHE STRUCHS(?)
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Mikkel 1756-1814, opslag  336,  th: 1810 Født 9. Januar, Døbt 14. Januar: Hans, en Søn af Dagleier Jens Hansen og Hustru MAGRETHE ELISABETH STRUK(?)
AO FT 1834, Købstad Sorø Slagelse, opslag 2: Løvegade nr. 222: MAGRETHE FISCHER – 63 ...
AO FT 1840,  Købstad Sorø Slagelse, opslag 93: Løvegade nr. 223: MARGRETHE FISCHER – 69.
AO SKIFTEPROTOKOL –Slagelse Byfoged 1839-1843, opslag 371 . Skiftet efter datteren Ane Sophie: ... moder MARGRETHE ELISABETH,  Enke efter Fisker Jens Hansen... - opslag 372: ...Moder MARGRETHE ELISABETH HANSEN ... (opslag 401 som 371)
AO FT 1845, Købstad Sorø Slagelse, opslag  122: Løvegade nr. 215: MAGRETHE EGLER – 76.
AO FT 1850, Købstad Sorø Slagelse, opslag  122: Løvegade nr. 215a: MAGREDE EDLER - 81.
AO KB Sorø, Slagelse, Slagelse Skt. Mikkel 1845-1861, opslag   539, nr.13 : Død 22.3.1855, begravet 30.3. – MAGRETHE ELISABETH FISCHER, født Hansen – 87 Aar – Enke efter Arbeidsmand Jens Fischer.
Samme benævnelse i AO Skifteprotokol efter Margrethe, hvor hendes børn opregnes: Hans Fischer (død), (Ane) Kirstine, Ane Sophie (død), Hanne Signe Fischer.
Huset i Løvegade var, trods skiftende nr. i FT'erne, det samme og ejedes af Jens Hansen og  derpå af Jens Hansens Enke iflg. Brandforsikringsprotokollerne.
Håber, at der er nogen, der kan hjælpe ud fra disse oplysninger.
På forhånd mange tak, med venlig hilsen fra
Anne-Birgitte Larsson
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch

Anna N Rasmussen

Hej Anne-Birgitte,

Uha, den er svær, men jeg hopper ind, da det ældste Slagelse jo også er "mit" forskningsområde. Jeg mindes dog ikke umiddelbart at være stødt på Hr. Eiler Struck. Men nu tog jeg lige en lille research rundt på nettet, så her kommer alligevel en idé:

Margrethes fars fornavn er sandsynligvis Eiler, men tilsyneladende er der ingen forbindelse til præsteslægten Struch/Struck, siger du?  Ved du, at præsten Hans Struch i Nr.Næraa på Nordfyn (Odense Amt) fik en søn døbt Eiler 1740? (opslag 104, højre side, midt).

Jeg ved ikke, hvor denne Eiler (Hansen) Struch blev af, om han overhovedet overlevede barndommen. Men jeg synes da, at navnet er påfaldende, samt at fødselsåret 1740 gør ham oplagt til at kunne blive far til Margrethe Elisabeth 35-40 år senere. Også påfaldende, at Eilers mor, så vidt jeg kan se, også hed Margrethe Kirstine.

Præstehistorie er ikke min stærkeste side, og det er lidt forvirrende at der er to samtidige præster ved navn Hans Struch på Fyn:

Den ene, Hans (Johansen) Struch, født 1675 i Svendborg, var præst i Marslev på Midtfyn, hvor han døde 1742. Han blev 1714 gift med Ida Sophie Jespersdatter Juul (død 1753), og fik 10 børn, hvoraf 8 overlevede ham (iflg Samlinger til Fyens historie og topographie, som kan findes på google books).

Den anden, Hans Struch, født 1696 (?), var fra 1723 præst i Næraa på Nordfyn, hvor han døde 1750 (se fx Wads Sedler). Hustruen hed vistnok Margrethe Kirstine Bøgvad, og ifølge Familysearch fik de mindst 6 børn i årene 1737-44, deriblandt Johan Ludvig Struck, som blev farvermester i Grenaa (og ifølge FS gift 1774 i Odense med Abel Marie Sibbern, med hvem han 1780 i Grenaa fik en datter døbt Margrethe), og så altså ovennævnte Eiler, født 1740.

Så måske du alligevel/igen skal konsultere noget præstehistorisk litteratur?

Med venlig hilsen
Anna




Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anne-Birgitte Larsson

Hej Anna,
Mange tak for dine oplysninger, jeg var ikke klar over, at der var en søn af Hans Struch med navnet Eiler.  Jeg vil prøve at gå videre med ham, det ville være så dejligt at få knyttet en forbindelse der.
Mons: Struch (hvornår fik man egentlig titlen Mons: ?) var jo tilknyttet Antvorskov, kender du til noget litteratur om godset på denne tid (midt-slut 1760'erne)?
Jeg kendte ikke meget til Slagelse, inden jeg begyndte at forske i Margrethes familie, men har nu ganske levet mig ind i byen på hendes tid - bare synd, der er så lidt tilbage af den gamle by.
Endnu en gang tak for hjælpen - måske kan det så også lykkes at finde Margrethes mor og hvor hun er født.
Venlig hilsen fra Anne-Birgitte
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch